خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان:

طرح نشان ملی مهارت قزوین در سطح کشور اجرا می‌شود

طرح نشان ملی مهارت قزوین در سطح کشور اجرا می‌شود
کد خبر : ۱۰۸۷۰۰۴

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: تدوین نشان ملی مهارت در استان قزوین مطرح شده و به عنوان طرحی کشوری نیز پیشنهاد شده که در نتیجه آن 15 نشان ملی تلاش و کار برای واحدهای صنعتی و تولیدی سطح کشور که در توسعه منابع انسانی فعال هستند اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محسن مددی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد گفت: در سال گذشته و به‌رغم وجود کرونا و فراهم نبود ظرفیت‌های لازم برای آموزش ضعف خود را با آموزش غیرحضوری پوشش دادیم و عملکرد ما ۹۵ درصد محقق شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین ادامه داد:  انتظار عملکرد ما در آموزشگاه‌های آزاد ۵۵ تا ۶۰ درصد محقق شد؛ البته شیوع کرونا با آسیب جدی برای آن‌ها همراه بود؛ از این رو در راستای حمایت از آن‌ها ۷۰ درصد از آموزشگاه‌ها که شامل ۱۲۰ آموزشگاه است از تسهیلات کرونایی بهره‌مند شدند و در مجموع حدود یک میلیارد تومان پرداخت شد.

وی ابراز کرد: کمیته حمایت از آموزشگاه‌های آزاد برای اولین بار در کشور در استان قزوین ایجاد شده و در نتیجه مراکز آموزشی فاقد مجوز، شامل بیش از ۴۰ مرکز در فضای مجازی و حضوری شناسایی شدند و درحال پیگیری هستند و درصورت عدم اخذ مجوز مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند.

این مسئول افزود: برای سال جاری برای ۱۱۰ آموزشگاه یک میلیارد تومان اعتبار  جذب شده و در فاز اول حداقل ۱۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر آموزشگاه آسیب دیده با بهره ۴ درصد پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: توجه به آموزش بخش صنایع از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته بود و در این راستا با صمت، اتاق بازرگانی و سازمان نظام منهدسی تفاهم نامه‌هایی منعقد شده است.

ایجاد ۱۵  مرکز جوار کارگاهی در صنایع استان

مددی اظهار کرد: در بخش صنعت برای اولین بار در استان مجوز ۱۵ مرکز جوار کارگاهی صادر شد که باتوجه به آن صنعت می‌تواند با نظارت ما دوره‌هایی را برگزار کند و از امکانات فنی و حرفه‌ای و تهاتر مالیاتی بهره‌مند شود، در سال جاری قصد داریم این مجوزها به ۴۰ تا ۵۰ مورد افزایش یابد که از ابتدای سال تا کنون مجوز ۵ موردصادر شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان البرز مرکز آموزش هیئت امنایی ویژه واحدهای تولیدی ایجاد شده است که ارتقای مهارت را به دنبال دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین بیان کرد: تدوین نشان ملی مهارت نیز در سال گذشته انجام شد و در نتیجه برای ۱۰ واحد تولیدی در استان که در توسعه منابع انسانی عملکرد خوبی داشتند نشان ملی مهارت صادر شده و این طرح بعنوان طرحی کشوری نیز پیشنهاد شده و درنتیجه آن ۱۵ نشان ملی تلاش و کار درجه یک، دو و سه نیز برای واحدهای صنعتی و تولیدی سطح کشور که در توسعه منابع انسانی فعال هستند اعطا می‌شود.

وی گفت: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی از قبیل توجه و ارائه خدمات به معلولین، معتادین بهبود یافته، زندانیان و توسعه آموزش در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و مناطق روستایی مدنظر قرار گرفته است.

این مسئول ابراز کرد: در بخش روستایی عملکرد را از ۶ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادیم و این بخش را در اولیت قرار دادیم و توانستیم اقدامات خوبی در بخش روستایی و عشایر داشته باشیم.

تدوین استاندارد آموزش باقلوا و شیرینی‌های سنتی

وی بیان کرد: انطباق دوره‌های آموزشی با طرح تکاپو و آموزش متناسب با نیازهای استان بالای ۸۵ درصد است.

مددی ادامه داد: در بخش دانشگاهی نیز تعاملاتی با دانشگاه‌های مختلف استان انجام شده و تفاهم نامه‌هایی با آن‌ها منعقد شده و در همین راستا با همکاری دانشگاه آزاد میزبان مسابقات ملی رباتیک شدیم که در نیمه اول شهریور ماه در رده سنی ۱۸ تا ۲۳ سال برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: چهار مرکز جوار دانشگاهی نیز در استان ایجاد شده که یک مورد در بخش خصوصی و سه مورد در بخش دولتی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین افزود: ۴۹ درصد بانوان و ۵۱ درصد آقایان در سال گذشته آموزش دریافت کرده‌اند، از نظر کیفیت نیز اولین مرکز غیرحضوری در محمدیه ایجاد شد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته استاندارد آموزش باقلوا و شیرینی‌های سنتی تدوین شد که با کمک بخش خصوصی این استاندارد به نام استان قزوین طراحی شد و در نتیجه آموزش‌های این حوزه نیز دارای گواهی نامه معتبر می‌شوند.

تدوین جزوه آموزشی بریل در مرکز فنی و حرفه‌ای قزوین

این مسئول اظهار کرد: تدوین جزوه آموزشی بریل در حوزه آیسی دی ال و ورد و آموزش ویژه برای نابینایان برای ۹۲ نفر در آموزش فنی و حرفه‌ای استان مورد توجه قرار گرفت تا این افراد از توانایی لازم برای کار با رایانه بهره‌مند شده و بتوانند در امور اداری بکارگیری شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد تومان برای تجهیز و ایجاد کارگاه‌ها از طرف استان و یک میلیارد تومان نیز از بخش ملی تخصیص داده شد و در نتیجه واحدهای آموزشی افزایش یافت.

مددی گفت: توانمند سازی متقاضیان نیروی کار، توسعه آموزش مهارتی در عرصه بین الملل و برگزاری دوره آموزشی در قزاقستان و برگزاری دوره آموزشی باقلوای ترکیه توسط اساتید ترکیه‌ای به مدت ۹ روز در استان از برنامه‌های پیش رو در سال جاری است.

وی بیان کرد: برگزاری آزمون در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته کاهش ۲ هزار نفری داشت که بخشی از آن به علت شیوع کرونا و بخشی نیز به دنبال افزایش شهریه  بود.

مددی ادامه داد: ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ساعت معادل آموزش ۱۲۰ هزار نفر برای سال جاری در نظر گرفته شده که با درنظر گرفتن بخش خصوصی این مقدار باید به بیش از ۲۰۰ هزار نفر برسد.

۸۰ درصد آموزش‌های فنی حرفه‌ای قزوین به اشتغال منجر شده

وی ابراز کرد: ۸۰ درصد آموزش‌های ما به اشتغال منجر شده است و آموزش‌ها در بخش دولتی رایگان است که شامل ۲۰۰ حرفه است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین افزود: آموزش به سربازان نیز از تعهدات ما است و در پادگان جوادنیا این دوره‌ها پیگیری می‌شود و سایر سربازان نیز مشمول آموزش هستند و تسهیلات خوبی برای اشتغالزایی این سربازان درنظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیون برای هر سرباز دارای مهارت و متقاضی کار پس از ترخیص است.

وی عنوان کرد: در بخش روستایی ۲۲۰ هزار نفر ساعت آموزش درنظر گرفته شده که شامل دو هزار نفر است، برای سکونت گاه‌های غیررسمی نیز ۱۵۴ هزار نفر ساعت شامل ۱۵۰ هزار نفر است که با همکاری بنیاد مسکن انجام می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: برای بنگاه‌های اقتصادی سه هزار و ۵۰۰ نفر، برای دانش آموزان ۱۱۲ هزار نفر ساعت که شامل هزار و ۳۰۰ نفر و برای سربازان ۱۸۳ هزار نفر ساعت که شامل حدود ۱۵۰۰ نفر درنظر گرفته شده است.

مددی گفت: ۷۵ درصد زندانیان فاقد مهارت هستند و آموزش‌های انجام شده در راستای توانمندسازی آنان سه درصد در کاهش ارتکاب مجدد جرم تاثیر داشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز