رئیس کمیسیون کارآفرینی اتاق بازرگانی خبر داد:
وجود مشکلات در صادرات محصولات شرکتهای دانشبنیان استان
رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانشبنیان اتاق بازرگانی فارس گفت: یکی از اولویتهای ما در فارس ایجاد شرایط برای صادرات محصولات شرکتهای دانشبنیان بزرگ استان فارس است که در حال حاضر در این بخش مشکلات و ضعفهایی وجود دارد.
به گزارش ایلنا امید ماهرانی در جلسه نشست تخصصی کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد اظهار داشت: یکی از اولویتهای ما در فارس ایجاد شرایط برای صادرات محصولات شرکتهای دانشبنیان بزرگ استان فارس است که در حال حاضر در این بخش مشکلات و ضعفهایی وجود دارد.
او عنوان کرد: شرکتهای دانشبنیان برای صادرات محصولات خود نیاز دارند از الزامات بازار و قراردادهای بینالمللی آگاهی کامل و جامع داشته باشند تا بتوانند با ارائه مدارک صحیح مسائل قانونی صادرات را پیش ببرند.
ماهرانی افزود: شرکت در مناقصات بینالمللی یکی از مباحث مهم قانونی برای گرفتن پروژههای بینالمللی توسط فعالان اقتصادی و شرکتهای دانشبنیان ما است که این مناقصات در سطح بینالمللی روال مشخصی دارد که شرکتهایی که حضور در مناقصات را به عنوان یکی از درگاههای تداوم فعالیت و درآمدزایی مدنظر دارند باید از مشاوران متخصص جهت ارزیابی مناقصهها و تامین مستندات جهت شرکت در آنها استفاده کنند.
او اظهار داشت: همچنین به روز بودن اسناد و معرفی پایگاههایی که مناقصات داخلی و خارجی را به متقاضیان ارائه دهد، نیز از اقدامات مهم در این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
ماهرانی گفت: ما در اتاق بازرگانی فارس در کنار شرکتهای دانش بنیان و فعالان اقتصادی این حوزه هستیم و تلاش میکنیم از هر گونه موازی کاری در این حوزه جلوگیری و همافزایی بیشتری بین دستگاههای متولی و فعالان اقتصادی در شرکتهای دانشبنیان در سطح استان ایجاد شود تا فضا برای فعالیت شرکتها در فارس هموارتر شود.
او عنوان کرد: در حال حاضر استان فارس با برخورداری از حدود 200 شرکت ثبت شده فعال دانشبنیان در جایگاه چهارم کشور قرار دارد که عمده فعالیت این شرکتها در حوزه های صنایع غذایی، دارو، فرآوردههای پیشرفته، تشخیص و درمان، فناوری و موارد پیشرفته، ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته، وسایل و تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک و مخابرات و خدمات تجاریسازی است.
ماهرانی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور حمایتهایی در قالبهای مختلف از شرکتهای دانشبنیانی که توان صادرات دارند، ارائه میشود که شرکتها باید برای اطلاع از این حمایتها به سایت شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.
ناصر انزلیچی کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه جدیت، اعتبار و مقبولیت خریدار، اشراف و آگاهی از رقبا و راهبردهای آنها در بازار هدف، هدایت بنگاههای متقاضی به تکمیل ساختارهای کاغذی از جمله اهمیت مناقصات است، افزود: اتاقهای بازرگانی از مهمترین مراکز و سازمان غیردولتی موثر در روند تجارت بینالمللی هستند.
انزلیچی با تشریح مراحل و روند شرکت در مناقصات بینالمللی اظهار داشت: برای شرکت در مناقصات بینالمللی شناسایی و رصد سازمانها و برنامههایی حمایتی و توسعهای به منظور استفاده بهینه از فرصتهای پیش آمده بسیار حائز اهمیت است.
او گفت: در مناقصات شیوههای اصلی خرید و فروش به صورت رقابتی ILT و IHT است اما در برخی از کشورها که دارای منابع مالی غنی نیستند خرید رقابتی خدمات در قالبهای دیگری انجام میپذیرد.
انزلیچی در ادامه به تشریح فرآیند مناقصه چند مرحلهای، مراجع عمده جمعآوری اطلاعات مناقصات و طبقهبندی مناقصات از نظر قوانین حاکم بر مناقصه، محصولات مورد خرید، تامین مالی مناقصه، تعداد بسته اسناد مناقصه پرداخت.