خبرگزاری کار ایران

مانی حقیقی:

كسی كه دیگری را تحقیر می‌كند اول خودش را تحقیر كرده است

كسی كه دیگری را تحقیر می‌كند اول خودش را تحقیر كرده است
کد خبر : ۳۸۵۷۱

تحقیر یک کنش پیچیده است. وقتی کسی فردی را تحقیر می‌کند ابتدا خودش را تحقیر کرده است و بیشترین کسی که در یک رابطه تحقیر می‌شود؛ فردی است که قصد تحقیر دارد.

ایلنا: مانی حقیقی معتقد است؛ کسی که سعی می‌کند دیگری را تحقیر کند ابتدا خود را تحقیر کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان فیلم سینمایی پذیرایی ساده که در برنامه هفت سینمایی؛ شب گذشته(29 دی) حضور پیدا کرده بود، درباره اینکه ایده اولیه این فیلم توسط کیارستمی مطرح شده است، گفت: ایده اصلی فیلم به گفتگوی مفصلی که من و کیارستمی با هم داشتیم و درباره این مسئله که اگر به یک منطقه بحران زده برای تقسیم پول برویم چه اتفاقاتی می‌افتد، باز می‌گردد. بنابراین از سال‌ها قبل دغدغه ساخت این فیلم همچنان در ذهن من افتاد که در‌‌نهایت ۴ سال پیش تصمیم به ساخت آن گرفتم. ساختن این فیلم نسبت به کارهای قبلی‌ام آسان‌تر بود اما مشکلات اصلی بعداز ساخت فیلم به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه این داستان را نمی‌توان در تا‌تر اجرا کرد، افزود: مدیوم سینما تفاوت عمده‌ای با تا‌تر دارد زیرا سینما قاب و مونتاژدارد برای من قاب بندی و نگاه کردن به چشم آدم‌ها بسیار مهم است در فیلم تاکید بیشتر ما بر روی واکنشها و کنش‌ها است.
وی فیلم خود را ضدمردمی ندانست و افزود: فیلم پذیرایی ساده ضدمردمی نیست بلکه از انسان شاکی است. سازنده فیلم و خود فیلم از آدم‌ها دلخور است به همین دلیلی هر فردی با هر وضعیت مادی و تمکن مالی که دارد، وقتی فیلم را می‌بیند احساس می‌کند که فیلم علیه وی ساخته شده است. حتی در سویئس وقتی فیلم اکران شد؛ مخاطبان فکر می‌کردند من به تفکر چپ اعتقاد دارم.
حقیقی، تم اصلی فیلم را تحقیر می‌داند اما می‌گوید دو شخصیت اصلی فیلم بیشتر از همه تحقیر می‌شوند. تحقیر یک کنش پیچیده است وقتی کسی فردی را تحقیر می‌کند، ابتدا خودش را تحقیر کرده است و بیشترین کسی که در یک رابطه تحقیر می‌شود فردی است که قصد تحقیر دارد.
وی ادامه داد: برای من این مهم نیست که من را به عنوان فیلمساز روشنفکر یا عامی بشناسند برای من این مهم است که مخاطبم درگیر فیلم بشود.

حقیقی با گلایه از وضعیت اکران فلیمش گفت: امروز بد‌ترین زمان برای اکران سینمایی و دوران سیاه اکران است و لی صرف اینکه فیلم اکران شده برای من ارزشمند است. عملکرد حوزه هنری باعث شد تا تبلیغاتی خوبی برای فیلم انجام شود. فیلم امروز فقط ۸ سینما دارد اما بیشتر از همه فیلمها می‌فروشد.
مسعود فراستی منتقد فیلم نیز دباره این فیلم گفت: تیتراژ سرپا و نیمه تارانتینویی است و بازی هماهنگ بازیگران در فضای بی‌هویت کاملا شکل گرفته است. مشکل فیلم بعداز تیتراژ شروع می‌شود حتی اگر مخاطب انگیزه شخصیت‌ها را هم برای دادن این همه پول فراموش کند از‌‌ همان ابتدا انزجار نسبت به دو شخصیت اصلی در ما شکل می‌دهد چون با توهین و تحقیر پول‌ها را به مردم می‌دهند و نگاهی از بالا به پایین دارند.
وی ادامه داد: به جای شخصیت‌پردازی، این فیلم موضوع‌پردازی می‌کند. فیلم کمی به دام مفهوم افتاده و با این مفهوم‌زدگی نمی‌تواند احساس خود را به درستی بیان کند و به فیلمی تبدیل شده که مخاطب را پس زده است.

ارسال نظر