خبرگزاری کار ایران

در جمع مدیران عامل شرکت های دانش بنیان فارس مطرح شد:

پنجره واحد مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان در فارس ایجاد شود/صدور مجوزها به صورت الکترونیکی است/اثرگذاری اقتصادی شرکت ها را نباید فراموش کرد

پنجره واحد مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان در فارس ایجاد شود/صدور مجوزها به صورت الکترونیکی است/اثرگذاری اقتصادی شرکت ها را نباید فراموش کرد
کد خبر : ۱۲۱۷۱۳۶

استاندار فارس گفت: ایجاد پنجره واحد مجوز دهی به شرکت های دانش بنیان و مرکز رسیدگی به مشکلات واحدهای فناورز و دانش بنیان باید ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، محمدهادی ایمانیه در جمع مدیران عامل شرکت های دانش بنیان به رسیدگی و رفع مشکلات و موانه این شرکت ها تاکید و عنوان کرد:  تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تنها دلیل نمی تواند باشد بلکه انجام کار اصلی، ریشه‌دار و ماندگار مهم است که نتیجه‌بخش باشد و به کارآفرینی منجر شود.

وی با اشاره به حضور سه گروه در این نشست حضور دارند، بیان کرد: در این جلسه شرکت‌هایی که مشغول به کار هستند اما مشکلاتی دارند، شرکت‌هایی که فعال شده‌اند مجوز هم دارند اما به دلیل وجود مشکلات تعطیل شده‌اند و گروه سوم کسانی که تلاش کرده‌اند شرکتی راه‌اندازی کنند اما به نتیجه نرسیده‌اند دعوا شده‌اند تا به مشکلات‌شان رسیدگی شود.

استاندار فارس تصریح کرد: در این راستا به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با این حوزه با محتوای مشخص تاکید می شود و ایجاد پنجره واحد مجوزدهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است.

ایمانیه خاطرنشان کرد: مرکز رسیدگی به مشکلات این واحدها نیز باید به صورت اختصاصی به‌عنوان پناهگاهی برای مراجعه و رفع و رجوع مشکلات ایجاد شود.

وی ایجاد دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه، کشاورزی و دانشگاه، خدمات و دانشگاه و گردشگری و دانشگاه را لازم دانست و ابراز کرد: در حوزه مشکلات بانکی نیز با توجه به نگاه‌های جدید حاکم در دولت این حوزه سامان‌دهی خواهد شد.

ایمانیه با اعلام فرجه یک هفته‌ای تا آخر فروردین‌ماه خواستار ارائه بسته‌ای شد که بتواند راهکارهای ارائه خدمات به این شرکت‌ها را بر اساس قوانین و تبصره‌های موجود مشخص کند.

استاندار فارس همچنین نسبت به اختصاص فضای فیزیکی به پارک علم و فناوری فارس جهت افزایش فضا به صورت متصل یا منفصل قول مساعد داد و خاطرنشان کرد: مشکل فضای فیزیکی پارک را حل خواهیم کرد اما همه چیز با افزایش فضا حل نمی‌شود؛ بلکه باید نسبت به جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر هم اقدام کنیم.

وی افزود: در این راستا، همچنین نیاز است که سرمایه‌داران و سرمایه گذاران را توجیه کنیم تا در این مسیر گام بردارند. ایمانیه خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: طرح باید آنقدر قوی و محکم باشد که شما را معطل اخذ تسهیلات نکند؛ بلکه سرمایه‌گذاران را به سمت شما بکشاند. وی امید را لازمه پیشرفت در این مسیر دشوار دانست و عنوان کرد: قطعا هیچ مسلمانی نباید ناامید باشد؛ بنابراین با انگیزه و پُرامید تذکرها را بدهید و راهنمایی کنید تا ما نیز مسیر را برای پیشرفت شما هموار کنیم.

با سازمان های ایجاد کننده تعلل بر شرکت های دانش بنیان برخورد می شود

همچنین رئیس سازمان بازرسی فارس گفت: معطلی شرکت های دانش بنیان در دستگاه های اداری پذیرفتنی نیست و از این رو کارگروهی تخصصی در سازمان بازرسی فارس بایی اجرایی شدن قانون و آیین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان تشکیل می شود.

کاظم اکرمی با بیان اینکه وظیفه ما اجرای قوانین است و برای تحقق شعار سال همه پای کار آمدند و تعیین این شعار فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است ، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف به حمایت از شرکت‌ها شدند و هر مسئول و کارمندی وقتی تقاضای ارباب رجوع مخالف قانون است با استناد به قانون رد کند اما اگر مخالف قانون نباشد باید حل کند.

وی با بیان اینکه با معطلی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط کارکنان سازمان‌ها بررسی و برخورد می‌شود، تصریح کرد: بروکراسی‌های اداری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را حل  می‌کنیم و کارگروهی در سازمان بازرسی برای اجرایی شدن قانون و آیین‌نامه حمایت از شرکت‌ها تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی استان فارس با اشاره به جزئیات این کارگروه  گفت: شرکت‌ها مشکلات مربوط به دستگاه‌های اجرایی را مکتوب ارائه کنند تا از طریق دستگاه مربوطه مشکل حل شود و اگر دستگاهی برای حل مشکل اقدام نکرد بازرسی ورود جدی می‌کند.

اکرمی تصریح کرد: دستگاهی اگر مخالفت کرد با درخواست شرکت‌ها به استناد قانون بیان کند در غیر این صورت معطلی شرکت‌ها پذیرفته نیست.

صدور مجوزها به صورت الکترونیکی است

مدیرکل دارایی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه سیاست کلان ما حمایت از تولید به ویژه شرکت دانش‌بنیان است، ابراز کرد: یکی از مشکلات دیرینه بوروکراسی اداری و بحث مجوزها است و از 5 فروردین ماه امسال مجوز دستی صادر نمی‌شود و تمامی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

بابک دایی، خاطرنشان کرد: این امر برای کاهش زمان دریافت مجوزها در نظر گرفته شده است.

وی با تایید مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پنجره واحد تولید دانش‌بنیان را راه‌اندازی می‌کنیم که هر نوع مشکل در این پنجره به صورت مصداقی حل و فصل خواهیم کرد.

دایی با بیان اینکه 94 فقره مشکلات قوانین مخل کسب و کار احصا شده است، عنوان کرد: این مشکلات را به سطح ملی اعلام کردیم تا مشکلات مخل کسب و کار در قوانین اصلاح شود و کسب‌وکارها به ویژه در زمینه دانش‌بنیان تسریع شود.مدیرکل دارایی فارس درباره تسهیلات و اتمام زمان آن برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: 67 طرح در حوزه دانش‌بنیان با 12 میلیارد تومان بررسی کردیم که تسهیلات آن پرداخت می‌شود و تسهیلات در سال جدید نیز قابل پرداخت است.

دایی پیشنهاد داد که کارگروه تخصصی با حضور شرکت‌ها تشکیل شود تا مشکلات حوزه دارایی و مالیات را در این کارگروه به صورت مصداقی حل شود.

اثرگذاری اقتصادی شرکت ها را نباید فراموش کرد

در این جلسه منصور کنعانی، مشاور استاندار فارس در امور فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر نگهداشت نوآوری در کار شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: آخرین جایی که در دنیا درست می‌شود دولت است، درست است دستگاه‌های اجرایی مشکلات را باید حل کنند اما اثرگذاری اقتصادی شرکت‌ها را نباید فراموش کرد.وی با بیان اینکه در زمین بخش خصوصی بازی می‌کنیم ولی انتظار داریم کسی که تسهیلگر است، مشکل را حل کند، افزود:  صاحب اقتصاد و سرمایه‌گذار باید تمرکز اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: ظرفیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شیراز داریم باید این ظرفیت‌ها در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه باید کارآفرین باشیم یا اینکه با کارآفرینان ارتباط بگیریم، عنوان کرد: معیار در دنیا میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر استارتاپ‌های دانش‌بنیان است باید نگاه را از حمایت دولتی به سمت ارتباط با سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برد.

منطقه ویژه علم و فناوری در فارس راه‌اندازی می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری فارس از راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری استان خبر داد و گفت: این منطقه این امکان را می‌دهد که فناوری در همه جای استان توزیع شود.

امین ذوالقدر  با بیان اینکه دانش‌ بنیان باید تبدیل به یک فرهنگ شود، گفت: در بحث فناوری باید از سنین کم و کودکی شروع کرد تا فرهنگ‌سازی انجام شود و در این راستا پارک علم و فناور کودک را آخر اردیبهشت راه‌اندازی می‌کنیم.

او با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو داریم که اگر به سمت فناوری هدایت شوند می‌توانند استارتاپ‌های موفق شکل دهند، گفت: دانشگاه‌ها همکاری کنند تیم‌های دانشجویی باید به سمت فناوری هدایت شوند.

ذوالقدر با بیان اینکه راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری استان فارس نیز در دستور کار است، افزود: این منطقه این امکان را می‌دهد که فناوری در همه جای استان توزیع شود البته اکنون ۵ منطقه داریم که تسهیلات که در پارک به شرکت‌ها می‌دهیم در ۵ منطقه هم ارائه شود.

او با بیان اینکه براساس ابلاغ سازمان باید ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان فارس تشکیل شود، گفت: انتظار داریم هر ماه یک جلسه در قالب این ستاد تشکیل شود.

رئیس پارک علم و فناوری فارس با بیان اینکه فضای کارگاهی شرکت‌ها دچار مشکل است، خاطرنشان کرد: راهکار کوتاه مدت این چالش استفاده از ظرفیت خالی شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه است که تسهیلات هم به شرکت‌ها داده می‌شود تا شرکت‌ها به محیط صنعتی نفوذ کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز