رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:
ابراز خرسندی اتاق بازرگانی ایران از انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی

با روی کار آمدن کابینه یازدهم امیدواریم ضمن از بین رفتن دوگانگی و سردرگمی میان هویت تاریخی و فرهنگی ایران شاهد بروز تغییر و تحولات جدی تری در عرصه های تاریخی، فرهنگی به ویژه در صنعت گردشگری باشیم.
ایلنا: رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران، ضمن ابراز خرسندی از انتخاب شایسته محمد علی نجفی به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارامیدواری کرد: با روی کار آمدن کابینه یازدهم و برنامه ریزیهای کارآمد و ریشهای ضمن از بین رفتن دوگانگی و سردرگمی میان هویت تاریخی و فرهنگی ایران شاهد بروز تغییر و تحولات جدی تری در عرصههای تاریخی، فرهنگی به ویژه در صنعت گردشگری خواهیم بود.
به گزارش ایلنا در کرج، «شبنم بهرامی شبستری» عضو اتاق بازرگانی البرز، با اشاره به پیشینه نیرومند تاریخی و فرهنگی ایران با تاکید بر ضرورت تقویت بیش از پیش این پیشینهها افزود: فضاهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران عرصههایی هستند که ریشه در هویت و معرفت ایرانی دارند و این موضوع خود ضرورت توجه جدی مسئولان کشوری به این عرصهها را دو چندان میکند.
بهرامی شبستری، تکیه زدن مدیر جدید و با سابقه سازمان میراث فرهنگی را امیدوارکننده دانست و با اشاره به سابقه اجرایی و طولانی مدت محمدعلی نجفی در بالاترین ردههای مدیریتی، اظهار امیدواری کرد: داشتن دغدغه حفظ میراث فرهنگی، تاریخی، ارتقاء هویت ایرانی و ایجاد تحولات اساسی در صنعت گردشگری، معیاری برای رسیدن به اهداف کلان در عرصههای فوق است، زیرا قائل به این هستیم که در صورت پویایی و رشد این عرصههای ماندگار و تاریخی، ایران به لحاظ توسعه فرهنگی، اجتماعی و... به نقطه مطلوبی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند به کارکردهای مشترک این صنایع مهم اشاره و عنوان کرد: با توجه به این مهم، تقویت و قدرتمند کردن مبانی تشکیل دهنده عناصر فرهنگی، هویتی و تاریخی اعم از مبانی نظری، فلسفی و... به منظور هدایت امور و تحقق و ترویج هویت تاریخی و فرهنگی ایران باید در اولویت امور قرار گیرد؛ زیرا تقویت و رشد هر یک از عرصههای فوق زمینهساز پویایی عرصه دیگر میشود و این روند در نهایت کشور را در جایگاه ویژهای به لحاظ فرهنگی، تاریخی قرار می دهد ضمن آنکه، در شناساندن آیتمهای فرهنگی، هویتی، تاریخی و گردشگری کشور به جهان نیز ایفای نقش میکند.
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران در تعریف واژه «میراث» با عنوان اینکه، میراث در لغت به معنی چیزی که به ارث رسیده است، بیان کرد: این واژه مفهوم انتقال هر آنچه در گذشته بوده به آینده را میرساند و نگاه و رویکرد بسیاری از سردمداران و مدیران بالا دستی در این خصوص نیز نگاهی معنوی و امانتی است، به نوعی میتوان اذعان داشت، «میراث» اعم از میراث تاریخی و فرهنگی، ماترک و حاصلی بر جا مانده از نیاکان و گذشتگان است که باید به زیبایی و شایستگی به نسل جدید منتقل شود.
بهرامی شبستری، «میراث فرهنگی» را خلاقیت و نوآوری مردمانی در گذشته دور، دانست و با بیان اینکه، این گذشته علاوه بر آنکه، برای مردمان دوره حال مهم است، برای نسل آینده نیز حائز اهمیت است، عنوان کرد: گستردگی معنا و مفهوم میراث فرهنگی، تاریخی و اجتماعی حاکی از عمق هویت ایران و مردم ایران زمین است که درباره سنتها، آداب، عقاید، رسوم و دست یافتههای مردم در دورههای مختلف زمانی سخن میگوید. با توجه به این امر ضرورت دارد در دوره کنونی که به تعبیر بسیاری کارشناسان از شاخصهای حقیقی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دور ماندهایم، اقدامات کلانی، سرلوحه کار و برنامههای مسئولان ارشد کشوری و کارشناسان مرتبط با این عرصهها قرار گیرد.
وی، توسعهٔ پایدار با تکیه بر ارزشهای تاریخی و فرهنگی را لازمه پیشرفت همه جانبه کشور دانست و عنوان کرد: در این راستا گسترش هر چه بیشتر آثار به جای مانده از گذشتگان و معرفی آن به مردمان این کره خاکی امری ضروری است و این ضرورت تا جایی است که میتوان از آن به عنوان عنصر اساسی در ایجاد و حفظ هویت ملی فرهنگی یاد کرد.
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری با توجه به اینکه، ایران پتانسیلها و ظرفیتهای شاخصی به منظور تحقق این مهم در اختیار دارد، اظهارداشت: «گردشگری» در واقع نمایانگر تصویر کلی از جذابیتها بصری، تاریخی، اجتماعی همچنین جذابیتهای طبیعی است.
بهرامی شبستری از صنعت گردشگری به عنوان صنعتی مهم، پررونق و جذاب یاد کرد و افزود: در عصر کنونی بسیاری از کشورها، توسعه صنعت گردشگری را مبنا و محور دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی و... قرار دادهاند و بیشک با توجه به خروجیها و کارکردهای وسیع و کارآمد این صنعت میتوان از آن به عنوان ابزاری برای پیشرفتهای اقتصادی، فرهنگی کشور استفاده کرد.
وی داشتن چشماندازی شایسته و کارآمد برای آینده صنعت توریسم را مهم ارزیابی کرد و افزود: ایران ظرفیتهای بکر و اصیلی را در خود دارد که در صورت تعریف زیرساخت و تدوین برنامه بلندمدت، این ظرفیتها پویا و بالفعل خواهد شد، بطوری که میتوان با تکیه بر آن توسعه پایدار ایران در زمینههای فرهنگی، تاریخی، گردشگری و صنایع دستی را شاهد بود.
این مسئول با اشاره به اعتقاد، محمد علی نجفی، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مبنی بر اینکه، اصالت هر سه رکن میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با فرهنگ است، بیان کرد: بیشک گردشگری و توسعه همه جانبه آن در حد وسیع و جهانی نیازمند تقویت رویکرد و محور فرهنگ در همه ابعاد است.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران با اشراف بر رویکردها و برنامههای کابینه جدید با همه ظرفیتهای علمی و خدماتی خود آمادگی دارد در امر زمینه سازی به منظور تبلور عرصههای فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کلان و جهانی با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری کند.