داوری بخش عکس جشنواره همراه تهران به پایان رسید؛
سیفالله صمدیان: تعداد آثار رسیده به بخش عکس غیر قابل تصور بود
صمدیان: گرفتن عکسی که مثل آینهای روبروی یک اتفاق ایستادن باشد با پروژهای که یک انطباق ذهنی و فزیولوژیک؛ فیزیک و شیمی وجود یک عکاس با موضوع را در بر بگیرد فرق میکند.
ایلنا: جلسات داوری آثار بخش عکس جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با حضور مهدی مقیم نژاد، سیفالله صمدیان، حمید جبلی، شهریار توکلی و محمود کلاری و فرجاد خوشبین برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، سیفالله صمدیان، یکی از اعضا هیات داوران با اشاره به تعداد آثار رسیده به جشنواره گفت: دو سال پیش تجربه برگزاری مسابقه عکس های موبایلی را در جشن تصویر سال داشتم و انتظار داشتم که با توجه به کارکردی که موبایل در جامعه امروز دارد تعداد عکس هایی که به جشنواره همراه تهران می رسد زیاد باشد اما با برنامه ریزی که در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران صورت گرفت و نوع خبررسانیو اطلاع رسانی که ستاد انجام داد، این تعداد به 27 هزار عکس رسید که برایم غیر قابل تصور بود.
وی ادامه داد: جا دارد این نکته را یادآوری کنم که با توجه به تعداد عکسهایی که در روز گرفته میشود، اگر این ارتباطها درست انجام شود و خبررسانی ها با قدرت پیش برود و آدم ها این جسارت را پیدا کنند که کارهایشان را بفرستند، قطعا در دوره های بعد با رقم های نجومی روبرو می شویم.
این فیلمساز و عکاس شناخته شده کشور با بیان این مطلب که قطعا با داوری درست و تشویق های ارزشی و مادی، سال دیگر با تعداد آثاری دو سه برابر این تعداد روبرو می شوید افزود: آپلود عکس یا ارسال سی دی مراحلی دارد که درگیری های زندگی و معیشتی مردم اجازه نمی دهد کههمه افراد داشته هایشان را رو کنند و برای کارهای جنبی وقت بگذارند. مگر آنکه تشویق کننده هایی از نظر ارزشگذاری هنری وجود داشته باشد و جوایز، آن ها را به سوی جشنواره ها سوق دهد.این اکیپ که در جشنواره همراه تهران جمع شده اند، بهترین گروه برای ادامه راهی است که جشنواره در پیش دارد.
وی درباره حضور عکاسان حرفه ای در جشنواره همراه تهران گفت: در جشنواره ای که برای اولین بار برگزار می شود طبیعی است که اگر تعداد حرفه ای هایی که در این زمینه عکس دارند هزار نفر باشد، 50 نفر برای جشنواره عکس فرستاده باشند. باید ببینند که داوران کارشان را چگونه انجام می دهند و جشنواره چگونه به تعهدات مالی اش عمل کرده است تا جلو بیایند.
صمدیان موبایلی بودن عکس ها را یکی از تاکیدات هیات داوران دانسته و گفت: امسال بچههای دبیرخانه بارجوع به یک سایت توانستندسیستمی رابه کار بگیرند که مشخص کند عکسها موبایلی هستند یانه که درهمین مرحله چند عکس که با دوربینهای حرفهای مثل5D گرفته شده بودند مشخص شد.
وی در بخش دیگر صحبت هایش به افزایش عکسبرداران با انقلاب دیجیتال اشاره کرده و افزود: تعداد عکس بردار ها زیاد شده و تعداد عکاس ها کمتر. وقتی به راحتی می رسی در انتخاب موضوع و گرفتن تکنیکی یک اثر یک سری تنبلی ذهنی برایت ایجاد می شود. تعمق در کار نیست و عمقی در اثر نیز دیده نمی شود. واقعیت این است که هر تکنیک که در خلق اثر پیدا می شود اگر به تعمق نیانجامد ماندگار نمی شود. موبایل همان قدر که امکانات عکاسی می دهد برای عکاسی خطرناک است.
وی ادامه داد: گرفتن عکسی که مثل آینهای روبروی یک اتفاق ایستادن باشد با پروژه ای که یک انطباق ذهنی و فزیولوژیک؛ فیزیک و شیمی وجود یک عکاس با موضوع را در بر بگیرد فرق میکند. پس ما باید به آن سلام بدهیم و هم از آن بترسیم. سلام بگیم چون بالاجبار به ما امکاناتی می دهد که غیر قابل انکار است. اما باید با همین جشنواره ها و با داوری های درست و حرفه ای انگیزه های عکاسانه نگاه کردن از طریق دوربین موبایلی را به علاقه مندان بدهیم و راه هایش را نشانه گذاری کنیم.