مدیر پیشین دفتر تئاتر خیابانی با انتقاد از بیسامانی تئاتر مطرح كرد:
چطور 5 میلیارد تومان ظرف چند روز به افراد پرداخت شده است؟
در كشور تنها 360 گروه تئاتر خیابانی داریم اما كسی نمیگوید رقم 1392چگونه به دست آمده و منابع مالی آن چگونه تامین شده؟ عنوان میشود پرداخت بدهی مركز هنرهای نمایشی به هنرمندان تئاتر در پایان سال انجام شد اما بیان نمیشود چطور امكان دارد 5میلیارد تومان را ظرف چند روز به افراد پرداخت كرد؟
ایلنا: مجید امرایی با بیان اینكه صحت اجرای یك برنامه با مستندات آن مشخص میشود؛ تاكید كرد تا هنگامی كه سازمان تئاتر تشكیل نشود اجرای هر طرحی برای رشد تئاتر كشور ناقص میماند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر پیشین دفتر تئاتر خیابانی مركزهنرهای نمایشی كل كشور ضمن اشاره به بحث احداث تئاترشهر استانها، گفت: تنها یك ایران است و مجموعه تئاترشهر كه 5 تالار دارد. نه در تولید، نه درخصوص برنامهریزی برای اجرا در این سالنها و همچنین نه در زمینه حمایت مالی هیچ كمك و برنامه مدونی وجود ندارد، به نوعی میتوان اظهار كرد كار باری به هر جهت پیش میرود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر اولویت با مسائل اجتماعی محور درنظر گرفته میشود؛ آثار هیچ تناسبی با مضمون مورد نظر ندارند.
امرایی با اشاره به تئاترشهر شهرستانها تصریح كرد: برای آنچه در شهرستانها با عنوان تئاترشهر بیان میشود، ابتداییترین رویكرد تغییر هویت محل بود تا مخاطب خود را جذب كند اما چنین چیزی عملا اتفاق نمیافتد. اینكه برای بومیسازی تئاتر در استانها چه كاری صورت میگیرد، چگونه حمایت خواهد شد و یا در زمینه آموزش تئاتر در شهرستان به چه صورت عمل میشود، مواری هستند كه مغفول مانده است.
مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی مركزهنرهای نمایشی با تاكید بر اینكه تا وقتی سازمان تئاتر كشور تشكیل نشود تمام فعالیتها دست و پا شكسته انجام میشود، افزود: تئاتر خیابانی امروز برخلاف گذشته نه چندان دور از فعالیت بازمانده است. در دوره ما 265 گروه نمایش محیطی پروانه فعالیت دریافت كردند، همچنین با همكاری دفتر تئاتر خیابانی و شهرداری تهران حدود 368 فضای اجرای مشخص نمایش برای گروهها درنظر گرفته شد كه رفته رفته مخاطبان خود را پیدا كرده بود.
وی تصریح كرد: سقف هزینه تولید آن زمان تا 3میلیون تومان تعیین شد؛ گرچه این میزان حداقل بود اما به هرحال رقمی بود كه گروهها میتوانستند بر مبنای آن برنامهریزی داشته باشند.
مدیر سرای روزنامه نگاران ایران همچنین با اشاره به برنامههای دوره تصدی خود در دفتر تئاتر خیابانی، اظهار داشت: طی دوسال و نیم هر روز بدون وقفه اجرای عمومی داشتیم و این درحالی اتفاق میافتاد كه با حدود یك دهم بودجه مورد نیاز كمترین حمایت مركزهنرهای نمایشی را دریافت كردیم و چیزی نزدیك به 3860نمایش خیابانی برای مخاطبان اجرا شد.
وی ادامه داد: امروز گفته میشود در سال جدید 11هزار و چهارصد اجرای عمومی نمایش محیطی را فقط طی 6ماه نخست خواهیم داشت، هیچكس هم سوال نمیكند الان كه روزهای پایانی فروردین ماه را پشت سر میگذاریم آیا نمایش خیابانی درحال اجرا شدن است؟
این مدیر اضافه كرد: میگویند در ایام نوروز 1392 نمایش خیابانی در شهرهای مرزی و مناطق جنگی اجرا كردیم اما اطلاعات و مستندات مربوط به این اجراها هنوز منتشر نشده است كه این اتفاق با چه تعداد گروه افتاد، با كدام سامانه برنامهریزی و چه میزان مبلغ حمایتی؛ تنها گفته میشود این تعداد برنامه اجرا شد. ما در كل كشور تنها 360 گروه تئاتر خیابانی داریم اما كسی نمیآید اعلام كند این رقم 1392چگونه به دست آمده و اصلا با توجه به شرایط مالی موجود منابع مالی این برنامه چگونه تامین شده است؟
سرپرست گروه تئاتر " گیلگمش" همچنین اشاره كرد: وقتی ما میگوییم 3860 نمایش را اجرا كردیم كتاب آن شامل عكس، نام گروهها به اضافه محل اجرا، تعداد اجراهای هر گروه و... چاپ شده و موجود است. اما آیا كتاب 1392اجرای نمایش خیابانی در ایام نوروز منتشر میشود؟
امرایی به پرداخت بدهی 5میلیاردی هنرمندان تئاتر اشاره كرد و گفت: از طرفی عنوان میشود پرداخت بدهی مركزهنرهای نمایشی به هنرمندان تئاتر طی روزهای پایانی منتهی به تعطیلات انجام شد. اما بیان نمیشود چطور امكان دارد 5میلیارد تومان را ظرف چند روز به افراد پرداخت كنند. اصلا چه تعداد هنرمند 5میلیارد تومان طلب داشتند؟
امرایی با اشاره به وجود كاستیهای گوناگون حتی در سادهترین سطوح برگزاری مراسم تئاتر كشور، بیان كرد: دغدغهها تنها به آنچه گفته شد متوقف نمیشود و مسائل بسیاری وجود دارد كه تئاتر ما با آنها دست به گریبان است. به عنوان مثال سالها گفته شده جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، اما آیا واقعا كدامیك از شاخصههای جهانی بودن دراین رویداد وجود دارد؟ جشنواره تئاتر كودك همدان به همین صورت، عنوان بینالمللی را یدك میكشد اما حتی یك وبسایت معتبر ندارد تا رویدادهای جشنواره در آن منعكس شود و مخاطبان دیگر كشورها از اتفاقات روزهای برگزاری مطلع شود.
وی در انتها اظهار داشت: رعایت مواردی برای اعلام بینالمللی بودن یك رویداد وجود دارد و تنها حضور چند گروه خارجی اهمیت ندارد، شما باید انعكاس جهانی و مخاطب بینالمللی داشته باشید. ما میهمانان خارجی زیادی در بازار تئاتر داریم اما چرا هنوز تاكید زیادی بر بینالمللی بودن اتفاق نمیكنیم؟ به دلیل اینكه صرف حضور تعدادی گروه و میهمان خارجی یك رویداد جهانی نمیشود.