خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنای آذربایجان‌ شرقی مطرح شد؛

همسو نبودن نو‌سازی محلات تاریخی تبریز با بافت منطقه / اشتباهی که هر بار تکرار می‌شود

همسو نبودن نو‌سازی محلات تاریخی تبریز  با بافت منطقه / اشتباهی که هر بار تکرار می‌شود
کد خبر : ۱۰۱۶۷۳۱

وضعیت نامطلوب گذر «حیدر تکیه‌سی» در محله تاریخی سرخاب با انتظارات از یک جایگاه تاریخی و فرهنگی تبریز همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، کهن‌شهر تبریز در طول تاریخ دچار حوادث و اتفاقات متعددی بوده‌است؛ وجود لایه‌های مختلف فرهنگی و تاریخی که با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی مذهبی که در طول تاریخ اتفاق افتاده و به صورت مداوم باعث بازتولید فضاها و بافت کالبدی شده‌است.

در این میان محله قدیمی سرخاب که بخشی از داستان تاریخ پرفراز و نشیب تبریز را در دل خود جای داده‌ و خشت به خشت آثار آن روایتگر غنی فرهنگ و جایگاه  تبریز در طول تاریخ است نیز به دفعات متعدد دچار این باز تولید فضایی و کالبدی ناشی از شرایط و الزامات اجتماعی، سیاسی  و توسعه‌های شهری شده‌ است.

این محله از دیرباز محل و ماوایی برای عارفان، شاعران و بزرگان نام آور بوده است و به همین دلیل زندگی در آن و حتی دفن شدن در این محله آرزوی بسیاری از بزرگان بوده‌است.

امروزه آثار به‌جای مانده و ارزشمند همچون بقعه سید حمزه ، مقبره‌الشعرا، دروازه تاریخی سرخاب، گذر حیدر تکیه‌سی و کاروانسراها  بر هویت دیرینه سرخاب حکایت دارند؛ با این حال داستان ملال‌انگیز بی‌مهری ها و بی‌توجهی ها به مجموعه آثار و ابنیه تاریخی و ارزشمند تبریز همچنان ادامه دارد؛ وضعیت نامطلوب فیزیکی و بصری "حیدر تکیه‌سی" در این محله که زمانی در صدر اشاعه فرهنگ و هویت اصیل بود اما سال‌ها است اسیر بی‌توجهی و بی‌مهری‌ها شده و حیات چند صد ساله خود را متزلزل می‌بیند.

همسو نبودن نو‌سازی محلات تاریخی تبریز  با بافت منطقه / اشتباهی که هر بار تکرار می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا درباره  تاریخچه گذر حیدر تکیه‌سی با بیان اینکه تاکنون مطالعات باستان‌شناسی و میدانی در لایه‌های درونی این گذر انجام نشده‌،افزود: از مقبره میرحیدر تونی و تکیه قدیمی که از آن یاد می‌شود اطلاعی در دست نیست و احتمال آن می‌رود که طی بازتولید فضاها در محوطه پارک قائم‌مقام و یا کاروانسراها مدفون شده باشد و نیازمند مطالعات میدانی و باستان‌شناسی است.

احد نژادابراهیمی با اشاره به تمدن چندین هزارساله ایران و معرفی نقش تبریز به عنوان یکی از قله‌های درخشان این تمدن، از موانع تحقق جایگاه تبریز با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی سخن به‌‌میان آورده و گفت: عدم ایجاد گفتمان هماهنگ و جامع برای ارائه یکپارچه از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی در قالب « گفتمان تمدنی تبریز» و همچنین نگاه صرف کالبدی به مسائل و نبود تفکر توسعه درون‌زا در بافت فرسوده شهری را از موانع جدی بازآفرینی محلات قدیمی و حفظ آثار ارزشمند موجود در آنها است.

او با بیان اینکه بر اساس مطالعات نظری و کتابخانه‌ای حیدریه‌ها یکی از فرقه‌های قلندریه محسوب شده و با استناد به کتاب روضه‌الجنان قلندریه توسط میر حیدر تونی به شهرت رسیده‌است، افزود: در عهد صفویان و شاه عباس مکان "حیدر‌تکیه‌سی" به علت اختلافات به آتش کشیده شده و متروکه می‌ماند؛ تا اینکه در زمان عباس میرزا (قاجاریه) بخشی از حیدر‌تکیه‌سی به واسطه ساخت حصار نجفقلی‌خان و احداث خندق توسط عباس‌میرزا تخریب می‌شود و دیگر بخش‌های باقیمانده طی فرآیند بازتولید فضاها در قالب کاروانسرا ادامه حیات می‌دهند و بعدها در کنار این کاروانسرا عمارت امیر و باغ بزرگی منسوب به قائم‌مقام فراهانی احداث می‌شود که خوشبختانه امروزه بخشی از عمارت امیر باقیمانده و باغ آن تبدیل به پارک قائم‌مقام شده‌است.

او در ادامه با اشاره به اینکه با شروع قرن چهاردهم و مسیرگشایی‌های دوره پهلوی، گذری با توجه به مفهوم تاریخی "حیدر‌تکیه‌سی" احداث می‌شود و جداره‌سازی بسیار زیبا در کنار کارولنسراها به وجود می‌آید، خاطرنشان ساخت: این جداره‌سازی‌ها در قالب مغازه‌ها در کنار مفهوم "حیدرتکیه‌سی" و کاروانسراها و عمارت امیر به‌عنوان ارسن شهری که نشان دهنده چند لایه فرهنگی است   به دست ما رسیده‌است که می‌تواند با توجه به اسناد و نقشه‌های تاریخی، این مجموعه ارزشمند بازآفرینی شده و در قالب فضای تاریخی شهری به شهر اهدا شود.

همسو نبودن نو‌سازی محلات تاریخی تبریز  با بافت منطقه / اشتباهی که هر بار تکرار می‌شود

نژاد‌ابراهیمی درباره  رویکردهای احیا فضاهای تاریخی بافت فرسوده به‌خصوص در محله سرخاب، با بیان اینکه کالبد به‌عنوان نما و صورتی که ارزش‌های درونی پدیده را به ما معرفی می‌کند، افزود: الگوسازی اقدام مثبتی برای احیای فضاها و بافت تاریخی است که شهرداری با احداث دروازه‌های هشت‌گانه قدیمی تبریز انجام داده‌است، ولی این اقدامات باید  پلاک به پلاک و در پهنه محله خودنمایی کند تا مفهوم احیاء و بازآفرینی محلات تحقق یابد.

او در ادامه خاطرنشان ساخت: نوسازی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در بافت تاریخی فرسوده هماهنگ و همسوء با   زمینه تاریخی نبوده و الگوی محلات مدرن همچون ولیعصر و رشدیه به اشتباه در محله‎‌های تاریخی اجرا می‌شود و از ایده‌آل‌های بافت تاریخی روز‌به‌روز بیشتر فاصله می‌گیرد.

او تفکر توسعه درون‌زا در بافت فرسوده مبتنی بر رویکردی جامع و با درنظر گرفتن مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، گردشگری، اقتصادی و مذهبی را عامل تحقق بازآفرینی دانست و افزود: زندگی مبتنی بر زمینه فرهنگی با کالبدی همگن، زیبا و با ارزش به همراه الزامات فناورانه می‌تواند به یک بازآفرینی موفق منجر شود.

او در ادامه با بیان اینکه با برنامه‌ریزی جامع به همراه طراحی و ترکیب صحیح با اصول شهرسازی و معماری می‌توان علاوه‌بر بازآفرینی جداره‌ها، کاروانسراها و عمارت باغ امیر برای ایجاد یک مجموعه فرهنگی تلاش کرد ،  افزود:این امر بیش از پیش اقتصاد گردشگری و انتظارات از جایگاه بی‌بدیل تبریز را تا اندازه‌ای مرتفع می‌سازد.

انتهای پیام/
دبیر : امین پورقاسمی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز