خبرگزاری کار ایران

نشست کتاب خوان ویژه مربیان ناشنوایان و کم شنوایان برگزار شد

نشست کتاب خوان ویژه مربیان ناشنوایان و کم شنوایان برگزار شد
کد خبر : ۱۱۶۷۵۷۰

همزمان با هفته گرامیداشت معلولان نشست کتاب خوان ویژه مربیان ناشنوایان و کم شنوایان با حضور اساتید و کارشناسان برتر این حوزه به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، همزمان با هفته گرامیداشت معلولان نشست کتاب خوان ویژه «مربیان ناشنوایان و کم شنوایان» با حضور حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی و مهدی قاسمی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام علی اکبر سبزیان گفت: استان خراسان رضوی، استان کتاب،دانایی و زندگی است. سعی ما در مجموعه کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و آموزشگاه های غیر رسمی بر این است تا با برگزاری برنامه ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی بتوانیم گامهای موثرتر و مفیدتری در راستای ارائه خدمات کتابخانه ای به همه اقشار جامعه به ویژه افراد دارای محدودیت برداریم.

در ادامه مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی ضمن قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای توجه ویژه به طیف بزرگ معلولان در برگزاری برنامه های فرهنگی و انعقاد تفاهم نامه هایی با محوریت معلولان، گفت: شعار جهانی در سال ۱۴۰۰ به مناسبت روز جهانی معلولان «پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است. این شعار اشاره مستقیمی به مقوله دسترس پذیری دارد در واقع دسترس پذیری مهم ترین عامل در تعیین شدت معلولیت افراد در جامعه است و بدین معناست که در جامعه امروز باید شرایطی فراهم آوریم که همه افراد در هر سطح از معلولیت بتواند از امکانات و فرصتهای موجود در جامعه با توجه به توانایی ها و قابلیت های خود استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی مهمترین مساله در رابطه با افراد کم شنوا و ناشنوا را «زبان» دانست و اظهار داشت: هر فردی برای بیان سخنان خود ذهنیت  دارد، مفهوم را هم می داند، اما مساله مهم در بیان سخن استفاده از ابزار انتقال آن و به عبارتی «زبان ادبی» است. فرد سالم با استفاده از گفتار می تواند سخن بگوید اما فردی که کم شنوا و ناشنوا است مشکل بزرگی در انتقال این مفاهیم دارد.

وی در پایان برای رفع مشکل ارتباط با افراد کم شنوا و ناشنوا را ارتقاء سواد ادبی و ایجاد امکان انتقال این مفاهیم از طریق حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: وظیفه همه دستگاه های اجرایی است که با فراهم سازی امکانات مناسب باعث انطباق بیشتر سواد ادبی این قشر با سواد ادبی کتاب شوند.

مهدی قاسمی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ضمن قدردانی از حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای توجه ویژه به افراد دارای معلولیت و تلاش در برگزاری برنامه های فرهنگی با محوریت این قشر، گفت: همانطور که اشاره شد در عصر حاضر جنبش فراگیر سازی در حوزه افراد دارای معلولیت به راه افتاده است که به معنای دسترس پذیری است.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته برای خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت بحث جداسازی مطرح شد بدین صورت که محل نگهداری، مدارس و خدمات این افراد از جامعه جدا شد. در  مرحله دوم موضوع تلفیق سازی مطرح شد و به این مساله اشاره داشت که امکانات وجود دارد و اگر افراد دارای معلولیت نمی توانند از این امکانات استفاده کنند مشکلی است که ای افراد با آن مواجه هستند و نمی توان کار دیگری انجام داد.

گفتنی است، این نشست بصورت همزمان توسط مترجم زبان اشاره برای حاضرین کم شنوا و ناشنوا در جلسه اجرا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز