خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس عنوان شد:

از برگزیدگان به جای سکه با کارت هدیه تقدیر می‌شود

از برگزیدگان به جای سکه با کارت هدیه تقدیر می‌شود
کد خبر : ۱۳۲۸۶

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ابتدا قرار بود از برگزیدگان این کنگره با سکه تقدیر شود، اما به دلیل شرایطی که اخیرآ پیش آمده، قرار شد این کار با وجه نقد و به شكل کارت هدیه انجام شود.

ایلنا: نشست خبری بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مهرماه) با حضور سرهنگ حسن رسولی؛ معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مصطفی محدثی ‌خراسانی؛ دبیر این کنگره در محل ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شروع این جلسه رسولی در خصوص مرحلهٔ پایانی این کنگره گفت: شهر تبریز به عنوان محل برگزاری این دورهٔ کنگره انتخاب شده و همهٔ مسئولان استان آذربایجان و مخصوصآ اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و اداره کل ارشاد این استان ما را در برگزاری این کنگره یاری خواهند کرد.

او ادامه داد: این کنگره از قدیمی‌ترین و مستمر‌ترین فعالیت‌های فرهنگی کشور است که تاکنون خروجی‌های خوبی داشته است و اشعاری که دراین دوره سروده شده، زمینه‌ای برای فعالیت‌های ادبی زیادی شده است، تا جایی که تاکنون ۱۰۰ عنوان پایان‌نامه و کتاب در ارتباط با فعالیت‌های پژوهشی، تطبیقی و کاربردی بر مبنای آن در دانشگاه‌های کشور نوشته شده است. این آثار مبنایی برای فعالیت‌های دانشگاهی است و در حال حاضر دانشجویان کار‌شناسی ارشد ادبیات دفاع مقدس در خیلی از استان‌های کشور، این کتاب‌ها را به عنوان مرجع درسی مطالعه می‌کنند.

رسولی با ابراز امیدواری از فعالیت بیش از پیش این کنگره اظهار داشت: شاعران پیشکسوت در گذشته آثاری را خلق کردند که امروز مبنای تدریس و آموزش در دانشگاه‌ها شده است. شاعران جوان باید بدانند وقتی شعری در این حوزه سروده می‌شود قرار است که بعد‌ها مبنای بحث‌های مطالعاتی قرار گیرد.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به موضوع بیداری اسلامی و جنگ نرم اشاره کرد و گفت: در درجهٔ اول از همهٔ استادان و شاعران جوان می‌خواهم که به این کنگره اهمیت فراوانی بدهند و با مطالعه بیشتری به سرایش و ارسال اثر به کنگره بپردازند.

او افزود: همزمان با برگزاری کنگره دفاع مقدس، موضوع نظرسنجی‌ها را داریم تا بتوانیم ۲۰ دوره برگزاری این کنگره‌ها را آسیب‌شناسی کنیم و با مشخص شدن مشکلات، بتوانیم راهگشا باشیم و باعث غنای بیشتر این کنگره و شعر دفاع مقدس بشویم.

رسولی در ادامه به جوایز نفرات برگزیده این کنگره اشاره کرد و گفت: ابتدا قرار بود از نفرات بر‌تر با اهدای سکه‌های بهار آزادی تقدیر شود، اما با توجه به شرایط پیش آمده مجبور شدیم به وجه نقد به صورت کارت‌های هدیه بسنده کنیم. جایزهٔ نفر اول این دوره ۲ میلیون تومان، نفر دوم یک و نیم میلیون تومان، نفر سوم ۱ میلیون تومان و چهره‌های مورد تقدیر هر کدام ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین در دوره قبلی طرح جدیدی را به اجرا درآوردیم که یک شعر به زبان ترکی، یک شعر کردی، عربی و همچنین یک شعر به زبان ترکمن را برای حاضران خوانده شد و همزمان ترجمهٔ فارسی آن نیز انجام می‌شد و این کار برای قدردانی از زبان‌های محلی بود و تا کنون سابقه نداشت و با استقبال خوبی رو به رو شد. در این دوره نیز این کار انجام می‌شود.

در ادامهٔ این مراسم مصطفی محدثی خراسانی؛ دبیر علمی این کنگره نیز ضمن اشاره به تبدیل شدن موضوع دفاع مقدس به یک مقطع تاریخی در سال‌های اخیر گفت: دفاع مقدس مقطع تاریخی بسیار مهمی در افتخارات این کشور است، اما این رخداد خود حاصل یک فرهنگ بود و از طرف دیگر دستاوردهای دفاع مقدس نیز فرهنگی بود. این فرهنگ را امروز به عنوان فرهنگ شهادت و ایثار می‌شناسیم.

محدثی افزود: بسیاری اذعان دارند که این فرهنگ تنها راه نجات و رستگاری انسان معاصر در دنیای کنونی است و راه برون رفت از مشکلاتی که امروز همه با آن دست به گریبانند این است. از این جهت امروز دنبال کردن این جریان اهمیت دارد و این تنها جریان فرهنگی کشور است که توانسته از دل جبهه‌ها بجوشد و تا امروز استمرار داشته باشد، چیزی که امروز می‌بینیم حاصل فرهنگ شهادت و ایثار است.

او در ادامه گزارشی اجمالی از بیستمین دورهٔ این کنگره ارائه داد و گفت: برگزاری این دوره بنا به دلایلی زمان زیادی برد که البته باعث شد که در رسانه‌ها بیشتر به این دوره پرداخته شود. بنا به روال سابق، ابتدا جشنواره‌های استانی برگزار شد که حاصل آن حضور ۶ هزار شاعر با ۱۰ هزار اثر در این دوره بود.

محدثی ادامه داد: از این تعداد حدود ۳ هزار اثر به عنوان برگزیدگان به به مرکز ارسال شدند و پس از داوری این آثار، ۲۰ اثر در در ۴ بخش شعر دفاع مقدس، شعر عاشورایی، شعر بیداری اسلامی و شعر دفاع مقدس و حوزه کودک و نوجوان تقسیم و در ۳ مرحله داوری شد. و سرانجام از این تعداد ۲۰ اثر به عنوان برگزیدگان کشوری برگزیده شدند که در کنگره شهر تبریز از آن‌ها تجلیل می‌شود.

دبیر علمی بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس به موضوع چاپ کتاب بر اساس این آثار اشاره کرد و گفت: امسال ۳ کتاب بر اساس این آثار منتشر شده است که قرار است در این کنگره رونمایی شود. یکی از این کتاب‌ها اختصاصآ به موضوع بیداری اسلامی می‌پردازد و با توجه به اینکه منشا بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی است، اسم این کتاب «پرنده‌ای که از سرزمین من به پرواز درآمد» است.

او افزود: کتاب دیگری با اسم «میدان‌های تحریر» هم به چاپ رسیده که دارای ۳ بخش مجزا است. محدثی در خصوص آمار شرکت کنندگان در این دوره گفت: ۶۴ درصد از شرکت کنندگان این دوره را آقایان و ۳۵ درصد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. همچنین ۴۵ درصد از آثار رسیده با موضوع دفاع مقدس، ۲۲ درصد با موضوع عاشورایی، ۱۲ درصد با موضوع کودک و نوجوان و ۲۱ درصد نیز با موضوع بیداری اسلامی بوده است.

دبیر علمی بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس حضور گسترده و مشوق پیشکسوتان را از ویژگی‌های کنگره امسال دانست و گفت: بیش از ۵۰ نفر از پیشکسوتان شعر دفاع مقدس در کنگره امسال حاضر خواهند بود و در مراسمی از «عباس باقری» و «محمدجواد محبت» دو شاعر پیشکسوت این عرصه از شهرهای زابل و کرمانشاه تجلیل خواهد شد.

در پایان این نشست تاریخ برگزاری این کنگره روزهای ۸ و ۹ آبان ماه عنوان شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز