عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛
ضعف و تعلل مدیریت شهری در بهره برداری از طرح های عمرانی
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ضعف و تعلل مدیریت شهری در بهره برداری از برخی طرحهای عمرانی و حمل و نقلی باعث شده خدمات شایسته ای که در یک سال گذشته قابل تحقق بود ارائه نشود.
به گزارش ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی در نطق پیش از دستور شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر با تبریک روز حملونقل و رانندگان افزود: ۲۶ آذرماه سالروز لبیک بزرگمردان عرصه حملونقل بهفرمان امام راحل (ره) دریکی از مقاطع حساس تاریخ کشور است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: رانندگان و کارکنان حوزه حملونقل وظیفه انسانی و اسلامی خود را به نحو احسن انجام میدهند اما تکمیل زنجیره خدمات حملونقل شایسته و کرامت محور، مستلزم کرامت بخشی به هر دو گروه استفادهکنندگان و ارائهدهندگان خدمات است، همانطور که حفظ عزت و کرامت بهرهبرداران از خدمات حملونقل از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، حفظ و ارتقای کرامت ارائهدهندگان خدمات نیز اهمیت ویژهای دارد.
فرهمندی اضافه کرد: اما واقعیت این است که فعالان صنعت حملونقل، ازجمله حملونقل شهری امروزه با مشکلات فراوانی دستبهگریبان هستند.
وی افزود: افزایش قیمت ناوگان و هزینههای نگهداری، فرسودگی ناوگان و عدم امکان نوسازی و بازسازی، رشد صعودی و افسارگسیخته قیمت قطعات و لوازمیدکی در چند سال اخیر، عدم تناسب دستمزدها و بهای خدمات با هزینههای معیشت و خودرو، نابسامانی و ناپایداری بازار و شکنندگی اقتصاد حملونقل، برخی تناقضات در قوانین و مقررات این حوزه، نرخ کرایههای غیرواقعی و ناکافی و درعین حال عدم توانایی مسافران در پرداخت کرایههای واقعی، عدم تحقق تعهدات دولتها در قبال حملونقل عمومی شهری و ... مهمترین مشکلات این حوزه هستند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: همچنان که فعالان صنعت حملونقل با صبر و تلاش مثالزدنی به استمرار خدمات دراین حوزه میپردازند، کمترین وظیفه دولت، مجلس محترم شورای اسلامی و مدیریت شهری حمایت و پشتیبانی و جبران هزینهها و رفع موانع خدماترسانی شایسته دراین حوزه است.
فرهمندی تأکید کرد: بیمه رانندگان، کنترل و کاهش هزینههای روغن، لاستیک، باتری و سایر اقلام و لوازمیدکی و مصرفی که عمدتاً تولید داخل هستند، واردات سریع و بهموقع اقلام وارداتی، ارتقای کیفیت ناوگان تولیدی و ... مهمترین درخواستهای فعالان حوزه حملونقل از حاکمیت ملی (دولت و مجلس) است.
وی در ادامه گفت: در سطح مدیریت شهری نیز ارائه خدمات حمایتی، تصویب و اجرای نرخهای عادلانه، مساعدت در نوسازی و بازسازی ناوگان، ارتقای کیفیت معابر و مسیرهای تردد، اولویتدهی در گرهها و محدودههای ترافیکی، هوشمند سازی خدمات ارائهشده، اصلاح روشها و ابزارهای کنترل و نظارت و ... میتوانند به ارتقای رضایتمندی این قشر عزیز و زحمتکش و بهبود کیفیت خدمات به زائران و مجاوران امام مهربانیها منجر شوند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در همین راستا شورای اسلامی شهرمشهد و مدیریت شهری در دوره ششم از بدو استقرار با اقداماتی از قبیل پیگیری اصلاح اجزای حقوق و دستمزد اتوبوسرانان، نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی، اصلاح کرایه تاکسیهای شهری، افزایش سقف وام بازسازی تاکسیها، کمک به نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اصلاح و تصویب برخی مصوبات کاربردی دیگر، تلاش کرده تا تسهیل گر ارائه خدمات حملونقل کرامت محور در شهر امام رضا (ع) باشد.
فرهمندی اضافه کرد: با اینحال ضعف، تعلل و تأخیر مدیریت کلانشهر در اجرای برخی مصوبات و بهرهبرداری از برخی پروژهها، ازجمله تأخیر در تکمیل تقاطع غیرهمسطح آزادگان و چپگرد پیامبر اعظم (ص) به آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، توقف پروژه جلوخان پایانه امام رضا (ع)، توقف عملیات اجرایی پارکینگ هشت آباد و پل ریل راهآهن (که اگر ورود مستقیم و پیگیریهای شورای اسلامی شهر نبود، این دو پروژه هنوز هم متوقف بودند)، باعث شد که به رغم تلاش و کوشش قابلتقدیر کارکنان و همکاران مدیریت شهری در همه سطوح، خدمات شایستهای که میتوانستند در همین زمان بیش از یک سال به زائران و مجاوران امام رضا (ع) ارائه شوند محقق نشود.
وی ادامه داد: امید است با اتخاذ تدابیر لازم و انجام اصلاحاتی که میتواند راه را برای بهبود شرایط خدمترسانی به مردم شریف مشهد و زائران بارگاه ملکوتی رضوی (ع) فراهم کند، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر ظرفیتهای حوزه حملونقل شهری و به ثمر نشستن زحمات رانندگان، کارگران، کارشناسان و مدیران تلاشگر و خدوم این حوزه باشیم.