علی معلم:
برچسب سلیقهای عمل كردن به هیات انتخاب و داوری درست نیست
عظیمی: گروهی از فیلمسازان معتقدند جشنوراه زمانی خوب است كه حتما اثرشان در بخش مسابقه حاضر باشد/خان جهانی: متاسفانه فیلمهای مستند در جشنواره فجر همیشه درحاشیه قرار دارند/معلم: هر اثر باید کیفیت استانداردی داشته باشد.
ایلنا: علی معلم معتقد است كه هیات انتخاب سی و یكیمن دوره جشنواره فیلم فجر براساس شاخصها و ملاكهای تعیین شده؛ عمل كرده است.
علی معلم: درباره جشنوراه فیلم نباید رفتار گلادیاتوری داشت
به گزارش خبرنگار ایلنا، این تهیهکننده سینما و عضو هیئات انتخاب سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر که در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود؛ با بیان اینکه معیار انتخابها در ابتدا سینمایی بودن یک فیلم بوده است، افزود: اولین استاندارد ما برای انتخاب یک فیلم سینما بودن آن است. زیرا ما معتقدم که هر اثر باید کیفیت استانداردی داشته باشد و این کیفیت بدون در نظر گرفتن محتوا نمیتواند بررسی شود. امسال قرار بود فیلمی به خاطر پیام خاصی که دارد در جشنواره حضور نداشته باشد چون معتقدیم باید این پیام در ساختار مناسبی جای گرفته باشد تا قابلیت حضور در جشنواره بیابد.
وی گفت: باید به عنوان تماشاگر ابتدا فیلم برای ما به عنوان مخاطب مجاب کننده باشد و بعد پیام خود را ارائه دهد. فیلم خوب خودش رابه بیننده تحمیل میکند همچنین نمیتوان گفت که داوری سلیقه است این بحث غلط نباید به یک اصل تبدیل شود ممکن است سلیقه یک فرد فیلمی را بیشتر بپسندد و صرفا نمیتوان انتخابها را براساس سلیقه دانست.
وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره سیاستها اصرار بر به گزینش داشته است. وقتی ۲۲ فیلم دربخش مسابقه نو و ۱۱ فیلم در بخش فیلمهای اول انتخاب شد، طبیعی است که اختلاف نظر در انتخاب فیلمها وجود داشته باشد اما دوازده یا سیزده فیلم با اکثریت قریب به اتفاق انتخاب شدهاند و هر هیات انتخاب دیگری هم بودند این آثار را انتخاب میکردند. ما در مقام ممیز فیلمها را نمیبینیم و با توجه به شرایط جشنواره آثار را انتخاب میکنیم.
معلم در ادامه بحث عنوان کرد: در هیچ جای دنیا من ندیدهام که مثلا تارانتینو نامه بنویسد که چرا مثلا جشنواره برلین فیلم من را انتخاب نکرده است. هیات انتخاب بنا به هر دلیلی تصمیم میگیرد فیلمی را انتخاب کند یا نکند. یا اینکه با فیلمساز وارد مذاکره میشود و با کارگردان به نتیجه میرسد یا نمیرسد. اما نباید هرگز بحثهای گلادیاتوری درباره انتخاب و داوری فیلم فجر انجام دهیم.
وی افزود: به طور مثال در مورد فیلم حجازی هم ممکن است تفاوت آرا وجود داشته باشد. این فیلم میتواند جای خودش را در جشنوارههای دیگر پیدا کند.
مهدی عظیمی میرآبادی: گروهی معتقدند جشنوراه زمانی خوب است كه اثرشان در آن حاضر باشد
مهدی عظیمی میرآبادی معاون فعالیتهای سازمان سینمایی و عضو هیات انتخاب نیز درباره تاثیر نگاه مدیران دولتی در انتخابها گفت: مدیران دولتی که در هیات انتخاب بودند خودشان اهل سینمای هستند و وجاهت سینمایی دارند. اما برای سرعت دادن به پروانه نمایش بعضی از اعضای شورای پروانه نمایش هم در جلسه حضور داشتند که به عنوان هیات انتخاب منتخب شده بودند. در عین حال که سلیقهها متفاوت بود کلیت نظرات با یکدیگر نزدیک بود.
وی گفت: از آنجا که برخی از اعضائ هیات انتخاب درحوزه نظارت وارزشیابی هم حضور داشتند این مسئله باعث تسریع در کارها شد. درهیات انتخاب این افراد نظر کارشناسی میدادند و بعد در جلسه دیگر مسئله ممیزی فیلمها مطرح میشد. با توجه به سلیقهای که هر کدام از ما داشتیم تلاش کردیم با توجه به سیاستهای جشنواره یگدیگر را قانع کنیم.
وی ادامه داد: ما داور نبودیم بلکه هیات انتخاب بودیم پس باید هم به شاخصههای محتوایی براساس سیاستهای جشنواره توجه میکردیم و هم به شاخصههای فنی و کیفی فیلم و هم به ارتباطی که مخاطب با این فیلمها برقرار میکند.
مهدی عظیمی نیز در پایان بحث عنوان کرد: این نگاه منصفانه و دقیقی نیست که برخی فیلمسازان معتقدند که اگر کارشان در جشنواره حضور داشته باشد جشنواره خوب است و اگر فیلمشان انتخاب نشد جشنواره بد است چون همه چیز در یک جشنواره به صورت نسبی است.
وی ادامه داد: در مورد فیلم حجازی نیز باید بگویم قبل از اینکه به برنامه بیایم با جلیل عرفان منش تلفنی صحبت کردم که اگر امکان دارد مشکلات ممیزی و ارزشیابی فیلم به حجازی اعلام شود تا اگر بشود با اعمال اصلاحات و صحبت با جواد شمقدری و دبیر جشنواره این فیلم بتواند در بخش غیررقابتی در جشنواره حضور یابد.
وی ادامه داد: امسال فیلمی داشتیم که اگر در هر دورهای از جشنواره بود در بخش مسابقه حضور مییافت. فیلم سینمایی «آقای الف» به کارگردانی علی عطشانی اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران بود که به دلیل تراکم وقت مسابقه نتوانست در این بخش حضور یابد. من از همه علاقمندان دعوت میکنم که این فیلم را در جشنواره در بخش سینمای سه بعدی ببینند.
خان جهانی: فیلمهای مستند در جشنواره فجر همیشه درحاشیه قرار دارند
همچنین محسن خان جهانی مستندساز به صورت تلفنی در برنامه حاضرشد و درباره نامهای که مستندسازان به دبیر جشنواره فیلم فجر نوشتهاند؛ توضیحاتی داد.
وی گفت: متاسفانه فیلمهای مستند در جشنواره فجر همیشه درحاشیه قرار دارند با توجه به اینکه امسال کلا ۱۱ فیلم در بخش مستند انتخاب شده است؛ ما مستند سازان تصمیم گرفتیم نامهای به دبیر جشنواره بنویسیم و درخواست کنیم که حداقل روزی یک سانس در سینمای اصلی برج میلاد به فیلمهای مستند اختصاص داده شود تا فرصتی برای دیده شدن آثار توسط منتقدین به وجود بیاید چون ما فقط خواهان دیده شدن فیلمهایمان هستیم اگر این اتفاق بیافتد خود من حاضرم از گردونه رقابت خارج شوم.