خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه :

معیشت ۱۶۹ هزار خانوار کرمانشاهی به منابع طبیعی وابسته است

 معیشت  ۱۶۹ هزار خانوار کرمانشاهی به منابع طبیعی وابسته است
کد خبر : ۱۲۰۶۴۰۱

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه منابع طبیعی را بستر ساز توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت حفاظت از منابع طبیعی سلامت بشر را به همراه خواهد داشت .

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه انشاالله  کولانی  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز چهارم این هفته با عنوان منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه ها که در سالن جلسات این اداره برگزار شد جنگل‌ها و مراتع را ریه های زمین دانست و افزود : منابع طبیعی نقش تعیین کننده ای در امنیت غذایی و سلامت جامعه بر عهده دارد که صیانت و حفاظت از آن می تواند سلامت انسان ها را بهمراه داشته باشد‌.

کولانی با اشاره به وسعت جنگل‌های زاگرس گفت : بیش از ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در منطقه زاگرس قرار دارد که از این میان استان کرمانشاه با ۵۲۷ هزار  هکتار جنگل رتبه ششم در کشور را در اختیار دارد که غالب گونه های درختان بلوط است.

وی نقش جنگلهای زاگرس در اکوسیستم کشور را بسیار حیاتی دانست و افزود: این جنگل ها به تعدیل هوا ، تولید اکسیژن ، تثبیت خاک نفوذ آب برای غنی کردن سفره های زیر زمینی و از همه مهم‌تر تامین علوفه و غذایی دام ها کمک قابل توجهی می کنند .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه  تاکید کرد: جنگل‌ها  فیلتر زمین هستند که هر هکتار آن ۶۸/۵ تن کرد و غبار و رسوبات را در خود جمع می کند و از ورود آن به هوا جلوگیری می کند. 

وی افزود: از طرفی دیگر  هر هکتار جنگل ۲/۵ تن اکسیژن تولید می کند که این میزان اکسیژن سرانه مصرف ۱۰ نفر در سال است که اکسیژن خالص و آزاد را به اکوسیستم وارد می کند .

کولانی نقش دیگر جنگلهای زاگرس را تولید آب شیرین دانست و تصریح کرد: جنگلهای زاگرس تولید کننده بیش از ۴۰ درصد آب شیرین کشور هستند که همین امر نقش مهم این جنگل ها را در سلامت و آینده کشور تعیین می کند .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه به نقش مراتع و جنگل ها در تعیین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت : منابع طبیعی پشتوانه اصلی زنجیره غذایی کشور هستند که مهمترین نقش آن در حفاظت از خاک ، تولید علوفه ، جلوگیری از مهاجرت ، تثبیت خاک و ... هستند .

وی تصریح کرد  :در حال حاضر معیشت  ۱۶۹ هزار خانوار در استان کرمانشاه بطور مستقیم به منابع طبیعی وابسته است که با تولید ۲۷۰ هزار تن علوفه در سال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در آمد زایی برای کشور و این خانوارها و صرفه جویی اقتصادی برای کشور بهمراه دارد .

کولانی  نقش حیاتی منابع طبیعی در تر سالی و خشکسالی را تعیین کننده بر شمرد و گفت در مباحث مختلف منابع طبیعی با ایجاد آبخیز داری و آبخوان داری  در دوران ترسالی به نفوذ آب در سفره های زیر زمینی نقش تعیین کننده ای دارد و همین امر می تواند در دوران خشکسالی به تامین منابع آب شیرین کمک کند .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه  با اشاره به مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی استان گفت : خوشبختانه مردم کرمانشاه بطور چشمگیری در حفاظت و صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی استان تلاش می کنند که نمونه آن را می توان در مشارکت در اطفا حریق های سالهای گذشته در جنگلهای زاگرس اشاره کرد که با کمک مردم و سازمانهای مردم نهاد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان از ۱۸ ساعت به ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش یافته است .

وی در پایان از تمامی مردم خواست که سفیران حفاظت و صیانت از منابع طبیعی باشند زیرا ، توسعه اقتصادی،  آینده و سلامت انسان ها در گرو پایدار ماندن و حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها است که در این بین جنگل های زاگرس نقش حیاتی در استان و کشور خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز