خبرگزاری کار ایران

آغاز مبارزه تلفیقی با سنک عناب در خراسان جنوبی

آغاز مبارزه تلفیقی با سنک عناب در خراسان جنوبی
کد خبر : ۱۰۹۶۷۸۵

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: مبارزه تلفیقی علیه سنک عناب در باغ های استان آغاز شد.

به گزارش ایلنا، مهدی یوسفی گفت: خراسان جنوبی با سطح کشت بیش از  ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار و تولید ۹۸ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است.

یوسفی با اشاره به اینکه سنک از جمله آفات مهم عناب در استان است افزود: این آفت بر اثر تغییرات شرایط آب و هوایی، وجود کانون‌های آلودگی در سطح باغ‌ها، استفاده بی رویه و خودسرانه از سموم و ضعف عمومی درخت، عدم تغذیه مناسب و رسیدگی به موقع، توانسته به عنوان آفت ثانویه گسترش پیدا کند.

وی گفت: مبارزه تلفیقی با آفت به صورت توصیه‌های لازم درباره تغذیه درختان با کود‌های پتاسه در زمستان به صورت چالکود جهت ایجاد مقاومت درگیاه، شخم سطحی بعد از برداشت، یخ آب زمستانه، روغن پاشی زمستانه در اسفندماه برای کاهش جمعیت زمستان گذران داخل شکاف و زیر پوستک‌های تنه و شاخه‌ها در کنار مبارزه شیمیایی بهاره انجام می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بهترین زمان مبارزه شیمیایی با این آفت، هنگام متورم شدن جوانه‌ها در فصل بهار است، گفت: در این راستا با توجه به بازدید‌های مستمر شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در باغات استان و پایش جمعیت خارج شده از اماکن زمستانگذران؛ به محض رسیدن زمان مناسب، توصیه مبارزه در باغ های آلوده و اطلاع رسانی به باغداران از طریق برگزاری بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی و ۲۵۰ نفر روز آموزش چهره به چهره، صدور اطلاعیه وارسال پیامک انجام شد.

یوسفی با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با این آفت در شهرستان خوسف انجام می شود افزود: با توجه به این که این آفت دراواخر مرداد ماه سال گذشته با بروز گرمای بیش از حد هوا در باغ های شهرستان خوسف حالت طغیانی داشت گفت: از شهریور  همان سال مبارزه تلفیقی با آفت در دستور کار قرار گرفت.

وی از مهمترین خسارت این آفت  را تجمع در سطح رویی و زیرین برگ‌ها و تغذیه از شیره گیاهی ، دیر سبزی و ریزش برگ درختان، کوچک شدن میوه و نامرغوبی آن دانست و گفت: چنانچه به موقع با این آفت مبارزه نشود کاهش تولید و ارزش اقتصادی و کیفیت محصول را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز