یک مسئول خبرداد؛
فارس پایلوت پروژه ارتقای کمیسیون ایمنی راههای ایران میشود
معاون مرکز تدوین مقررات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از انتخاب فارس به عنوان پایلوت اجرای پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران خبر داد.
به گزارش ایلنا، هرمز ذاکری در ششمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی فارس با موضوع ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی در قالب طرح بینالمللی گفت: برای این منظور بررسیهای مختلفی در مرکز تدوین مقررات انجام دادیم و با توجه به فرصتی که داریم و اینکه پروژه نیز بینالملی است بنا شد جایی را انتخاب کنیم که زمینه در آنجا فراهم باشد و بتوانیم از دادهها و توان نیروی خوب انسانی و همچنین از توان مجموعههایی مانند بهداشت و درمان، اورژنس، راهداری و پلیس راه آن استان استفاده کنیم.
او گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده با همکاری مجموعههایی مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان اورژانس، سازمان راهداری و پلیس راه کشور مقرر شد که یک یا چند محور در مجموع به طول ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به عنوان پایلوت انتخاب کنیم که دادههای مربوط به تصادف، تردد، راهداری، دوربینها، فوتیها و مصدومان آن محور را گردآوری کنیم تا زمانی که این مطالعه را انجام میدهیم این موارد به پایه کار ما تبدیل شود تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین بر اساس مشورتی که در ستاد انجام شد و با توجه به آمادگی علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از بهترین مراکز ترومای کشور که از سوی اورژانس کشور نیز تایید شد و همچنین توان نیروی انسانی و کیفیت دادههای این استان که در حد عالی است و در مجموع با تایید اعضای کمیسیون ایمنی و کارشناسان، استان فارس انتخاب شد.
ذاکری گفت: البته این اطمینان را نیز داشتیم که با کمک کمیسیون ایمنی راههای فارس، استانداری و نیروهای راهداری این استان بتوانیم این پروژه را انجام دهیم.
او با اشاره به اخذ کمک مالی از صندوق ایمنی سازمان ملل متحد برای اجرای این پروژه بیان کرد: بحث گردآوری اطلاعات این پروژه حدود هشت تا ۱۰ ماه زمان خواهد برد و و پس از آن و در پایان یک سال نتیجه بررسیها استخراج و اعلام خواهد شد.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه مطالعات مفصلی دارد که ما میخواهیم سه کار اصلی را در آن انجام دهیم، اول اینکه یک بانک اطلاعات تصادفات داریم که اطلاعات پلیس راه، اورژانس، راهداری و فوتیهای تصادفات در آن ثبت میشود و ما میخواهیم به کمک این پروژه این سامانه را با کمیت و کیفیت خوب دادهها بهبود بخشیم.
ذاکری گفت: یک سری شاخصهای ایمنی برای ارزیابی ایمنی عملکردها و اینکه کمک مالی دریافتی در کجا هزینه شود که اثرگذاری بیشتری داشته باشد را نیز داریم و به دنبال توسعه این شاخصها با کمک فنی این پروژه و مشاورههای داخلی و بین المللی هستیم.
او گفت: ضمن اینکه در مطالعات بین المللی بحث مطالعات کووید ۱۹ و دیگر پاندمیها نیز مورد بررسی قرار میگیرد تا مشخص شود آثار آنها بر حوزه حمل و نقل و ایمنی چیست؟
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: هفته آینده جلسه کارشناسی با استان برای انتخاب محور خواهیم داشت و پس از انتخاب محور، دادههای تصادفات، مصدومان، فوتی ها، عملیات راهداری و اقدامات پلیس راه را نیز در یک بازده یکساله گردآوری میکنیم که مطالعات ما با یک کیفیت خوب انجام شود.
ذاکری گفت: پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران یک پروژه مطالعاتی است که باید شاخصهای ارزیابی استخراج شود تا بتوان وضعیت استان فارس یا هر استان دیگر را بر اساس اقدامات انجام شده در چارچوب این پروژه ارزیابی کرد.
او گفت: معتقدیم که اگر تیمهای مدیریت ترافیکی، راهداری و پلیس راه پای کار باشند به راحتی ظرفیت کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تصادفات را در کشور داریم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در خصوص نتایج احتمالی این پروژه نیز گفت: در این پروژ باید ابتدا منتظر توسعه آن شاخصها باشیم و برداشتهای خود را انجام دهیم و سپس متناسب با شرایط کلی استان و کشور نظر دهیم.