تولیت آستان قدس مطرح کرد:
تمام تصمیمات در حرم مطهر باید حول محور خدمت به زائر باشد
تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمام تصمیمات در حرم مطهر باید حول محور خدمت به زائر اتخاذ و هر امری که موجب ایجاد اختلال در تسهیل زیارت میشود باید از میان برداشته شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حجت الاسلام احمد مروی در مراسم اهدای احکام خدام حرم مطهر رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت بقیه الله الاعظم حضرت مهدی(عج) به آیه شریفه «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَدینِ الحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» اشاره و اظهار کرد: این آیه شریفه در سورههای توبه، صفّ و با اندکی تغییرات در سوره مبارکه فتح آمده است، در این آیه خداوند متعال وعده بهرهمندی تمام انسانها و حاکمیت کلی اسلام بر سرتاسر عالم را میدهد که بر اساس روایات بسیاری این آیه به ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره دارد.
وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم خود را در صف منتظران حقیقی حضرت قرار دهیم، به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون انتظار اشاره و ابراز کرد: معظم له در جلسهای فرمودند از خود بپرسیم اگر امروز در دوران فرج حضرت مهدی(عج) بودیم چه میکردیم؟ دینداری، پاکیزگی، تهذیب نفس، روابط انسانی، کسب و کار، اخلاق، آداب و رسوم و تمام شئون زندگی ما منطبق با آئین و دستورات اسلام بود؟ حال فرض کنیم در دوران ظهور هستیم و همان سبک زندگی که در دوران فرج میخواهیم داشته باشیم را اجرا کنیم و در یک کلمه زندگی مؤمنانه آن دوران را به سهم خود امروز اجرایی کنیم.
وی افزود: منتظر حقیقی کسی است که در دوران غیبت اصلاح و تحول مثبت به سوی نیکیها را در خود ایجاد و سبک زندگی مؤمنانه را دنبال کند تا در عصر ظهور نیز در کنار حضرت باشد.
وی با اشاره به جایگاه رفیع معنوی حرم مطهر رضوی ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام تنها برای دو تن از حضرات معصومین لفظ (بضعه) پاره تن خود را به کار بردند که یکی از آنها حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع) است.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اصلیترین وظایف آستان قدس را فراهم آوردن زیارت متعالی برای زائران معرفی و عنوان کرد: باید شرایط زیارت متعالی برای زائران چه از حیث محتوا و چه شکل و ظاهر فراهم شود که سازمان علمی و فرهنگی و معاونت تبلیغات اسلامی عهده دار تحقق بعد محتوایی آن هستند، اما تحقق زیارت متعالی از حیث شکل و ظاهر بر عهده خدام حرم مطهر است.
وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون تحقق زیارت متعالی پرداخت و بابیان اینکه تکریم زائران یکی از نخستین لازمههای تحقق آن است، تصریح کرد: تمام حضرات معصومین از اخلاق نیکو برخوردار بودند، پارسایی و رفتار توأم با تواضع، احترام و محبت این حضرات با دیگران باعث تبدیل دشمنان کینه توز به دوستان و یاران نزدیک میشد، خادمان رضوی نیز باید تکریم و رفتار توأم با احترام را سرلوحه خود قرار دهند.
مروی بر رعایت نظم و سهولت تردد در حرم مطهر تأکید و تصریح کرد: در اعمال محدودیتهای ترددی در حرم مطهر باید ابتدا زائران در نظر گرفته شوند، ما حق نداریم باعث سردرگمی زائران شویم، اگر اجباری برای مسدودسازی مسیری است باید راههای جایگزین و افرادی برای راهنمایی زائران در نظر گرفته شوند.
وی با تأکید بر اینکه حرم مطهر متعلق به زائران است، گفت: تمام تصمیمات در حرم مطهر باید حول محور خدمت به زائر اتخاذ و هر امری که موجب ایجاد اختلال در تسهیل زیارت میشود باید از میان برداشته شود.
وی با بیان اینکه ارائه طرح و پیشنهادات توسط خدام باید به عنوان یک معیار برای ارتقا رتبه آنها در نظر گرفته شود، گفت: تمام خدام باید نسبت به مشکلات احساس مسئولیت کنند و خود را در رفع آنها سهیم بدانند.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان از تلاش خادمان و مسئولان حرم مطهر در اجرای دستورالعملهای بهداشتی تقدیر و عنوان کرد: در ایام کرونا دستورالعملهای بهداشتی در حرم مطهر با نظم و دقت اجرایی و ماسک و مواد ضدعفونی کننده میان زائران توزیع شد، بطوریکه نه تنها هیچ شکایتی در این خصوص وجود نداشت بلکه تمجیدها و تقدیرهای بسیاری از سوی اشخاص مختلف را به دنبال داشت.