خبرگزاری کار ایران

معاون جهاد کشاورزی اردبیل:

اردبیل رکورددار تولید سویا در کشور شد

اردبیل رکورددار تولید سویا در کشور شد
کد خبر : ۱۳۳۲۳۴۶

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سالجاری استان اردبیل با تولید بیش از 18 هزارتن دانه روغنی سویا رکوردارتولید این محصول شد.

به گزارش ایلنا، احمد شهریار با اعلام این خبر افزود: در سال جاری نزدیک به 8 هزار و 260 هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان‌های شمالی استان بایک هزار و  591 بهره بردار کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی سویا رفت و عملیات برداشت این محصول  از نیمه دوم آبانماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید .  

وی ادامه داد: در سال زراعی 1401-1400 از کل خرید توافقی دانه سویا که بالغ بر 42 هزارتن بوده استان اردبیل با کسب مقام اول تولید در سال 1401 با تولید 45% کل سویای کشوری را به خود اختصاص داده است

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:از مجموع 18 هزار و 794 تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستانهای پارس آبادوبیله سوار مقدار 17 هزار و 924 تن توسط عوامل کارخانجات روغنکشی به قیمت توافقی هر کیلوگرم دانه سویا بالای 180 ریال خریداری و به کارخانجات روغنی‌کشی، شهرستان‌های رشت، قزوین، کرج، گنبد و تبریز ارسال شد

شهریاری بیان کرد: مقدار 450 تن دانه سویای بذری توسط شرکت های خصوصی تولید کننده بذر جهت تاًمین نیاز بذر سال آینده ومقدار 420 تن توسط زارعین  به عنوان بذر خود مصرفی نگهداری شده  است و امیدواریم کل نیاز بذری استان از این محل تاًمین شود.

وی اضافه کرد: بهاء محصول خریداری شده بالغ بر 3383 میلیارد ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده تماماً بهاء دانه سویای خریداری شده به نرخ توافقی با کشاورزان در اندک زمان پرداخت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: علیرغم مشکلات کم آبی در زمان کاشت و شرایط نامساعد جوی از لحاظ بارندگی در زمان رشد ونمو ودر زمان برداشت پیش آمد، عملکرد مزارع در منطقه پارس آباد مغان رضایت بخش بوده است.

شهریاری در خصوص بیمه این زراعت نیز افزود: امسال در مجموع نزدیک827 هکتاراز این زراعت تحت پوشش بیمه قرار گرفت که امید واریم با گسترش فرهنگ بیمه در بین تولید کنندگان روز به روز شاهد افزایش سطح تحت پوشش بیمه محصول سویا و دیگر زراعت ها در استان باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز