دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد؛
برخورد موتور به باند فرودگاه علت اصلی سانحه هوایی مشهد- اصفهان
در گزارش اولیه دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری برخورد موتور شماره یک به باند را علت اصلی سانحه هوایی #پرواز مشهد - اصفهان اعلام کرد.
به گزارش ایلنا از اصفهان، دفتر بررسی حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، در گزارش اولیه خود اعلام کرد: هواپیمای بوئینگ B ۷۳۷ در ساعت ۱۶ و ۴۸ دقیقه از طریق مسیر ورودی LABOT IN وارد باند ۲۵ راست فرودگاه اصفهان شد و با هدایت کمک خلبان بر روی این باند فرود آمد.
پس از تماس چرخها با آسفالت باند فرودگاه، ارابه فرود سمت چپ هواپیما دچار نقص و لرزش نامتعارف و در نهایت منجر به برخورد موتور شماره یک به باند و بروز جرقه در محفظه بیرونی موتور شد.
در این هنگام خلبان عهده دار هدایت هواپیما شده و با گرفتن ترمز سمت راست سعی در جلوگیری از خروج هواپیما از باند را داشت که موفق به منحرف نشدن هواپیما به سمت چپ و توقف در روبه روی TWYD شد.
پس از آن خلبان دستور تخلیه اضطراری مسافران از دربهای خروجی جلو و عقب را صادر کرد که به علت عجله مسافران، ۹نفر دچار مصدومیت جزئی شدند که شش نفر از آنها برای ادامه درمان به دو بیمارستان در شهر اصفهان منتقل و باقیمانده نیز سرپایی مداوا شدند.
با وقوع این سانحه و بسته شدن باند ۲۵ راست، بقیه پروازها از باند ۲۵ چپ ادامه یافت.
پس از وقوع سانحه، نمایندگان دفتر بررسی حوادث هواپیمایی کشوری به همراه یک تیم متخصص از شرکت هواپیمایی مربوط با حضور در محل و ارزیابی شدت سانحه، دستگاههای ثبت اطلاعات پروازی را از روی هواپیما خارج و برای بازخوانی به تهران منتقل کردند.
اطلاعیه وقوع سانحه (Notification) به ایکائو، مرجع صلاحیت دار بررسی سوانح در کشور سازنده و طراح هواپیما (NTSB) ارسال شد و با توجه به تکرار حادثه مشابه در این نوع هواپیما، پیگیریهای لازم برای انجام اقدامات اصلاحی از سوی کارخانه سازنده و صدور توصیههای لازم به شرکتهای هواپیمایی داخلی صورت گرفت.
تحقیقات نهایی صورت گرفته در رابطه با این سانحه در حال بررسی است و گزارش نهایی آن به زودی منتشر میشود.