مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی وعده داد ؛
بهره برداری از تمامی بخشهای اتصال ریلی بندر کاسپین به خط ریل سراسری تا بهار ۱۴۰۱
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بیان کرد: تا نیمه نخست سال ۱۴۰۱، تمام بخشهای پروژه ملی اتصال ریلی بندر کاسپین به خط ریل سراسری به بهره برداری میرسد.
به گزارش ایلنا از بندرانزلی، علی اوسط اکبری مقدم در جریان نشست خبری با رسانههای کشوری که به صورت ویدئوکنفرانس، در دفتر نمایندگی این سازمان در تهران برگزار شد با بیان اینکه تا نیمه نخست سال ۱۴۰۱، تمام بخشهای پروژه ملی اتصال ریلی بندر کاسپین به خط ریل سراسری به بهره برداری میرسد اظهار داشت: با عنایت به اهمیت تکمیل زیرساختهای لازم جهت فعالسازی و بهره برداری حداکثری از ظرفیتها و فرصتهای کریدورهای بین المللی، ایجاد مسیرهای انشعابی از خط ریلی قزوین رشت به سمت بندر انزلی، بندر کاسپین و بندر آستارا، در دستور کار کشور قرار دارد که به دلیل وجود دغدغههای زیست محیطی در مسیر احداث ریل تا بندر انزلی، و لزوم سرعت بخشیدن به فرایند بهره برداری از این کریدور بین المللی، وصل شدن به منطقه آزاد انزلی از سال ۹۸، در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وی با تأکید براینکه براساس برنامههای کلان ملی، عملیات اتصال بندر انزلی به عنوان دومین بندر محدوده منطقه آزاد انزلی و یکی از مهمترین بنادر دریای کاسپین به خط ریل سراسری در حال انجام است، اضافه کرد: مسیر ریلی ایستگاه جیرده به بندر کاسپین ۳۷ کیلومتر میباشد که وظیفه این سازمان تأمین هزینههای تملک اراضی و ایجاد زیرساخت لازم جهت احداث راه آهن به وزارت راه و شهرسازی در مسیر ۱۰ کیلومتری واقع در محدوده خود بوده که در بخش هزینه ای، ۳۵ میلیارد تومان از سهم ۴۵ میلیارد تومانی این سازمان تودیع شده، زیر ساختهای لازم را نیز آماده و تحویل شرکت زیرساخت نمودهایم و در عین حال با اصلاح مسیر ریلی داخل محدوده از سوی این سازمان، علاوه بر کاهش تعداد پلهای پروژه از سه دهنه به یک دهنه زمینه تفریق ۵۰۰ میلیارد ریالی هزینه نهایی ساخت طرح ملی مزبور فراهم شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه احداث پروژه سینی دوار جهت نقل و انتقال کالا از راه آهن به کشتی و برعکس، دومین مسئولیت ما در طرح اتصال این منطقه به خط ریل سراسری بوده که با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا اردیبهشت سال آتی آماده بهره برداری میشود، افزود: در خارج از محدوده منطقه و در قطعات ۲۷ کیلومتری تا ایستگاه پیربازار رشت، میزان پیشرفت زیرساختهای خط ریلی ۸۱ درصد و در کل پروژه ۶۸ درصد میباشد، این در حالی است که تا کنون ۱۲ کیلومتر نیز ریلگذاری شده و باتوجه به تأکیدات آیت ا. . رییسی در جریان سفر به استان، تمام قطعات این طرح ملی تا نیمه نخست سال آتی و در صورت وقوع مشکلات غیرمترقبه با یکی دو ماه تأخیر آماده بهره برداری میشود.
اکبری مقدم با ارائه تحلیلی از جایگاه و فرصتهای بهره برداری از کریدورهای شمال-جنوب و چین-قزاقستان-ایران در معادلات ترانزیت بین المللی و تبیین ویژگیهای و مزایای این دو مسیر تجاری، در خصوص برنامههای سازمان متبوع خود چنین توضیح داد که تمرکز این سازمان بر فعالسازی هر دو کریدور بوده و طی این مدت ۱۱ هزار کانتینرTEU ۴۰ فوتی در مسیر چین منتقل و در یازده ماهه سال جاری افزون بر ۲۷۱ هزار تن کالا از طریق بندر کاسپین صادر و وارد شده؛ اما در مقابل در کریدور شمال-جنوب هنوز فعالیت چندانی توسط ذی نفعان این مسیر صورت نگرفته و اقدامات این سازمان علی رغم وجود همه گیری بیماری کرونا ظرف دو سال گذشته بر نقل و انتقال کالاهای هندی و جنوب آسیا از این مسیر به اوراسیا، شمال و شرق اروپا و برعکس متمرکز شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۵۵ واحد تولیدی-صنعتی در شهرکهای صنعتی منطقه آزاد انزلی و تصریح بر رویکرد سازمان متبوع خود مبنی بر توسعه پهنهبندیهای صنعتی منطقه از طریق احداث سومین شهرک صنعتی که ظرفیت و تعداد واحدهای تولیدی منطقه را به دو برابر افزایش میدهد، اظهار کرد: تنوع قابل توجهی از کالاهای صنعتی، پوشاک، قطعات فلزی، محصولات سلولوزی، صنایع الکترونیک، محصولات کشاورزی و معدنی، کالاهای صادراتی این منطقه را تشکیل میدهد و در مقابل در حوزه واردات این منطقه نقش محوری در تأمین کالاهای اساسی از طریق واردات ۲۵ درصد روغن خوراکی، نهالههای دامی، غلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی من جمله قطعه سازان و خودروسازان کشور را ایفا کرده است.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سئوالی در خصوص ایجاد مشکلاتی برای فعالین اقتصادی فاز تجارت منطقه با آزادسازی سواحل، با بیان اینکه براساس دستور رییس جمهوری این عمل انجام شده و با همکاری گمرک و مرزبانی، و بهره گیری از سیستمهای نظارتی الکترونیکی سازوکار نظارت و کنترل کالاها در این بخش از محدوده منطقه عملیاتی شده، اضافه کرد: با عنایت به شرایط مناسب آب و هوایی، نزدیکی به تهران و شهرهای بزرگ کشور، بهره مندی از امکانات و خدمات قابل قبول جهت استفاده گردشگران، و برنامههای متنوع این سازمان، منطقه آزاد انزلی به یکی از قطبهای گردشگری کشور تبدیل شده که به عنوان نمونه میتوان به حضور بیش از ۷ میلیون نفر تا اسفند ماه سالجاری دراین منطقه اشاره کرد.
وی از آمادگی سازمان متبوع خود برای استقبال از مسافران نوروزی با حفظ دستورالعملهای بهداشتی دوران کرونا خبر داد و افزود: در حوزه مسئولیتهای اجتماعی این سازمان در راستای وظایف خود نسبت به ساکنین و بومیان منطقه، با همکاری شوراهای روستایی، دهیاران و سایر نهادهای ذی ربط اقدامات قابل توجهی ظرف سالهای گذشته در زمینههای مختلف عمران روستایی، آموزش مشاغل جهت ارتقای کیفی نیروهای کار، امکانات آموزشی مدارس، حمایت از مشاغل روستایی و صنایع دستی به انجام رسانده است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص مصوبات بودجه ۱۴۰۱ مجلس با تصریح بر لزوم احترام به نظر نمایندگان، اشارهای به اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده از دی ماه سالجاری کرد و تأکید کرد: در همکاری با دبیرخانه شورایعالی و نمایندگان مجلس، به دنبال اجرای قانون مناطق آزاد بوده، چراکه خود را موظف به همراهی با سرمایه گذاران منطقه میدانیم.