۷۵ درصد زائران از خدمات شهرداری مشهد در ایام نوروز رضایت داشتند
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: میزان رضایت کلی زائران نوروز ۱۴۰۱ از خدمات شهرداری در استقبال از بهار در دامنه صفر تا ۱۰۰ عدد ۷۵.۶۵ است.
به گزارش ایلنا از مشهد، حسین اکبری" اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی امور در رابطه با دستیابی به اهداف مورد نظر خود با آن روبهرو میشود، ارزیابی کیفیت خدمات خود به مخاطبین است؛ لذا ارزیابی اقدامات نوروزی شهرداری مشهد در راستای ارائه خدمات مناسب به شهروندان و مد نظر قرار دادن آن برای برنامهریزیهای آتی، اهمیت و ضرورت فوق العادهای دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در مقام یک نهاد پژوهشی، اقدام به بررسی عملکرد شهرداری مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱ از دیدگاه زائرین کرده و در بازه زمانی ۲۸ اسفندماه سال گذشته الی ۹ فروردینماه، پیمایشی با هزار و صد زائر با هدف ارزیابی عملکرد و سنجش رضایت زائران در نوروز انجام داده است.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در ارتباط با ویژگیهای زائران مورد پرسش، توضیح داد: ۵۰.۵ درصد زائران مورد پرسش مرد و ۴۹.۵ درصد آن زن بودند، ۶۱.۵ درصد کمتر از ۴۰ سال سن و ۳۴ درصد آنان تحصیلات دانشگاهی داشتند.
اکبری ادامه داد: ۴۹.۷۵ درصد از این افراد در شهرستانها زندگی میکردند، ۴۷.۳۵ در مراکز استانها و ۲.۹ درصد نیز از روستاها به شهر مشهد آمده بودند، ۵۰ درصد این افراد نیز با خودروی شخصی، ۲۳ درصد اتوبوس، ۱۹ درصد قطار، ۶ درصد با هواپیما و دو درصد با وانتبار، کامیون و... به مشهد مشرف شدهاند.
وی افزود: به ترتیب یازده و ۲۰ درصد از کل زائران از ایستگاههای استقبال و دکههای راهنمای زائر استفاده کردهاند که بر اساس نتایج بهدست آمده، ۸۴.۵ درصد از کسانی که به ایستگاههای استقبال از زائرین مراجعه کردهاند و ۹۱.۲ درصد از کسانی که به دکههای راهنمای زائر مراجعه کردهاند دارای رضایت متوسط و زیاد بودهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱ درباره طرحهای هنری استقبال از بهار، عنوان کرد: گلهای بولوارها و میادین با کسب ۵۵ درصد نظر مردمی بیشترین میزان توجه مردم را به خود جلب کرده و در رتبههای بعد نقاشی روی دیوارها و مجسمههای گل ساخته با ۲۵.۷ و ۲۳.۸ درصد قرار گرفتهاند که در مجموع بر اساس نتایج مطالعه ۷۳.۶ درصد طرحها را در حد متوسط و زیادی، زیبا و جذاب دانستهاند.
اکبری گفت: ۸۱.۷ درصد از زائران مورد پرسش، میزان اثربخشی طرحهای هنری بر زیبایی شهر و ۷۹.۱ درصد تاثیر این المانها را برای ایجاد حس شادی و نشاط زیاد و متوسط برشمردهاند؛ همچنین ۷۲.۲ درصد از مردم نیز این طرحها را متناسب با هویت معنوی شهر مشهد دانسته اند.
وی نظر زائران در مورد زیباسازی شهر مشهد را اینگونه بیان کرد: ۶۷.۵ درصد زائران از رنگآمیزی جداول و ۸۴.۴ درصد از آنان از زیباسازی شهر اعلام رضایت کردهاند؛ ۹۴ درصد این افراد نیز از نظافت خیابانها و ۸۵.۲ درصد از نظافت کوچهها رضایت داشتند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی میزان رضایت زائران از پیگیری شکایت و درخواست مطرح شده را ۶۳.۹ درصد دانست.
اکبری ضمن اشاره به استفاده ۱۵ درصدی زائران از بازارهای ارزاق و میوه و تره بار شهرداری در ایام نوروز، میزان رضایت متوسط و زیاد زائران استفاده کننده را ۷۳.۹ اعلام کرد.
وی درباره وضعیت پارکها، اظهار کرد: ۹۲.۳ زائران مراجعه کننده به پارکها از وضعیت نظافت و ۷۸.۵ درصد از امکانات رفاهی آنان رضایت متوسط و زیاد داشته و ۸۷.۸ درصد فضای سبز پارکها را مناسب دانستهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ضمن اشاره به اینکه ۴۹ درصد زائران از وسایل حملونقل عمومی استفاده کردهاند، اتوبوس را عمده وسیله حملونقل عمومی مورد استفاده زائران دانست و افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، ۸۳.۹ زائران استفاده کننده از وسایل حملونقل عمومی رضایت خودشان را از این وسایل اعلام کرده و ۶۸.۷ درصد نیز ترافیک شهر مشهد را روان دانستهاند؛ همچنین ۷۹.۱ از زائرانی که با اتوبوس به مشهد سفر کردهاند، رضایت خودشان را از امکانات رفاهی پایانه و ۸۸.۲ درصد نیز از نظافت پایانه مسافربری اعلام کردهاند.
اکبری اعلام کرد که میزان رضایت کلی زائران نوروز ۱۴۰۱ از خدمات شهرداری در استقبال از بهار در دامنه صفر تا صد، عدد ۷۵.۶۵ بوده است.
وی افزود: بهزودی نتایج تفضیلی مطالعه همراه با مقایسه آن نسبت به سالهای گذشته منتشر خواهد شد تا برای برنامهریزیهای لازم سالهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.