خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی خبر داد؛

گذر از بحران کم آبی سال جاری با صرفه‌جویی 20 درصدی / وضعیت سدهای استان مرکزی وخیم است

گذر از بحران کم آبی سال جاری با صرفه‌جویی 20 درصدی / وضعیت سدهای استان مرکزی وخیم است
کد خبر : ۱۳۴۹۹۰۱

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود در تابستان پیش‌رو با بحران مواجه خواهیم شد، گفت: با صرفه‌جویی 20 درصدی مردم این استان در مصرف آب، از بحران کم آبی سال جاری گذر خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، عزت‌اله آمری افزود: قطعا با توجه به خشکسالی در 2 سال اخیر و تداوم آن در سال جاری، در سال‌های آینده علی‌الخصوص در زمان‌های پیک مصرف، تأمین آب در برخی از نقاط استان و به ویژه در روستاهایی که از محل منابع آب‌های زیرزمینی تامین آب می‌شوند شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این راستا امیدواریم با رعایت مصرف بهینه و صرفه‌جویی حدود 20 درصدی بتوان از این شرایط عبور کرد. همچنین در کنار صرفه‌جویی لازم است میزان هدررفت در شبکه شرب شهری و روستایی با خدمات مطلوب و به هنگام توسط شرکت آب و فاضلاب استان کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی به آخرین وضعیت بارش‌ها در استان مرکزی اشاره کرده و اظهار داشت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری در بازه زمانی اول مهر ماه سال 1401 تا 20 فروردین ماه سال 1402 در کل استان به طور میانگین 169.8 میلیمتر بوده است.

آمری تصریح کرد: این در حالی است که در سال آبی سال گذشته در بازه زمانی اول مهر ماه سال 1400 تا پایان شهریور ماه سال 1401، میزان 192.9 میلیمتر بارش و در دراز مدت نیز 235.6 میلیمتر بارش در استان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: بر اساس آمار موجود، درصد تغییرات بارش‌ها در استان مرکزی به طور متوسط نسبت به سال آبی 1400 تا 1401 به میزان 11.95 درصد و نسبت به درازمدت 27.92 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در خصوص وضعیت سدهای استان به خصوص سد الغدیر ساوه و سد کمال صالح اراک، تأکید کرد: بارش‌های اخیر تأثیر چندانی در افزایش ورودی و حجم سدهای بزرگ استان نداشته است. بنابراین شرایط مطلوبی از نظر ذخایر منابع آبی در سدهای بزرگ استان وجود ندارد.

آمری ابراز داشت: حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه در حال حاضر به 52 میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که حجم آب این سد در مدت مشابه سال گذشته 111 میلیون مترمکعب بود. حجم پرشدگی سد الغدیر ساوه در حال حاضر 19 درصد نسبت به کل حجم آن است که نسبت به سال  گذشته 53 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: حجم آب ذخیره شده در سد کمال صالح اراک اکنون به 46 میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که حجم آب این سد در مدت مشابه سال گذشته 52 میلیون مترمکعب بود. حجم پرشدگی سد کمال صالح اراک در حال حاضر 49 درصد نسبت به کل حجم آن است که نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز