یدالله آقاعباسی:
بخش پژوهش به هدف تئاتردانشگاهی نزدیک است

آقا عباسی: وقتی کتابی تهیه میشود در طول سال همه از آن استفاده میکنند. کتاب، پژوهش و مقاله هر چه بیشتر باشد جشنواره را علمی و پایهایتر میکند و کمبودهای این رویداد تکمیل میشود.
ایلنا: یدالله آقاعباسی، استاد دانشگاه و مترجم معتقد است بخش پژوهش (چاپ کتاب و ارایه مقاله) به هدف جشنواره تئاتر دانشگاهی نزدیک است به هر اندازه کتاب، پژوهش ومقاله بیشتر باشد جشنواره علمی و پایهای تربرگزار میشود.
به گزارش ایلنا به نقل از ستادخبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران، آقاعباسی جشنواره تئاتر دانشگاهی را جشنی نمایشی دانست و توضیح داد: دانشجویان نیروهای پرتحرک و آرمان خواهی هستند و میتوانند بخشهای مهم جشنواره را به عهده بگیرند. ویژگی آرمان خواهی در دانشجویان بالا است.
مترجم کتاب «بازنگری در بازیگری» با این توضیح که با برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی موافقم ولی نه به شکل مسابقه، اظهار داشت: دانشجویان در سنی هستند که نیازی به جایزه بردن ندارند. شاید اگر جشنواره در این مرحله به شکل مسابقهای نباشد بهتر باشد.
وی جشنواره تئاتر دانشگاهی را ویترینی برای نشان دادن آثار دانشجویان دانست و افزود: در دانشگاهها باید تئاتری باشد که جشن آن را بگیرند و تئاتر دانشجویی فقط محدود به چند روز نباشد و در طول سال فعال باشد.
مترجم کتاب «نظریه صحنه مدرن» تئاتر را محل تمرین، آمادگی، شناخت و آزمایشگاه زندگی دانست و ادامه داد: محدود کردن تئاتر و جشنواره در چند روز هدف هنر تئاتر را تامین نمیکند، تاثیری هم که باید داشته باشد ندارد. باید در طول سال هر هفته و هر ماه دانشجویان این امکان را داشته باشند وبرای همکلاسیهای خود نمایش اجرا کنند.
کارگردان نمایش «چهار صندوق» بخش پژوهش (چاپ کتاب و ارایه مقاله) را به هدف جشنواره تئاتر دانشگاهی نزدیک دانست و تصریح کرد: وقتی کتابی تهیه میشود در طول سال همه از آن استفاده میکنند. کتاب، پژوهش و مقاله هر چه بیشتر باشد جشنواره را علمی و پایهای تر میکند و کمبودهای این رویداد تکمیل میشود.
وی «آشنا نبودن دانشجویان با تئاتر»، «عدم آگاهی بین مخاطبان و مسوولان» و «کمبود مربی باسواد و دلسوز» که دانشجویان زیر نظر او فعالیت کنند را سه حلقه مفقوده تئاتر دانشگاهی دانست.