خبرگزاری کار ایران

قائم مقام و معاون هیئت اجرایی خانه کارگر اراک:

از قانون کار تنها اسمی بر جای مانده است

از قانون کار تنها اسمی بر جای مانده است
کد خبر : ۱۱۵۹۰۸۰

قائم مقام و معاون هیأت اجرایی خانه کارگر اراک گفت: قانون کار به منظور حمایت از کارگر و کار و تولید ایجاد شده است و با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و به هر ترتیب می تواند حداقل های جامعه کارگری را تأمین کند. اما متأسفانه در حال حاضر از قانون کار تنها اسمی بر جای مانده است.

مجید درویش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: حتی همین اسم را می خواهند با تخت و تازها از بین ببرند. هنگامی که از یک سو صنعت و تولید فعالیت ندارد و از سویی دیگر ضعف مدیریت، تحریم های موجود، واگذاری های غیراصولی و ... باعث شده تا از قانون کار تنها اسمی بر جای بماند و در عمل قانون کاری مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگرانی که با قراردادهای سفید در صنایع و واحدهای تولیدی مختلف فعالیت می کنند، از همین حداقل های موجود نیز محروم هستند و حقوق حداقل را نیز دریافت نمی کنند و یا حتی بعضاً بیمه نیز نمی شوند.

قائم مقام و معاون هیأت اجرایی خانه کارگر اراک اظهار داشت: این موضوع تنها مختص کارگران بخش واحدهای تولیدی و صنعتی نیست و متأسفانه افرادی که به عنوان کارگر حتی در مغازه ها و مطب های پزشکان نیز فعالیت می کنند از این حداقل ها محروم هستند. بخش صنعت نیز متأسفانه به دلیل وضعیت موجود، تحریم ها ، شرایط بسیاری اسف باری را برای کارگران ایجاد کرده و متأسفانه فشار مضاعفی را بر روی بخش صنعت و تولید وارد آورده است.

درویش تصریح کرد: متأسفانه کارفرمایان به حداقل های حقوق و مزایای کارگران راضی نیستند. به خصوص در بخش خصوصی این وضعیت اسفبارتر و نگران کننده تر است. شرکت‌های تولیدی و واحدهای صنعتی بزرگ به جای آنکه مستقیماً اقدام به جذب نیرو کنند، از طریق شرکت‌های تأمین نیرو، نیروهای مورد نظر خود را جذب می کنند و به این ترتیب بسیاری از حق و حقوق های کارگران را از بین می برند.

وی بیان داشت: از جنبه ای دیگر تشکل‌های کارگری نیز نمی توانند فعالیت کنند، چرا که جرأت فعالیت ندارند. هنگامی که یک فرد قرارداد موقت دارد چگونه می تواند به عنوان نماینده کارگر، شورای اسلامی کار و یا انجمن صنفی کارگر فعالیت کند. هنگامی که خود کارگر، خانواده، زندگی و معیشت وی در خطر هستند، آیا توانایی آن را دارد که به عنوان یک صدای رسا برای کارگران فعالیت کند. چه بسا اینکه ممکن است کار وی به اخراج از کار بکشد. بعضاً از نمایندگان کارگران  علیه کارگران استفاده می کنند و کارفرما به نمایندگان فشار وارد می کنند.

قائم مقام و معاون هیأت اجرایی خانه کارگر اراک تأکید کرد: موضوع دیگر بحث تشکیلات خانه کارگر اراک است. به‌رغم تمامی تلاش های موجود، متأسفانه خانه کارگر اراک بسیار منفعل و ضعیف فعالیت می کند. به شخصه به عنوان قائم مقام و معاون هیأت اجرایی خانه کارگر اراک متأسفانه این ضعف را وضوح مشاهده کرده ام و بارها به مسئله اعتراض داشته ام، اما متأسفانه نتایج خوبی حاصل نشده است. خانه کارگری که باید مرجع و پناهگاه جامعه کارگری باشد، به عنوان قطب و پایتخت صنعتی کشور، متأسفانه یکی از منفعل ترین خانه های کارگری کشور است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز