خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

اقلیم طارم سفلی سرعت مقابله با آفت پروانه دم قوه‌ای را کاهش می دهد/ خشکسالی از عوامل طغیان آفت در منابع طبیعی

اقلیم طارم سفلی سرعت مقابله با آفت پروانه دم قوه‌ای را کاهش می دهد/ خشکسالی از عوامل طغیان آفت در منابع طبیعی
کد خبر : ۱۰۸۰۱۱۲

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: شیب منطقه و وسعت عرصه در جنگل‌های بلوط طارم سفلی روند مقابله با آفت پروانه دم قهوه‌ای را کاهش داده است.

محسن قاسم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به آخرین وضعیت آفت پروانه‌های دم قهوه‌ای در جنگل‌های بلوط طارم سفلی گفت: پروانه دم قهوه‌ای آفتی است که هر ساله شاهدش هستیم؛ اما در سال‌هایی که بارندگی و سرمای کمتری داشته باشیم در مناطق جنگلی که عمدتا بلوط هستند طغیان می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: سال گذشته نیز آفت پروانه دم قهوه‌ای داشتیم اما به این میزان نبود، اکنون نیز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و گلستان نیز با این آفت درگیر هستند.

وی ابراز کرد: عملیات مقابله با این آفت آغاز شده و یک دوره 10 روزه با گروه‌های مختلف به اتمام رسیده؛ اما به علت شیب منطقه و وسعت عرصه و همچنین به دلیل ایجاد حساسیت و کهیر و خارش ناشی از لاروها سرعت مقابله کاهش پیدا می‌کند.

این مسئول افزود: از طریق هوایی نیز اقداماتی داشتیم و چند سورت پرواز انجام شد که این مورد نیز به علت شیب بالای منطقه و باد غالب امکان خسارت جانی را به همراه داشت؛ با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده توسط اقلیم درحال بررسی موضوع هستیم تا از سایر روش‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به خسارات وارد شده توسط این آفت به جنگل‌های استان اظهار کرد: باتوجه به اینکه درختان جنگلی به طور معمول ریشه‌های عمیقی دارند این آفت بخصوص در سال اول باعث خشک شدن درختان نمی‌شود؛ اما در آن سال رشد محسوسی نخواهند داشتن برگ درخت استفاده میکنه و رشد محسوس نخواهد داشت.

قاسم زاده ادامه داد: اکنون باکتری‌ها پاشیده شده و با برخی سن‌ها مقابله کردیم؛ اما باتوجه به موجود بودن لاروها و اینکه به سمت پروانده شدن پیش می‌روند به دنبال این هستیم در پاییز بوسیله تله‌های تله نوری و سایر روش‌های مکانیکی مقابله کنیم که در مجموع به یک دوره یک تا دو ساله زمان نیاز دارد.

وی ابراز کرد: بارندگی، برف و سرما عامل محدود کننده است و باوجود این‌ها مقابله بهتر انجام می‌شود تا کنوننیز برای مقابله حدود 400 میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تاکید کرد: طغیان آفت نشان دهنده این است که ما انسان‌ها با طبیعت مهربان نبودیم و درختان را قطع کرده‌ایم و در مناطقی که درخت‌ها متراکم‌تر بوده آفت و طغیان کمتری مشاهده شده است.

قاسم زاده در پایان گفت: در منابع طبیعی طغیات آفت خاصی که در آستانه ضرر باشد مشاهده نشده است و اقدامات مقابله‌ای با آن‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز