دفاع شمقدری از عملکرد خود:
بعضی خدمات ما در سینما را نادیده میگیرند
مهمترین چالش سازمان سینمایی در حوزه صنفی بحث خانه سینما بود/ فقط 10 فیلم در دوره ما پروانه نمایش نگرفت/ تولید فیلم 50 درصد رشد داشته است/ به روحانی گفتم شورای عالی سینما را جدی بگیرد.
ایلنا: آخرین ضیافت افطاری و شام آخر جواد شمقدری و مدیران سازمان سینمایی شب گذشته(14 مرداد) در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه به احتمال فراوان تا چند ماه آینده ممکن است گروهی از مدیران سازمان سینمایی دیگر در مسئولیت خود حضور نداشته باشند، گفت: دوره مدیریت ما در سینما کمکم رو به پایان است و من همین جا از همه کسانی که در این چهار سال لطف کردند و قبول مسئولیت کردند و بهجای آنکه در چرخه فیلمسازی حضور داشته باشند با ما همکاری کردند؛ تشکر میکنم.
وی ادامه داد: متاسفانه یک امر ناپسند در بعضی بخشها وجود دارد که گروهی بهجای قدردانی از زحمات و خدمات انجام شده؛ فقط به خردهگیری و ایرادگیری میپردازند. در چهار سال گذشته تلاشهای زیادی در بخش سینما شد و فقط یک دستاورد کافی بود تا ما یک مجموعه را موفق بدانیم.
وی با اشاره به فعالیتهایی که در طول مدیریت خود انجام داده، ادامه داد: تشکیل سازمان سینمایی و شورای عالی سینما کار بسیار بزرگی بود و من حتی در دیدار با دوستان حسن روحانی رئیس جمهور منتخب به ایشان گفتم که مبادا درباره شورای عالی سینما اطلاعات غلط به شما بدهند و شما این شورا را جدی نگیرید.
شمقدری افزود: به طور مثال سال قبل در حالی که همه دستگاهها کاهش بودجه داشتند ما در شورا توانستیم ۵۰ درصد بیشتر از بودجهی مصوب؛ پول بگیریم و همین امر باعث شد در بخش سینما دچار چالش جدی نشویم و از بحران کمبود بودجه عبور کنیم.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در بخش تولید فیلم هر سال حدود ۶۰ فیلم تولید میشد که با یک برنامهریزی این میزان را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم و در سال ۹۰ صد و یک فیلم ساخته شد که این میزان تولید فیلم در بروز خلاقیت، تولیدکار و کاهش بیکاری نقش زیادی داشت اما متاسفانه این خدمات دیده نمیشود.
شمقدری با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر تا پیش از ما بیشتر شبیه برگزاری یک هفته فیلم بود و استاندارد جشنواره را نداشت اما در دوره ما یک اتفاق خوب افتاد و جشنواره و برگزاری آن استاندارد شد و امروز برگزاری این جشنواره و استاندارد آن از جشنواره برلین کمتر نیست و حتی میهمانان خارجی نیز به این امر اذعان دارد.
وی با اشاره به تجهیز بنیاد سینمای فارابی به دوربین و امکانات گفت: تا پیش از ما فیلمسازان برای دریافت دوربین ۳ الی ۵ ماه منتظر میماندند اما در طی این سالها ما این مشکلات را حل کردیم و کمک شد تا دوربین در اختیار فیلمسازان قرار گیرد و امروز هرکس درخواست دوربین میکند بعداز یک هفته دوربین خود را میتواند تهیه کند.
شمقدری ادامه داد: در بخش پروانه ساخت ما یک رشد ۷۰ درصدی را شاهد بودیم همچنین در بخش پروانه نمایش؛ بیشتر فیلمها پروانه نمایش گرفتند و فقط حدود ۱۰ فیلم در طی این دوره موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند درحالیکه پیش از این تا ۷۵ فیلم نیز وجود داشت که پروانه نمایش نگرفته بودند.
وی ادامه داد: عملکرد ما نشان داد که ما راه را باز کردیم تا جوانها بیایند و امروز جوانان تازه نفس در عرصه فیلمسازی حضور دارند.
شمقدری با انتقاد از سیاستهایی که بیش از این برای ساخت شهرک سینمایی به کار رفته بود، گفت: سالها قبل در هشتگرد کلنگ ساخت شهرک سینمایی به زمین زده شد ولی زمانی که من بررسی کردم؛ دیدم که عملا هیچ اتفاقی نیفتاده و زمینی که برای ساخت شهرک سینمایی در نظر گرفته شده؛ در ارتفاعات هشتگرد است. به طنز گفتم این زمین فقط به درد دامپروری میخورد.
وی ادامه داد: امروز اما با پیگیریها این زمین مناسب برای شهرک سینمایی تدارک دیده شده و هم اکنون دیوارکشیهای آن انجام شده و اگر دچار مشکل بودجه نمیشدیم بخشی از آن امروز آماده بود.
شمقدری با اشاره به حل مشکل مالیات گفت: مالیات یک معضل بزرگ برای سینمای ایران بود. ما دو سال تمام بحث مالیات را پیگیری کردیم و امروز این مشکل حل شده و موسسات سینمایی فرهنگی و اهالی سینما میتوانند فقط با ارائه ترازنامه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند درحالیکه آیین نامههای قبلی در این بخش بسیار پیچیده بود.
وی با اشاره به دادن وامهای بلاعوض، کمکهای مختلف به افراد، دادن بن و هدایایی که به مناسبتهای مختلف داده میشد، گفت: اکثر اهالی سینما از این امکانات و هدایا بهرهمند شدهاند و این هدایا به بیشتر آنها داده شد اما متاسفانه گروهی این خدمات را نمیبینند.
شمقدری مهمترین چالش خود را بحث خانه سینما و مباحث صنفی دانست و گفت: در بحث خانه سینما گروهی معتقد بودند که این اختلاف یک اختلاف شخصی است و گروهی دیگر معتقد بودند این اختلاف ناشی از تفاوت نگرش و فکر دو جریان است اما هیچ کدام از این درست نبود.
وی ادامه داد: در آخرین جلسهای که با اعضای خانه سینما برگزار کردم، آنها نیز اعتقاد داشتند که خانه سینما مشکل دارد و ما نیز این اعتقاد را داریم و قبول داریم که خانه سینما مانند مخروطی است که از راس روی زمین قرار گرفته است. حتی در سال ۸۳ نیز در خانه سینما و نشریات آن مقالاتی نوشته شد و ایرادهای ساختاری خانه سینما بیان شد.
شمقدری افزود: اعتقاد ما این بود که برای حل مشکلات صنفی باید نظام صنفی سینما تشکیل شود و حتی لایحه هم آماده شد اما هر بار که این لایحه طرح و در بین سینماگران مطرح میشد؛ هیچ استقبالی دیده نمیشد در حالی که لایحه نظام صنفی است که باید رابطه سینما و صنوف و اهالی آن را تعریف کند.
وی با اشاره به تلاشهای خود در تنظیم سند سینما گفت: یکی از مشکلات سینما و ساختار آن در طول سالها رابطه سینما با سایر بخشها و نهادها بوده که حتی به موازی کاری نیز کشیده شده است و باعث تداخل حوزههایی همچون صدا و سیما و شهرداری با سینما شده است به همین دلیل ما دو سال تمام با پیگیریهایی که انجام دادیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند سینما را آماده کردیم و قطعا این سند با پیگیریهای انجام شده در دولت آینده میتواند در دستور کار قرار گیرد و مصوب شود. در سند سینما تمام مسائل مختلف سینما پیشبینی شده است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ساماندهی ارسال فیلم به جشنوارههای جهانی گفت: تلاش شد که فیلمهای آبرومند به جشنوارهای مختلف ارسال شود فیلمهایی که از کیفیت خوبی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: در بخش سینمای جوان امروز ما شاهد افتخارات درخشانی هستیم و با تلاش مدیریت آن امروز ظرفیت بزرگی برای سینمای ایران در بخش پرورش نیروهای جوان به وجود آمده است درحالیکه در ابتدای حضور ما گروهی معتقد بودند که باید به دلیل بیاثر بودن و شکل برنامهریزی نامناسب سینمای جوان باید تعطیل شود.
وی با اشاره به بخش سینمای مستند گفت: در بخش سینمای مستند امروز فیلمهای خوبی در حوزههای مختلف وجود دارد و ما حتی میتوانیم در جشنواره فیلم حقیقت در ۱۴ بخش مختلف فیلم با موضوعات مختلف داشته باشیم. بعضی فیلمهای سینمای مستند تا پیش از ما برخلاف ماهیت نظام بود یا به سیاه نمایی میپرداخت اما امروز فیلمهای خوبی ساخته میشود البته متقاضی برای ساخت فیلم مستند زیاد است و گاهی ما با هزار طرح فیلم مستند مواجه میشویم درحالیکه امکانات ما فقط پاسخگوی ۵۰ فیلمساز است.
وی با اشاره به ساخت فیلمهایی همچون چمران، شهابی از جنس نور و لاله گفت: حمایت و مدیریت فیلمهای متنوع با موضوعات و مضمونهای مورد قبول در این دوران انجام شد حتی بخش خصوصی هم فیلمهای خوبی ساخت از طرف دیگر بهترین پردیس سینمایی به نام پردیس سینمای هویزه در دوره ما ساخته شد که یکی از مکانهایی است که امروز کاملا میتوان به آن امید بازگشت سرمایه داشت.
وی ادامه داد: فعالیتهایی که من نام بردم کارهایی است که نمیشود انکار کرد. من تعجب میکنم که چرا بعضی این فعالیتها را نمیدیدند اما امیدوارم کسانی که به داوری مینشیسنند انصاف داشته باشند و خوب و بد را با هم ببینند زیرا نقد خوب کمک میکند تا مدیران سینمای آینده موفق باشند.
شمقدری تاکید کرد: من از همه مدیران و همکاران خودم تشکر میکنم که بدون منت و بهصورت شبانهروزی فعالیت کردند و قطعا اجر خود را دریافت میکنند. همچنین از خبرنگاران و رسانهها که ۴ سال تمام با ما همراه بودند و مهربانانه و نامهربانانه با ما همراه بودند؛ تشکر میکنم.
در این نشست سعید رجبی فروتن، مهدی عظیمی، شفیع آقامحمدیان، احمدی میرعلایی، هاشمی میرزاخانی، جلیل عرفان منش و گروهی از مدیران سازمان سینمایی حضور داشتند. و در پایان عکس یادگاری گرفتند.
در این مراسم خبرنگاران ایسنا، فارس، ایلنا و سینماپرس حضور داشتند.