خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حدود ۸۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی در قزوین به اهدای عضو رضایت دارند/ آگاهی بخشی راه حل اصلی نهادینه کردن اهدای عضو

حدود ۸۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی در قزوین به اهدای عضو رضایت دارند/ آگاهی بخشی راه حل اصلی نهادینه کردن اهدای عضو
کد خبر : ۱۲۰۱۸۰۱

کوردیناتور دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در استان قزوین حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت می‌دهند که البته باتوجه به اینکه اهدا، شرایط خاصی دارد، همه آن‌ها منجر به اهدا نمی‌شود، امسال از ۳۱ مورد مرگ مغزی، ۲۶ خانواده رضایت داده و در نهایت ۱۱ مورد به اهدای عضو منجر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، اهدای عضو یکی از مواردی است که تلاقی نقطه‌های تلخ و شیرین به یکدیگر است، مرگی که می‌تواند به زندگی تبدیل شود، در این بین نقش کوردیناتورها که رضایت‌گیری از خانواده افراد مرگ مغزی یکی از وظایف آن‌ها است، از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

اعلام مرگ افراد به خانواده‌اش درحالی که قفسه سینه او بالا و پایین می‌شود کاری بسیار دشوار بوده که به روحیه و مهارت بالایی نیاز دارد، وقتی خانواده در سخت‌ترین شرایط قرار گرفته باید خبر فوت او و از طرفی امکان زندگی بخش بودن اعلام شود و همه این موارد این شغل را به یک شغل استثنایی و خاص تبدیل کرده است.

برای آشنایی بیشتر با فضای این شغل با یک کوردیناتور که حدود پنج سال است رضایت گیری از خانواده افراد مرگ مغزی قزوین را بر عهده دارد به گفت‌وگو نشستیم.

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره آغاز کار خود اینطور گفت: وقتی این وظیفه به من پیشنهاد شد، شناخت زیادی نداشتم اما وقتی وارد کار شدم به این شغل و نتایج دنیوی و اخروی که به همراه دارد علاقمند شدم.

او درباره سختی‌های این کار عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین چیز در شنایایی مرگ مغزی معاینه دقیق است پس از حتمی بودن مرگ مغزی هم روبه‌رویی با خانواده‌ها برای رضایت‌گیری بسیار استرس زا است، گفتن این نکته به خانواده‌ها که عزیز آن‌ها درحالی که ضربان قلب داشته و قفسه سینه‌اش بالا و پایین می‌شود کاری بسیار دشوار است.

این کوردیناتور ادامه داد: عموما خانواده‌ها با مرگ مغزی و اینکه عزیزشان با دستگاه و دارو ضربان قلب دارد آشنایی ندارند و اینجا باید طوری با آن‌ها صحبت کنیم که به باور کنند مرگ مغزی پایان راه و مرگ واقعی است.

او درباره مواجهه خود با خانواده افراد مرگ مغزی گفت: امسال تقریبا با ۲۵ تا ۲۷ خانواده مواجهه داشتم و در این پنج سال سالانه حداقل با ۳۰ خانواده فرد مرگ مغزی صحبت کردم، هر مواجهه دو جنبه دارد یکی اینکه خانواده به حرف شما اطمینان کامل پیدا کرده و اینکه به جای خاکسپاری اعضای عزیزشان می‌توانند چند نفر را از مرگ نجات دهند اما در نوع دیگر خانواده‌ها در مرحله انکار مرگ مغزی قرار گرفته که در این صورت یا رضایت نمی‌دهند و یا خیلی سخت راضی به اهدای عضو می‌شوند.

چگینی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در رضایت به اهدای عضو گفت: از حدود دو سال گذشته که اطلاع رسانی درباره اهدای عضو بیشتر شده روند رضایت‌گیری راحت‌تر پیش می‌رود اما هنوز هم در برخی نقاط استان با چالش جدی مواجه هستیم چرا که اطلاع درستی از روند اهدای عضو وجود ندارد و این کار را اقدامی نادرست می‌دانند.

ارتقای اهدای عضو در قزوین با فرهنگ سازی

او بیان کرد: هر کدام از موارد مرگ مغزی و هر مواجهه با خانواده‌ها داستان و خاطره‌ای منحصر به فرد دارد که می‌توان از آن درس گرفت، اما یکی از خاطرات خاصی که تاثیرگذاری بالایی هم داشت مربوط به فردی حدودا ۲۰ ساله در شهرستان بوئین زهرا بود که مشکل ذهنی داشت و به دلیل یک اتفاق دچار مرگ مغزی شده بود، این مورد در کنار مظلومیتی که داشت در محلی بود که تعصب زیادی داشتند و با وجود اینکه خانواده‌ای فوق العاده مهربان بودند راضی به اهدای عضو نبودند اما در نهایت بعد از صحبت با بزرگان محل و خانواده‌ها رضایت انجام شد.

چگینی ادامه داد: بعد از این مورد و فرهنگ سازی‌ که در این منطقه شکل گرفته بود سه مورد رضایت به اهدای عضو داشتیم و حتی خانواده‌ها بعد از تاثیری که اهدای عضو عزیزشان داشت و به خاطر اطلاع رسانی‌ درباره آن به شخصه برای تشکر با من تماس می‌گرفتند، که این امر هم اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی در این حوزه را به خوبی نشان می‌دهد.

او تاکید کرد: اعلام مرگ مغزی به خانواده‌ها، به خصوص به مادرها کاری بسیار دشوار است و شاید در ابتدا با ناراحتی و مخالفت آن‌ها مواجه شویم که طبیعی است، اما همین خانواده‌ها بعد از اینکه از روند مرگ مغزی و اینکه عزیزشان می‌تواند یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد، رضایت می‌دهند.

چگینی درباره اهمیت آموزش کوردیناتورها گفت: برگزاری مداوم دوره‌های آموزشی ضرورت دارد و به بهبود رضایت‌گیری و ارتقای ارتباط با خانواده‌های افراد مرگ مغزی کمک می‌کند، در برخی موارد حتی پرستاران و پزشکان هم از تکنیک‌های برقراری ارتباط صحیح با خانواده‌ها آگاهی ندارند، پس از دوره‌ای که در سال‌های گذشته برگزار شده و من هم در آن شرکت داشتم میزان رضایت‌گیری افزایش یافت که اهمیت آموزش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز