خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار عنوان کرد:

کاهش گرانفروشی و قاچاق کالا در قزوین با قطع حمایت‌های بی منطق/ زمین‌های صنعتی قزوین از چنگ رانت خواران رها شد

کاهش گرانفروشی و قاچاق کالا در قزوین با قطع حمایت‌های بی منطق/ زمین‌های صنعتی قزوین از چنگ رانت خواران رها شد
کد خبر : ۱۲۰۵۵۴۰

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: مقابله و برخورد با گران فروشان با قطع حمایت بی منطق از گرانفروشان و بررسی پرونده آن‌ها در تعزیرات محقق شد که همین امر هم به کاهش نوسان قیمت کمک کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، میثم پیله فروش در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: از ابتدای سال در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۸۱ جلسه تشکیل شده و ۳۹۱ مصوبه داشته و ۳۱۴ واحد مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به احیای ۲۰ واحد تولیدی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته خسارت واحدی که در خرمدشت دچار آتش سوزی شده به طور کامل پرداخت شده و چک ۳۵ میلیاردی آن آماده ارائه به شرکت است.

وی بیان کرد: سامان دادن به زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی در الویت استان قرار گرفت؛ چرا که گاهی برخی افراد، زمین‌ها را برای فروش با قیمت گزاف در آینده خریداری می‌کردند و بعضا روابط آلوده هم شکل گرفته بود و به جای اینکه زمین در خدمت تولید باشد در خدمت رانت خواران بود؛ که آزادسازی آن‌ها در سه ماه گذشته الویت داشت و تصمیماتی گرفته شد و می‌توان ادعا کرد درحال حاضر تقریبا هر کس دارای زمین است به این جمع بندی رسیده که یا باید ساخت و ساز را آغاز کند و یا قرارداد فسخ خواهد شد.

این مسئول افزود: تمام شرکت‌های بزرگ در برابر قانون یکسان هستند و استان از تولیدکنندگان واقعی حمایت می‌کند.

وجود ۲۲ واحد مشکل دار در قزوین

وی عنوان کرد: تماس برای پرداخت تسهیلات و استمهال بدهی‌ها به طور گسترده وجود دارد و برای حل این موضوع هم با مدیران عامل بانک‌ها نامه نگاری شده است.

پیله فروش اظهار کرد: در استان ۲۲ واحد تولیدی با معوقه بیش از دو ماه وجود دارد که با رونق تولید از ۶۷ واحد به این میزان رسیده است و ۱۶۵ واحد هم تسهیلات بهین یاب دریافت کرده‌اند که این تسهیلات ۶۹۴ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در بخش تبصره ۱۸ هم هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان طرح تصویب و به بانک‌ها معرفی شده‌اند و ما جزء استان‌های موفق در این زمینه هستیم و هر تقاضایی باشد در طول یک هفته به بانک معرفی می‌شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار قزوین بیان کرد: نرخ بیکاری در استان با ۷.۵ درصد ۱.۴ درصد از کشور پایین‌تر است و ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده و اکنون با کمبود نیروی کار مواجه هستیم، البته اینکه افراد حاضر به اشتغال در برخی موارد نباشد موضوع دیگری است.

کاهش ۶۲ درصدی تعدیل نیرو در قزوین

وی گفت: تعدیل نیرو ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۹۱ میلیون دلار رسیده که بیش از ۸۸ درصد رشد داشته است، همه این‌ها خبر خوبی است و پیش بینی داریم سال آینده به ۷۰۰ میلیون دلار برسد و این تعهد به تهران اعلام شده است.

این مسئول عنوان کرد: ۷۰۰ تن پرتقال و ۳۵۰ تن سیب قرمز و زرد ذخیره سازی شده و نگرانی برای تغییر قیمت در بازار وجود ندارد.

وی بیان کرد: در سه ماه گذشته در مدیریت بازار تحولی ایجاد شد و برای اولین بار اقلام اساسی توسط فروشگاه‌های اینترنتی ارائه شد و نوسان قیمت نداشتیم و گوشت گرم از زیاران در اختیار قرار گرفت و فروشگاه‌ها بدون واسطه گوشت تحویل گرفته و توزیع کردند، همچنین برنج، شکر، روغن و گوشت منجمد در فروشگاه اینترنتی به فروش رسید که البته مقاومت عجیبی در سیستم اداری نسبت به این امر وجود داشت.

پیله فروش ادامه داد: سهمیه آرد استان کم است و درحال پیگیری برای افزایش آن به ۱۱ کیلو هستیم هستیم که محقق شدن آن به تلاش رسانه‌ها و تبدیل شدن به مطالبه عمومی نیاز دارد.

توجه ویژه به مراکز رشد و دانش بنیان

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی احداث گمرک ویژه فرآورده‌های نفتی در شهرک چرم سازی است که بلافاصله بعد از تصویب پیگیری شد تا حمل و نقل از محل تولید به شهر صنعتی البرز و کاهش صدمات احتمالی آن کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: ساماندهی واحدهای بی مبالات هم از مواردی بود که پیگیری شد؛ تعداد واحدهای پر خطر در استان زیاد است که فاقد بیمه هستند و بیمه شدن آن‌ها تصویب شد، همچنین پیگیری برای احداث ایستگاه آتش نشانی هم مصوب شد.

این مسئول اظهار کرد: تنها مرکز رشد و دانش بنیان گیربکس کشور در استان قزوین فعال است که با واحدهای دانش بنیان در ارتباط هستند و اتصال صنعت به دانشگاه هم به طور ویژه درحال انجام است.

وی ادامه داد: خوشه‌ شیرینی سنتی و کفش دست دوز هم در استان داریم و نیاز داریم شبکه‌ای از تولیدکنندگان پراکنده شکل گیرد و رشد این واحدها برای رسیدن به درآمد پایدار محقق شود، درواقع نیازمند برندسازی و شبکه سازی در این حوزه هستیم.

پیله فروش بیان کرد: در ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز حمایت بی وجه و بی منطق از برخی تولیدکنندگانی که قصد صادر محصولاتی را داشتند که غیرقانونی بود و حاضر به رعایت استانداردهای ستاد نبودند، می‌توان گفت مدیریت قاچاق کالا و ارز در استان روال خوبی را پی گرفته است.  

حمایت از صنایع آب‌بر ظلم به قزوین است

وی گفت: سرمایه گذاری در استان وضعیت مطلوبی نداشت و ضمن اینکه آلوده به فساد بود زیرساخت‌های لازم را نداشت و بنا شد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با همکاری اتاق بازرگانی در بخش خصوصی شکل گیرد، چرا که این مرکز در استان تعطیل شده است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: در سال جاری ۱۳ میلیون دلار سرمایه خارجی در استان  از کشورهای روسیه، فرانسه، ایتالیا، ترکبه، عمان و انگلستان جذب شده که این میزان در سال گذشته ۳ میلیون دلار بود و به روز کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان و مشوق‌ها به افزایش این میزان در آینده کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: دولت در مواجهه با فساد هیچ مسامحه‌ای ندارد و با مدیران خاطی برخورد جدی می‌شود و همین جدیت می‌تواند بی مبالاتی‌های گذشته را کاهش دهد.

این مسئول ادامه داد: بانک‌های خصوصی در استان رها شده و سرکش بودند که در سه ماه گذشته برای کاهش این خود مختاری در بانک‌ها و خروج سرمایه‌های جمع شده از استان تلاش شده؛ البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی داریم.  

وی بیان کرد: مصیبتی که در استان داریم این است که افرادی که مجوز بانک کار بانک می‌کنند و با سودها اجازه نمی‌دهند منابع وارد بانک شوند برخی مدیران بانکی وام می‌گرفتند و در اختیار این افراد سپرده گذاری می‌کردند که این مدیران قطعا باید از استان اخراج شوند.

پیله فروش افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به رشد اقتصاد و صادرات استان کمک کی‌کند و نهاد مسئول آن در شرف انتخاب است و ۵۰۰ هکتار را به این منطقه تخصیص خواهیم داد.

وی عنوان کرد: جویبار صادرات از استان به روسیه و کشورهای عربی شکل گرفته و این جویبار صادرات هرچند کم است اما برای رشد به حمایت نیاز دارد و نودهک با توسعه به بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود که می‌تواند منبع بزرگی برای صادرات سبزی و صیفی جات به روسیه باشد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار قزوین اظهار کرد: صنایع آب بر ظلم به قزوین است اما صنایع تبدیلی کشاورزی در الویت استان است و باید صنایعی مورد حمایت قرا  گیرند که متناسب با سند آمایش استان باشد، در غیر این صورت خیانت به استان است.

وی ادامه داد: رفع مانع تولید در برخی موارد رفع مدیر نالایق است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری در استان ابتدا باید در پنجره واحد ثبت شود و سرمایه‌گذاری خارج از آن تخلف اداری بوده و مورد برخورد قرار خواهد گرفت و ۳۴۰ فعالیت هم هستند که غیر از ثبت در پنجره واحد به هیچ مجوز دیگری نیاز ندارند و می‌توانند پس از ثبت برنامه خود را آغاز کنند.

وی گفت: در سال جاری ۳۱ هزار میلیارد تسهیلات توسط بانک‌های استان پرداخت شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز