فرهاد توحیدی:
صندوقچه اسرار سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر باز میشود
تصور من این است که جشنواره فیلم فجر تا حدود زیادی در حل مشکلات سینمای ایران و همچنین ترسیم افقهای نو به سینمای ایران کمک کرده است و حتی حدود ۲۰ الی ۲۲ دوره در این زمینه نقش کلیدی داشته است.
یک فیلمنامه نویس سینمای ایران معتقد است جشنواره فیلم فجر در بلوغ سینمای ایران نقش موثری داشته است و صندوقچه اسرار سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر باز میشود
به گزارش ایلنا،فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس سینمای ایران در گفتگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از جایگاه متمایزی در میان سینماگران برخوردار است و مهمترین رویداد سینمایی هر ساله ایران محسوب میشود.
وی اضافه کرد: تصور من این است که جشنواره فیلم فجر تا حدود زیادی در حل مشکلات سینمای ایران و همچنین ترسیم افقهای نو به سینمای ایران کمک کرده است و حتی حدود ۲۰ الی ۲۲ دوره در این زمینه نقش کلیدی داشته است.
این فیلمنامه نویس با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر در بلوغ سینمای ایران موثر بوده است، ادامه داد: در حال حاضر سینمای ایران دوران بلوغ خود را پشت سر گذاشته و در حال دوران پختگی است؛ هرچند که الان دچار بحرانهای آغاز میانسالی است ولی دوره تثبیت را پشت سر گذاشته است.
نویسنده فیلمنامه «پرونده هاوانا» تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر این سالها دیگر نقش جریان سازی سالهای اولیه را ندارد، مگر اینکه بتواند در بازآفرینی تعریف نقش جشنواره موثر باشد.
توحیدی گفت: جشنواره فیلم فجر به محلی تبدیل شده که بهترین تولیدات یکساله سینمای ایران را دست چین میکند و به نوعی از تولیدات سینمای ایران رمزگشایی میکند؛ در حالی که جشنوارهها معمولا برای عموم مردم فیلم نمایش نمیدهند اما جشنواره فیلم فجر به گونهای است که مردم هم به تماشای آن میروند و محصولات یکساله سینمای ایران را مورد قضاوت قرار میدهند و این میتواند در مورد اکران، قراردادها و نحوه برخورد مردم با یک فیلم موثر باشد.
وی با بیان اینکه صندوقچه اسرار سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر باز میشود، اظهار داشت: درحالی که این جشنواره مثل مراسم اسکار، محصولات یک ساله سینمای ایران را بررسی میکند اما از جهت داوری، مثل اسکار داوری فراگیری ندارد و یک هیات کوچک از کارشناسان و سینما گران، جشنواره را داوری میکنند؛ ازاین جهت من گمان میکنم شاید لزوم یک بازتعریفی در نقش مایههای جشنواره فجر و نحوه برخوردش با آثارسینمای ایران باید اتفاق بیفتد؛ به خصوص به لحاظ اقتصادی تا با اطمینان بیشتری حرکت کند.
توحیدی در مورد اکران دیجیتالی در جشنواره فیلم فجر یاد آور شد: اگر بناست این اتفاق بیفتد، باید بستر اکران دیجیتالی در سینماها از قبل فراهم شده باشد. کشور ما زمان تحریم را سپری میکند، بنابراین تکثیر فیلمها به لحاظ تهیه پزتیو با محدودیتهایی همراه است، از این لحاظ اکران دیجیتالی میتواند گشایشی برای سینمای ایران باشد اما از طرف دیگر، باید متوجه باشیم که انقلاب دیجیتال در دنیا شکل گرفته و دیجیتالی تثبیت شده است؛ به طوری که بسیاری از کشورها به سمت تجهیز این زیرساختها درحرکتند.
فیلمنامه نویس فیلم «توکیو بدون توقف» با اشاره به مزایای اکران دیجیتالی گفت: با سیستم دیجیتال میتوان از یک مرکز واحد، فیلمها را در سینماهای مختلف نمایش داد، بدون اینکه نسخهای از فیلم را در اختیار سینماها قرار داد و این کار از یک مرکز واحد مثل یک اتاق فرمان صورت میگیرد که میتواند فیلمها را در سانسهای معین نمایش دهد، بنابراین ما ناگزیریم به سمت دیجیتال حرکت کنیم.
توحید ادامه داد: تکنولوژی دیجیتال تلاش میکند وضوح تصویر را به سیستم ۳۵ میلیمتری برساند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد که اگر چنین شود یک صرفه جویی عمده در مواد اولیه، حمل ونقل و نگهداری که مربوط به توزیع وپخش است روی خواهد داد که در زمینه اقتصادی میتواند قابل توجه باشد؛ پس چه بهتر که از این تکنولوژی استقبال کنیم و خودمان را برای آینده آماده سازیم.