خبرگزاری کار ایران

اصغر فرهادی در نمایش خصوصی فیلم گذشته:

هراس ما از غرب و غرب از ما کاذب است

هراس ما از غرب و غرب از ما کاذب است
کد خبر : ۸۸۹۷۰

تصویر عجیبی که مردم کشورهای دیگر از ما دارند از رسانه‌ها بدست آورده‌اند. دلیل اینکه تصویر ما از مردم آنجا اینقدر مبهم است این است که بخشی از این تصویر را خود سینمای غرب به ما داده است.

ایلنا: اصغر فرهادی معتقد است که امروز بین مردم ایران و مردم اروپا یک ترس و هراس کاذب ایجاد شده است.

به گزارش خبر نگار ایلنا؛ اصغر فرهادی در اکران خصوصی فیلم خود شب گذشته(22 تیرماه) برای سیدمحمد خاتمی با ابراز خشنودی از این نمایش گفت: خیلی خوشحالم که اولین نمایش فیلم را در این جمع و با این دوستان می‌بینیم و همه دوستان و همکارانی که امشب آمدند سپاسگذارم و از جناب آقای خاتمی سپاسگزارم.
وی ادامه داد: درباره این فیلم هرچه بگویم پیش‌داوری است و صحبت ویژه‌ای درباره فیلم ندارم اما درباره این تجربه باید بگویم که تجربه خوبی بود.
کارگردان گذشته ادامه داد: زمانی که در هواپیما به ایران بازمی‌گشتم به این فکر می‌کردم که این فیلم غیر از تجربیات سینمایی و بخش حرفه‌ای چه دستاوردی برای من داشته است.
وی ادامه داد: این دوسالی که من برای فیلم در بیرون از ایران زندگی کردم به یک نتیجه واقعی رسیدم پیش از این من فکر می‌کردم و نظرم این بود که تشابه ما مردم ایران با مردم دیگر کشورها خیلی بیشتر از تفاوت‌هاست و زمانی که آنجا ماندم با تمام وجود این امر را باور کردم و دیدم که چقدر ما به آدمهای دیگر دنیا شبیه هستیم.
وی ادامه داد: بعد این سوال پیش آمد که چرا بعضی این تفاوت را در بوق می‌کنند و چقدر این تفاوت‌ها ترس ایجاد می‌کند و هراس‌آور است.
فرهادی افزود: شاید راحت‌ترین راه برای اینکه بفهمیم موقیعت ما در دنیا کجاست این است که خودمان را مقایسه کنیم و تفاوت‌هایمان را ببینیم این یک بخشی است.
وی ادامه داد: در بزرگ جلوه دادن تفاوت‌ها و اختلافات برای اهل سیاست سود وجود دارد و اهل سیاست همواره از اینکه ما در ترس باشیم از ما سود برده‌‌اند.
فرهادی افزود: این سوال برای من پیش آمد که چرا مردم آن سوی دنیا درباره ما متوهم هستند و ماهم دچار یک تصویر دفورمه از آن کشورها هستیم درحالی‌که احساسات در همه جای دنیا شبیه بهم است و عشق همان مزه‌ای را در اینجا دارد که در آنجا دارد پس چرا اینقدر در این سالها یک غول عجیبی آنها از ما درست کردند و ما از آنها درست کردیم و هیچکدام از دو طرف سعی نکردند که به سمت شباهت‌ها حرکت کنند.
وی درباره دلایل این اتفاق افزود: تصویر عجیبی که آنها از ما دارند از رسانه‌ها بدست آوردند زیرا برای رسانه همیشه خبر ساختن براساس یک موقعیت غیرعادی شکل می‌گیرد و اگر بخواهند درباره شبیه بودن خیلی از مسائل صحبت کنند خیلی هیجان‌انگیز نیست.
وی ادامه داد: دلیل اینکه تصویری که ما از مردم آنجا داریم اینقدر مبهم است؛ این است که بخشی از این تصویر را خود سینمای غرب به ما داده است زیرا بزرگترین اشکال سینمای غرب این است که از زندگی واقعی خود مردم غرب دور است. حال باید پرسید که چگونه می‌تواند این سینما منبعی باشد برای ما که به آن استناد کنیم و بگویم که مثلا مردم در غرب چقدر بی‌اخلاق هستند یا سرد هستند یا خشونت در آنها بالاست.
وی ادامه داد: شاید آنچه که می‌توانم درباره این فیلم بگویم و یکی از دلایل فرامتنی که من در این فیلم بدست آوردم این است که چقدر ما در احساسات شبیه آنها هستم و آنها شبیه ما هستند.
فرهادی افزود: لذت‌بخش‌ترین جمله‌ای که بعد از تمام شدن فیلم در جاهای مختلف در بیرون از ایران شنیدم این بود که کسی نمی‌گفت فلان فرد چون ایرانی بود این کار را کرد و یا فلان کاراکتر چون فرانسوی بود این کار را کرد.
وی ادامه داد: امیدوارم این ترس و هراسی که ایجاد شده از ما برای آنها و از آنها برای ما که کاملا کاذب و توخالی است از بین برود و این قدم اول برای همکاران من ادامه پیدا کند تا به یک نتیجه مطمئن برسد.

هراس ما از غرب و غرب از ما کاذب است

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز