وزیر ارشاد دولت دهم:
تصمیمگیری درباره خانهسینما را به دولت آینده واگذار کردیم
توقع داریم آقای جنتی برنامههای فرهنگی در این دولت را ادامه دهد/ برگزاری جشنوارههای مختلف فرهنگی و هنری در دولت نهم و دهم یک ضرورت بود/ درباره خانه سینما و سایر تشکلهای صنفی تصمیمگیری را به دولت آینده واگذار کردهایم.
ایلنا: نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازیهای رایانهای صبح امروز(20 مرداد) درحالی برگزار شد که در این نشست هم مانند سایر نشستها به مسائل همچون خانه سینما و برگزاری جشنوارههای متعدد از زمان دولت نهم و دهم پرداخته شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد حسینی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت خانه سینما و اینکه دولت دهم رو به پایان است اما وضعیت خانه سینما مشخص نشده، گفت: درباره خانه سینما و سایر تشکلهای صنفی تصمیم گیری را به دولت آینده واگذار کردهایم و آماده همه گونه همکاری با دولت آینده هستیم.
وی همچنین درباره تعداد زیاد جشنوارهها در دولت نهم و دهم گفت: بسیاری از این جشنواهها قبل از انقلاب وجود داشته و بعضی از آنها نیز بعداز انقلاب به وجود آمده است. تعدادی از این جشنوارهها نیز باتوجه به ضرورت برگزاری آنها در دولتهای نهم و دهم تشکیل شده مانند جشنواره رضوی و همچنین جشنواره خلیج فارس که باید برگزار میشده است.
وی ادامه داد: ما تمام اقدامات و برنامهها را به وزیر پیشنهادی ارشاد؛ آقای علی جنتی ارائه دادیم و آماده همه گونه همکاری با وی هستیم و انتظار داریم که برگزاری این جشنوارهها و سایر برنامهها کمافی سابق ادامه پیدا کند.
حسینی همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به اهمیت بازیهای رایانهای گفت: برگزاری این جشنواره بسیار مهم است و در سالهای قبل خانوادهها حمایت خوبی از این جشنواره کردند و با حضور خود در جشنواره بر اهمیت آن افزودند.
وی ادامه داد: ما باید تولید داخلی بازیها را جدی بگیریم زیرا بازیهایی که از خارج از کشور وارد میشود؛ اهداف خود را دنبال میکند و با ترویج و تبلیغ مباحثی همچون جادو، مکاتب، انحرافی خرافه، زیر سوال بردن معتقدات دینی سعی دارند اهداف سیاسی یا فرهنگی خود را جامع عمل بپوشانند.
وی ادامه داد: امروز کشورهای غربی تلاش دارند در صنعت سینما و بازیهای رایانهای سلطه فرهنگی را تصویب کنند و این هراسی و اسلام هراسی را تبلیغ کنند به همین خاطر ما باید در داخل سطح تولیدات را بالا ببریم.
حسینی ادامه داد: همه باید بیایند کمک کنند تا بتوانیم نیاز کشور را رفع کنیم و زیرا با استفاده از این صنعت هم میتوان اشتغالزایی ایجاد کرد و هم اینکه میتوان ایران را تبدیل به قلب بازیسازی منطقه کرد و آن را به یک الگو برای منطقه تبدیل کرد.
وی از ساماندهی فعالان بازیهای رایانهای خبر داد و افزود: ساماندهی صنوف این حرفه درحال انجام است و این ساماندهی فرصتی را برای یک تبادل نظر ایجاد میکند.
وی ادامه داد: در سینما و تئاتر با فعالیتهایی که شده و تاسیس بنیادهای مختلف متنهای خوبی تولید شده است. در بخش بازیها نیز تلاش داریم این گونه عمل شود و با برگزاری کلاسهای آموزشی متنهای با غنای بالا تولید شود.
وی ادامه داد: ما به بازی رایانهای به عنوان یک رسانه نگاه میکنیم که میتواند پیام را به خوبی منتقل کند و امیدوارم در آینده بتوانیم با همکاری شورای عالی فضای مجازی یک بازار مستقل اسلامی را شاهد باشیم که بینیاز از محصولات غربی باشد.
بهروز مینایی(مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای) با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره و نمایشهای بازیهای رایانهای از ۲۲ الی ۲۶ مرداد ماه در مصلا گفت: ۲۱۹ اثر در بخشهای مختلف ۳۲ بازی بزرگ، ۴۰ بازی جدید در این نمایشگاه عرضه میشود همچنین ۱۲۱ بازی به ما رسیده و ۱۷۰ شرکت و موسسه در این نمایشگاه حضور پیدا میکنند. ۷ دانشگاه نیز بازیهای خود را ارائه کردند و در بخش جنبی دانشگاه ۲۸ کارگاه آموزشی نیز با موضوعات بازی نامه، برنامهنویسی، بازاریابی برگزار میشود.
وی درباره حضور کشورهای خارجی گفت: ما از شرکتهای خارجی دعوت کردیم اما به دلیل آنکه برگزاری این جشنواره و نمایشگاه همزمان با نمایشگاهی در آلمان شده است؛ آنها از حضور عذرخواهی کردند.
مینایی از همکاری خود با آموزش و پرورش خبرداد و گفت: در بحث تبلت دانش آموزی با آموزش و پرورش همکاری داریم و سعی داریم به غنای این تبلت بیفزاییم.
مینایی همچنین درباره میزان استقبال از بازیهای رایانهای در داخل گفت: هماکنون ۱۰ درصد فروش بازیها در داخل مربوط بازیهای تولید داخلی است البته میزان فروش این بازیها در خارج مشخص نیست زیرا فروش آن توسط خود شرکتها انجام میشود.
وی ادامه داد: سند توسعه بازیهای رایانهای همانند سند توسعه سینما آماده شده است و منتظر هستیم تا در یک فرصت مناسب به شورای فرهنگ عمومی ارائه کنیم.