گزارش ایلنا از نشست فیلم خسته نباشید؛
قرایی: ستاره امروز دیگر رمز فروش یک فیلم نیست
ذائقه مخاطبان عوض شده است. ستاره میتواند به فروش فیلم کمک کند اما قصه و داستان تعیین کننده فروش فیلم است/این فیلم ممکن است شباهتهایی با کارهای رضا میرکریمی داشته باشد اما من به هیچ وجه از این شباهت ناراحت نمیشوم.
ایلنا: نشست مطبوعاتی فیلم "خسته نباشید" شب گذشته(17 بهمن) در حالی برگزار شد که بیشتر وقت نشست به چرایی حذف نام افشین هاشمی(کارگردان دوم فیلم خسته نباشید) از این فیلم به دستور ارشاد سپری شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن قرایی(کارگردان فیلم) درباره روند ساخت فیلم گفت: فیلم خسته نباشید فیلمی بیادعاست که با تلاش عدهای جوان ساخته شده است که در طول کار تنها به ارائه محصولی خوب میاندیشند ضمن آنکه فیلمی است که پیام آن صلح و دوستی است.
وی در ادامه افزود: آنچه که در میانه راه کام ما را تلخ کرد؛ جدا شدن افشین هاشمی یکی از کارگردانان این فیلم بود زیرا پروانه ساخت و نمونه کار قبلی نداشت. از مسئولین محترم مخصوصا جواد شمقدری تقاضا دارم اسم ایشان را به تیتراژ فیلم برگردانند زیرا ایشان برای این فیلم تا آخر تلاش زیادی کردند.
قرایی درمورد این فیلم توضیح داد: از اردیبهشت ماه سال 91 ساخت این فیلم توسط رضا میرکریمی به من و افشین هاشمی داده شد که کار را باهم آغاز کردیم و تا انتها باهم بودیم. تجربه کار قبلی با رضا میرکریمی در فیلم " یه حبه قند" را داشتم و بعد از آن فیلم بود که توسط ایشان ساختن این فیلم پیشنهاد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چه نهادی در ساخت این فیلم به شما کمک کرده است، گفت: حوزه هنری به دنبال ساخت فیلمهایی از کارگردانان جوان با بودجهای اندک بود.
قرایی در مورد همکاری با رضا میرکریمی گفت: میرکریمی به عنوان تهیهکننده همان حساسیتی که در مورد کار خودش داشت را در این فیلم هم اعمال کرد و به هیچ عنوان به مقوله سرعت برای به پایان رساندن فکر نکرد. برای هر سینماگری آرزو دارم کار با ایشان را تجربه کند.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد این فیلم شبیه به کارهای خود رضا میرکریمی است، توضیح داد: معتقدم هر فیلمنامهای جنس کارگردانی خاص خودش را دارد. این فیلم ممکن است شباهتهایی با کارهای رضا میرکریمی داشته باشد زیرا ایشان صاحب طرح هستند و من به هیچ وجه از این شباهت ناراحت نمیشوم.
قرایی در مورد جداشدن باران کوثری گفت: متاسفانه باران کوثری در میانه راه از ما جدا شد. باران کوثری در ابتدا با دستمزدی اندک ما را در این پروژه همراهی کردند اما مشکلی برای ایشان پیش آمد که مجبور شدیم بازیگر دیگری را جایگزین ایشان کنیم.
وی ادامه داد: فیلمبرداری این کار در 45 جلسه انجام شد. باید بگویم این فیلم با بودجهای بسیار اندک ساخته شد. دستمزد بازیگران کم بود و این صرفهجویی از محل دستمزد بازیگران را صرف کیفیت فیلم کردیم. این فیلم با بودجهای نزدیک به 300 میلیون ساخته شد.
این کارگردان درباره لوکیشنهای فیلم نیز بیان کرد: از ابتدا لوکیشن خاصی برای این قصه درنظر نگرفته بودیم. جاهای مختلفی را دیدیم و نهایتا کویرهای کرمان که در هیچ کجای جهان وجود ندارد را انتخاب کردیم. این کویرها برای پیشبرد قصه ما بسیار مفید بود و سازههای آن در هیچ کجا وجود ندارد.
قرایی درمورد انتخاب بازیگران فیلم نیز گفت: انتخاب بازیگران فیلم بسیار مشکل بود زیرا ما دو نقش اصلی داشتیم که یکی باید کاملا به زبان انگلیسی صحبت میکرد و دیگری به زبان فارسی و انگلیسی. باید هارمونی اینجا ایجاد میشد که اگر این هارمونی ایجاد نمیشد با مشکل روبرو میشدیم و این کار جز با انتخاب صحیح شکل نمیگرفت.
قرایی در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگر خارجی استفاده نکردید، گفت: جلال فاطمی و غوغا بیات همه آن ویژگیهایی که یک بازیگر خارجی باید داشته باشد را دارا بودند.
وی در مورد اینکه فکر نمیکنید حضور ستاره باعث فروش فیلم میشود، توضیح داد: در چندسال اخیر شاهد فیلمهایی بودیم که قوانین فیلم را بهم زدند به عنوان مثال فیلم "طلا و مس" که بازیگران آن معروف نبودند اما سوژه قوی آن باعث فروش بالای آن شد زیرا امروز ذائقه مخاطبان ما عوض شده است و من الان میفهمم ستاره میتواند به فروش فیلم کمک کند اما قصه تعیین کننده فروش فیلم است.
فرزاد باقری از بازیگران فیلم گفت: حدود هشت ماه پیش در کرمان سر تمرین تئاتر بودم که هاشمی و قرایی از ما تست گرفتند و من انتخاب شدم. اینکه اسم افشین هاشمی از تیتراژ برداشته شد مایه تاسف است.
وی ادامه داد: از اینکه در کنار قرایی و افشین هاشمی کار کردم بسیار لذت بردم و خوشحالم شدم ضمن اینکه برای هر بازیگری رویا است که در فیلمهای رضا میرکریمی نقش آفرینی کند.
حسام محمودی دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: سر تمرین تئاتر بودم که شنیدم آقای هاشمی از بازیگران برای فیلمی تست میگیرند که خوشبختانه من هم در این تست قبول شدم. در حدود دو ماه به تاکید هردو کارگردان ما دورخوانی داشتیم.
جلال فاطمی بازیگر فیلم با بیان اینکه بیشت سالهای عمر را در آمریکا زندگی کردم، گفت: برای ساخت فیلم مستندی به ایران آمدم و فرصتی شد تا همه ایران را بگردم. فیلمنامهام را به حوزه هنری دادم و به ایران برگشتم و بعد از آن کار مستند چند تله فیلم نیز ساختم ازجمله تله فیلمهایم "نخودی " بود که برای کودکان ساختم و بعد از آن فیلم "بچگیتو فراموش نکن" که همچنان توقیف است.
وی ادامه داد: من جزو آخرین بازیگرانی بودم که به این پروژه پیوستم. به جرات میتوان گفت فیلم خلاق و سختی بود و انرژی فیلم اولی پشت آن بود. بسیار خوشحالم که در این فیلم نقش آفرینی کردم امیدوارم تعداد این نوع فیلمها بیشتر شود.
سپیده عبدالوهاب تدوینگر فیلم که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: انگیزه اصلی من برای پذیرفتن این کار حضور آقایان افشین هاشمی و محسن قرایی بود. البته من تجربه کار قبلی با آقای هاشمی را در فیلم "در میان ابرها" به کارگردانی آقای حجازی و با قرایی در فیلم"وقتی همه خوابیم" به کارگردانی آقای بیضایی را داشتم. از مراحل اولیه فیلمنامه وارد این پروژه شدم.
رضا مرتضوی آهنگساز فیلم نیز گفت: سابقه همکاری من با آقای هاشمی برمیگردد به تئاتری به نام" پرواز به تاریکی" که موسیقی آن با من بود.
وی ادامه داد: در مورد فیلم "خسته نباشید" زمانی که فیلمنامه تمام شد یک نسخه برای من فرستادند و صحبتهای زیادی برای موسیقی آن با آقایان قرایی و هاشمی شد و زمانیکه به کرمان رفتم هر روز در مورد جنس موسیقی صحبتهایی میکردیم و من چند نمونهای را ارائه دادم و روی موسیقی فیلم شخصیت پردازی کردم. در قطعه پایان و ابتدا ارکستر سمفونیک را داریم زیرا فکر کردم جنس موسیقی مان نباید بومی باشد.
اشکان اشکانی فیلمبردار با بیان اینکه خوشحالم که از مخاطبان عکس العملهای خوبی دیدم؛ گفت: برای این فیلم آقای افشین هاشمی با من تماس گرفتند به دفترشان رفتم و همان جا با آقای قرایی آشنا شدم. این کار شکل مستقل و صمیمی داشت و از همان ابتدا یک دوستی خالصانهای بین همه عوامل شکل گرفت.
وی ادامه داد: این فیلم باعث شد تا من با همه بزرگانی که آرزوی کار کردن با آنها را داشتم؛ کار کنم. طراحی فیلم حالت رئال داشت و از ابتدا قرار بود نگاهمان به فیلم واقع گرایی باشد.
اشکانی همچنین گفت: برای این فیلم نماهای هلی شات هم داشتیم که در نمایش آزمایشی بود اما به دلیل اینکه نمیخواستیم فیلم اسیر زیباییهای بصری شود بعد حذف شد ضمن اینکه اساس این فیلم بر پایه روابط بود لذا به این جمعبندی از ابتدا رسیده بودیم که این نماها حذف شود.