در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛
رونق کشاورزی و آسان شدن استخراج معادن با حل مشکلات زیر ساختی راههای کرمان / 70 درصد جادههای روستایی ساردوئیه خاکی هستند
به گفته بخشدار ساردوئیه در استان کرمان 70 درصد راه های روستایی در این بخش خاکی هستند که باعث عدم پیشرفت در بخش کشاورزی، معادن و گردشگری در این منطقه شده که بیشترین سهم تولید مرکبات ارگانیک در جنوب استان که رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است را دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا بخش ساردوئیه بالغ بر 3هزارو 200 کیلومتر مربع وسعت با پتانسیل های لازم در بخش های کشاورزی، معدن و گردشگری دارد. این بخش از توابع شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان دارای تنوع آب و هوایی خوبی است. به طور مثال اگر در یک قسمت از بخش ساردوئیه در فصل زمستان بارش برف و باران می بارد، در بخش دیگری انواع محصولات جالیزی و به خصوص مرکبات برداشت می شود.
عباسعلی مسلمی در گفت و گو با ایلنا در این باره بیشتر گفت: جنوب استان کرمان رتبه سوم تولید مرکبات کشور را به خودش اختصاص داده که بیشترین سطح زیر کشت این مرکبات در بخش ساردوئیه انجام میشود. مرکبات این بخش به لحاظ کیفیت از مرغوبیت بالایی برخوردارند چرا که از سم برای این درختان میوه استفاده نمی شود و کاملا ارگانیک هستند. منطقه آب و هوایی خوب و طبیعتی بکر دارد که کشاورز نیازی به استفاده از کود و سم برای محصولاتش نمیبیند.
وی افزود: اما با وجود تمامی اینها مردم با مشکلات راههای ارتباطی دست به گریبان هستند و اهالی روستاها که در بخش تولید کننده مرکبات هستند برای حمل آنها به مرکز شهرستان باید هزینه های فراوانی بپردازند چراکه جاده های شان مالرو و سخت گذر بوده و تنها خودروهای کمکدار میتوانند رفت و آمد کنند و خوروهای سایپا برای 12 الی 20 کیلومتر برای حمل بار مرکبات اهالی روستا 7 میلیون تومان کرایه میگیرد و این در حالی است که از مرکز شهرستان یعنی جیرفت تا تهران را هم همین خودروها برای حمل بار همین مبلغ را دریافت می کنند.
بخشدار ساردوئیه عنوان کرد: کشاورز چارهای جزء پرداخت این کرایه سنگین را ندارد چرا که مهاجرت کردن سرزمین آبا و اجدادیاش و رفتن به حاشیه شهرها کار بسیار دشواری است و برای کشاورزان خرده پا که حدودا 20 میلیون تومان برداشت محصول شان می شود اصلا اینکه بخواهد 7 میلیون تومان فقط کرایه حمل بارش را بپردازد به صرفه نیست.
مسلمی اضافه کرد: البته هرچند اهالی روستاها به دلیل عدم ارائه خدمات مجبور می شوند به شهرها مهاجرت کنند و باری بردوش این شهر بیافزایند. در حالی که همین اهالی در روستاهای شان خانه و زندگی داشتهاند. و تنها شغل شان که کشاورزی است را به دلیل عدم راه ارتباطی مناسب از دست داده اند. بنابراین باید زیرساخت های ارتباطی این اهالی ساخته شود که بیش از این مجبور به ترک زمین های آباو اجدادی شان نشوند.
وی گفت: وقتی زیر ساخت های جاده ای این بخش فراهم شود کشاورز خیلی راحت میتواند محصولش را به بازار هدف منتقل و عرضه کند و آورده و سهمی که دلال از او می گیرد و یا کرایهای که بابت بارش می پردازد نصف و یا هزینه هایش کمتر می شود.
این مسئول بیان کرد: 1700 کیلومتر در بخش ساردوئیه راه خاکی و آن هم راه روستایی و مالرو داریم. حتی در اطراف خود مرکز شهرستان یعنی جیرفت مناطق بسیار زیبایی وجود دارد که به دلیل نبود راه هنوز کسی نتوانسته ورود کند. اگر زیرساخت های جادهای مناسب فراهم شود هیچ کشاورزی حاضر نیست زندگیاش را رها و در حاشیه شهرها کارگری کند. همانجا به کار کشاورزی و باغداری اش ادامه می دهد و حتی از ظرفیت خانهاش برای بوم گردی استفاده می کند.
مسلمی تصریح کرد: برای مشکل راهها در ساردوئیه نیاز به اعتبارات ملی داریم و اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگوی تأمین زیر ساخت راهها در این بخش نیست. کرمان پهناورترین استان کشور است و به میزان گستردگی اش مشکلات زیادی نیز دارد.
وی ادامه داد: امروز نه به عنوان بخشدار ساردوئیه بلکه به عنوان یک کارشناس می گویم که جنوب کرمان به عنوان یکی از گسترده ترین بخش های کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است که اگر کشور در سخت ترین شرایط تحریم قرار بگیرد و حتی اجازه وارد شدن یک دانه سیب زمینی را ندهند، جنوب کرمان به تنهایی می تواند کل کشور را به لحاظ مرکبات و صیفی جات تامین کند. سالانه در جنوب استان چهارو نیم میلیون تن برداشت انواع محصولات کشاورزی را داریم که ساردوئیه هم به عنوان بخشی از جنوب استان استان جزو این تولید کنندگان است. از 10 رقم محصولات کشاورزی که در ایران مصرف می شود ما رتبه اول تا سوم را داریم. هزاران هکتار محصولات کشاورزی را در جنوب استان کرمان داریم و تنها باغ کشت و صنعتی جیرفت 2 هزارو 500 هکتار است.
آسان شدن استخراج معادن با حل مشکلات زیرساختی جادهها
این مسئول در بخش دیگری در صحبت هایش به معادن در بخش ساردوئیه نیز اشاره کرد و گفت: به بخش معادن ساردوئیه بهشت گمشده معادن می گویند و ما انواع مختلف معادن را هم در این بخش داریم که اگر مشکلات زیرساختی جاده ای برطرف شود، اکتشاف و استخراج معادن هم آسان تر خواهد شد.
مسلمی افزود: ما وقت می گوییم 1700 کیلومتر راه روستایی خاکی داریم و نیاز به بازسازی دارند در واقع این عدد برای منطقه ای کویری و صاف تا کوهستانی و سخت گذر بسیار فرق می کند. هزینه ساخت یک کیلومتر راه در دشت 3 میلیارد تومان و در بخش ساردوئیه که کوهستانی و سخت گذر است همین اعتبار به 15 میلیارد تومان هم می رسد و اینجا دیگر اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگو نیست و نیاز به اعتبارات ملی داریم که در سطح ملی دیده شویم.
وی ادامه داد: وقتی مسئولان می گویند ما اعتبار ملی می دهیم اما خروجی این هزینه ها چیست؟ باید بگویم بهترین خروجی محصولات کشاورزی ارگانیک و مرکباتی است که در این بخش تولید می شود. این خروجی می تواند معادنی بزرگی باشد که با دسترسی راه های ارتباطی مناسب مورد اکتشاف و استخراج قرار بگیرند البته هرچند قرار گاه خاتم در بحث معادن ورود کرده و یا صنعت و معدن هم دارد تا حدودی فعالیت می کند ولی کارها در این بخش به کندی پیش می رود چرا که وقتی یک پیمانکار یا یک معدن کار می آید و می بیند آنجا ظرفیت عظیم معدنی را دارا است ولی وقتی که راه نیست، صرفه اقتصادی ندارد رها می کند و می رود.
مسلمی افزود: در بسیاری از مهاجرت روستاییان به شهرها شاهد هستیم به دلیل عدم شرایط مالی مناسب مجبور به سکونت در حاشیه شهرها شده اند و این افراد هنگام خرید زمین برای ایجاد آلونکی برای زندگی گیر افراد دلال و ناباب افتاده اند که با کلاهبرداری مبلغی از آنها بابت ملک گرفته اند و هنگام دریافت سند متوجه می شوند که کاربری این زمین کشاورزی بوده و مسکونی نیست و اینجا هم باز بیشترین ضربه به این روستاییان وارد می شود.
گفت و گو: مریم بازوند