معاون استاندار آذربایجان شرقی:
کارخانههای آلاینده هوا هر کاری هم بکنند باز هم آلاینده هستند/ تا اطلاع ثانوی استفاده از سوخت مازوت متوقف شده
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: متاسفانه مسئولان برخی واحدهای صنعتی که ذاتا آلاینده هستند، طوری وانمود میکنند که گویا اگر کار خاصی را انجام دهند، از لیست آلاینده ها خارج خواهند شد در صورتی که هرکاری هم انجام دهند، بازهم آلاینده هستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، جواد رحمتی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: پالایشگاه تبریز یکی از صنایع آلاینده محسوب میشود و نمیتوان با انجام برخی کارها، صنایعی را که ذاتاً آلاینده هستند، از لیست صنایع آلاینده خارج کرد.
وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز باید عوارض یک درصد آلایندگی را پرداخت کند که متأسفانه تاکنون از این کار خودداری کرده و از این بابت تا سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.
وی همچنین گفت: مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان در نامهای اعلام کرده بود که پالایشگاه تبریز هیچ نوع آلایندگی نداشته و جزو صنایع سبز است در حالی که ارسال این نامه تخلف محسوب میشود.
رحمتی در خصوص محل استفاده از یک درصد جریمه آلایندگی پالایشگاه تبریز خاطرنشان کرد: بعد از اخذ جریمه عوارض آلایندگی پالایشگاه تبریز، این مبلغ باید در اموری مانند حمل و نقل شهری صرف شود؛ بهعنوان مثال اضافه شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری میتواند جایگزین ۳۰ دستگاه خودروی شخصی شود که در این صورت مردم میتوانند راحت تر و بهتر استفاده کرده و مصرف خودرو شخصی نیز کاهش یابد که این امر منجر به کاهش آلودگی هوای نیز میشود.
وی در ارتباط با عدم پرداخت سهم دولت برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری تبریز در سالهای اخیر افزود: عدم تحقق درآمدهای دولت و کسری بودجه علت اصلی کاهش سهم دولت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اعمال محدوده ترافیک (طرح زوج و فرد)، سختگیری درمورد صدور معاینهی فنی خودرو ها و تعطیلی کوتاه مدت برخی از فعالیتهای خاص آلاینده زا در حالت اضطراری مانند کارخانه شن و ماسه از جمله اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوا به شمار میرود.
رحمتی در پایان درخصوص بحث استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز نیز گفت: فعلا تا اطلاع ثانوی استفاده از سوخت مازوت متوقف شده و از گاز استفاده میشود که در صورت افزایش مصرف گاز در کشور، مجددا از سوخت مازوت استفاده خواهد شد.