نشست ایلنا با عوامل فیلم آقای الف/۲/
هزینه ساخت "آقای الف" برابر با 47 ثانیه از "آوتار" است
محقق: برای این فیلم 64 پلان سه بعدی طراحی كرده بودم اما فقط 6 یا 7 پلان طراحی و ساخته شد كه یكی از دلایل آن كمبود بودجه بود/ نجومی: در فیلم سه بعدی، ضعف و قوت بازیگر بیشتر دیده میشود.
ایلنا: فیلم آقای الف به كارگردانی علی عطشانی به عنوان اولین فیلم بلند سه بعدی ایران درحالی به نمایش درآمده كه بابك محقق طراح سه بعدی فیلم معتقد است اگر چند سال پیش مسولان به فكر تكنولوژی سه بعدی بودند امروز ما جلوتر از فیلمهایی مانند آواتار حركت میكردیم. با بابك محقق طراح سه بعدی فیلم آقای الف و هچنین سیاوش نجومی بازیگر نقش دوم فیلم درباره حضور در اولین تجربه سینمای سه بعدی ایران گفتگو كردهایم.
بابك محقق:
هزینه ساخت آقای الف برابر با 47 ثاینه از آوتار است
* ساخت اولین فیلم سه بعدی در سینمای ایران آیا با تاخیر صورت نگرفته است؟
__ این تاخیر وجود دارد اما زیاد نیست. فیلم سه بعدی تا سال 1385 در انحصار كمپانی ایمكس بود و بعد از آن آزاد شد. ما میتوانستیم از همان زمان به فكر فلیم سه بعدی باشیم اما كوتاهیهایی كه در این زمینه شد، اجازه نداد. امروز این اتفاق در كشور رخ داده و اهمیت ورود این فناوری به كشور به اندازه زمانی است كه سینما به كشور وارد شد. همانطور كه آوردن سینما به ایران اهمیت تاریخی دارد، ساخت این فیلم نیز اهمیت تاریخی دارد زیرا ساخت فیلم سه بعدی بسیار ساخت است.
* چند نوع فناوری سه بعدی وجود دارد؟
__ دو نوع اثر سه بعدی وجود دارد. یكی؛ سه بعدی برشی است كه در آن دو تصویر كنار هم قرار میگیرد، دیگری؛ سه بعدی آناگریف یا همان رنگی است. البته آناگریف مدتهاست منسوخ شده است. در تصاویر برشی تصاویر با هر فرمتی كه باشد؛ نوع پخش آن را سیستم پخش تعیین میكند.
* هزینه ساخت فیلم سه بعدی چه میزان است؟
__ ساخت فیلم سه بعدی با فیلم دو بعدی از لحاظ هزینه تفاوتهای زیادی دارد. امروز در هر كشوری با حداقل كیفیت و حداقل امكانات دقیقهای 100 هزار دلار هزینه اضافه وجود دارد اما ما فیلم آقای الف را با قیمت بسیار ناچیز ساختیم و دنبال این بودیم بعداز دوسالی كه آواتار ساخته شده، ما نیز یك فیلم سه بعدی بسازیم.
* هزینه ساخت این فیلم در قبال فیلمی مانند آواتار چقدر بود؟
__ هزینه فیلم آقای الف برابر با 47 ثاینه هزینه تولید آواتار است یعنی با پول 47 ثانیه فیلم آواتار، فیلم آقای الف ساخته شده است.
* هزینه اندك چقدر در ایدهپردازی شما تاثیر داشت؟
__ برای این فیلم 64 پلان سه بعدی طراحی كرده بودم اما فقط 6 یا 7 پلان طراحی و ساخته شد كه یكی از دلایل آن كمبود بودجه بود و همین كمبود بودجه باعث شد تا ما بارها فیلمنامه را بازنویسی كنیم و از تكتینكهای سه بعدی كم كنیم و امكان هزینه برای همه پلانها نداشتیم.
* نسخهای كه از فیلم به نمایش درآمد كوتاهتر از نسخه زمان جشنواره بود؟
__ نسخهای كه این روزها اكران میشود 65 دقیقه است و از نسخه جشنواره 30 دقیقه كوتاهتر. دلیل آن این بود كه در زمان جشنواره؛ در بازتابهایی كه گرفتیم؛ متوجه شدیم ریتم فیلم افتاده است و استاندارد فیلم سه بعدی درنهایت 70یا 75 دقیقه است و با همین نیت دوباره فیلم را رتوش كردیم.
* آیا دیدن فیلم سه بعدی آسیبی به چشم نمیرساند؟
__ فیلم بلند سه بعدی از 45 دقیقه شروع میشود به بالا، درحالیكه در فیلم معمولی حداقل زمان70 دقیقه برای فیلم بلند است. البته در هر كشور فیلم سه بعدی باتوجه به ساختار شكلی چشم و فیزیك چشم افراد آن كشور ساخته میشود زیرا در هنگام دیدن فیلم سه بعدی چشم و مغز باید هماهنگی لازم را برای انطباق تصویر انجام دهند به همین دلیل كسانی كه بیماری خفیف چشمی دارند، نباید از عینك سه بعدی استفاده كنند البته در این فیلم فرمولی كه استفاده شده، فرمول خاص چشم مردم ایران است و حتی اگر زمان ما هم بالا بود مشكل زیادی برای چشم پیدا نمیكرد.
* آقای عطشانی معتقد است در این فیلم بخش فنی فیلم تاثیر زیادی در فیلمنامه داشته، آیا مفهوم آن این نیست كه در فیلم تكنولوژی از محتوا مهمتر است؟
__ در فیلم سه بعدی داستان خیلی مهم است و امروز هم داستانهای زیادی وجود دارد كه میتوانند سه بعدی شوند اما همچنان ما مشكل بودجه را داریم و برای شكسته شدن طلسم باید این فیلم را میساختیم. تكنولوژی سه بعدی 5 سال است كه در ایران برای بهرهبرداری آماده است اما كسی جرات نكرده بود جلو بیایید و باید به جرات عطشانی تبریك گفت كه با یك فیلمنامه ساده این كار را كرد درحالیكه هیچ امیدی به پخش فیلم وجود نداشت. ما فقط دنبال شكست این طلسم بودیم امروز كه این فیلم آماده شده است. تازه میخواهند سینماها را تجهیز كنند یعنی كار ما همیشه برعكس است اول محصول میآید بعد بستر فراهم میشود. سینمای كشور ما یك سینمای بیمار هست و یكی از راهكارها بهرهگیری از فیلم سه بعدی است. قبل از این فیلم من سراغ تهیهكنندگان زیادی رفتم اما آنها استقبال نكردند اما بعداز ساخته شدن فیلم آنها هستند كه به سراغ من میآیند و میگویند كه فلان فیلمنامه قابلیت سه بعدی دارد و به باور رسیدهاند كه میشود فیلم سه بعدی ساخت درحالیكه تا قبل از آن همه میخندیدند اما امروز فیلم آقای الف به عنوان یك نمونه فیلم سه بعدی داخلی پذیرفته شده است و خیلیها میخواهند فیلم سه بعدی بسازند..
* به نظر میرسد در ایران بحث سه بعدی بیشتر در تلویزیون مطرح است تا سینما؟
__ درست است و دلیل آن این است كه وقتی فیلم سینمایی وجود ندارد؛ مردم به سمت تلویزیون روی میآوردند. امروز در كشوری مانند مالزی آنقدر كه سینمای سه بعدی وجود دارد تلویزیون سه بعدی وجود ندارد و حتی در فروشگاهها هم نیست.
شاهین نجومی:
در فلیم سه بعدی؛ ضعف و قوت بازیگر بیشتر دیده میشود
شاهین نجومی كه به عنوان اولین بازیگر در فیلم آقای الف حضور پیدا كرده است، حضور در این فیلم را تجربه متفاوتی میداند.
* تجربه بازی در فلیم سه بعدی چه تفاوتی با فیلم معمولی دارد؟
__ سر صحنه این كار تفاوتی كه با دو بعدی داشت این بود كه راكورد حسی خیلی سخت بود. همچنین حفظ میزانسن نیز بسیار سخت بود و باید به شدت رعایت میشد. از طرف دیگر سینمای سه بعدی سینمای نزدیك به واقیعت است و تماشاچی با واقعیت بیشتری مواجه است و بازی بازیگر بیشتر دیده میشود. برای بازیگر بسیار سختتر است زیرا كوچكترین حركتش به صورت اگراندیسمان دیده میشود و یك بازیگر باید برای فیلم سه بعدی انرژی بیشتری بگذارد زیرا جزیئات بیشتر دیده میشود.
* نقشی كه بازی میكنید بسیار عاقلانه رفتار میكند. این ویژگی نقش بود یا خودتان آن را اضافه كردید؟
__ نقش این ویژگی را داشت. در نقش یك عقلگرایی خوبی دیده میشود و رفتارش همیشه یك رفتار به دور از احساس است زیرا فردی بود كه در ایران زندگی كرده بود و با قواعد ایران بیشتر آشنا بود تا آدمی كه از خارج آمده است(پوریا پورسرخ) و حتی در برخورد با مسائل بسیار عاقلانه رفتار میكرد زیرا بسیاری از مسائل برایش حل شده بود.
* رابطه شما با پورسرخ و عطشانی در فیلم چگونه بود؟
__ در كار و فیلم ارتباط خوبی با پوریا پورسرخ وجود داشت و بسیار كمك كرد و نكتههای خوبی به من ارائه كرد كرد. البته خود عطشانی كمك زیادی به من كرد.