خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس خبر داد:

رتبه هفدهم فارس در سهولت فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات

رتبه هفدهم فارس در سهولت فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات
کد خبر : ۱۱۷۷۰۹۴

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی فارس گفت: در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی فارس ، گزارش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور مرتبط با محیط کسب و کار سال 99 منتشر شد در مولفه اول، سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، استان فارس رتبه هفدهم قرار گرفته و نسبت به سال گذشته 8 پله تنزل یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس در جلسه پنجاه و یکمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با ارائه این گزارش گفت: طبق نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار در سال 1399 که از سوی اتاق ایران انجام شده، شاخص ملی عدد 4.66 (امتیاز 1 به معنی رضایت کامل و امتیاز 10 به معنی نارضایتی مطلق است) به دست آمده است که نشان دهنده کاهش در رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه های اجرایی کشور در سال 1399 نسبت به سال قبل ( 4.47) است.

وی افزود: بر این اساس در بین 44 دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد مورد پرسش در این طرح در سال 1399، فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این طرح، از سه دستگاه سازمان بهزیستی کشور، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشترین میزان رضایت و از سه دستگاه بانک مرکزی، شهرداری ها و سازمان تامین اجتماعی کمترین میزان رضایت را اعلام کردند.

راهدار اظهارداشت: بر اساس نتایج طرح در سال 1399، میزان رضایت فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی از عملکرد دستگاه های اجرایی در مقایسه با رضایت فعالان اقتصادی در بخش های خدمات و صنعت، بهتر ارزیابی شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: بر اساس یافته های این طرح در سال 1399، دستگاه های اجرایی در سه استان مرکزی، ایلام و مازندران، به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کرده اند و در مقابل دستگاه های اجرایی در سه استان تهران، خوزستان و کرمانشاه کمترین میزان رضای فعالان اقتصادی را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به وضعیت استان فارس در این گزارش اضافه کرد: استان فارس در میانگین شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در سال 1399 با میانگین شاخص 4.6 و 10 پله تنزل رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده است که این آمار در سال 1398 با عدد 4.33، در جایگاه ششم بوده است.

راهدار عنوان داشت: در مولفه دوم، کیفیت رسیدگی به درخواست های قانونی مراجعه کنندگان، استان فارس در جایگاه بیستم قرار گرفته و نسبت به سال گذشته 12 پله تنزل یافته است.

وی تصریح کرد: استان فارس در مولفه سوم، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع، جایگاه چهاردهم قرار گرفته و نسبت به سال گذشته 8 پله تنزل یافته است.

راهدار افزود: همچنین در مولفه چهارم، شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه نحوه ارائه خدمات، استان فارس در جایگاه شانزدهم قرار گرفته و نسبت به سال گذشته 7 پله تنزل یافته است.

وی بیان کرد: بر اساس یافته¬های طرح در سال 1399، اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کرده اند و فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی نه تنها در میانگین کل شاخص ارزیابی عملکرد از دو اتاق تعاون و اصناف رضایت بیشتری داشته اند بلکه این رضایت در بخش¬های خدمات، صنعت و کشاورزی نیز بیشتر بوده است.

راهدار اظهارداشت: مطابق با ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق ها موظف هستند به منظور اطلاع سیاست¬گذاران از وضعیت محیط کسب و کار در کشور، شاخص های ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و اعلام نمایند. مطابق با همین ماموریت، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران پس از 14 دوره اجرای طرح پایش ملی محیط کسب و کار و معرفی مهم ترین موانع و مشکلات فعالان اقتصادی کشور و ارائه شاخص های ملی، استانی، بخشی و فعالیتی به صورت فصلی، اقدام به برنامه ریزی برای جمع اوری اطلاعات و محاسبه شاخص ملی ارزابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار نمود تا علاوه بر رصد وضعیت مولفه های موثر بر فضای کسب و کار، میزان رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه های اجرایی برای بهبود محیط کسب و کار را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

وی ادامه داد: برای این که تمام فعالان اقتصادی عضو یکی از 3 اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف، امکان انتخاب شدن برای شرکت در طرح را داشته باشند از روش نمونه گیری متناسب با متغیرهای موجود در طرح استفاده شده است تا استخراج، انتشار داده و ارائه نتایج حاصل از مبنای دقیق آماری برخوردار باشد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز