ناصر عرفانیان:
عکاسی تئاتر به بیراهه میرود
ناصر عرفانیان، داور بخش عکس سی و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر معتقد است، بیشتر عکاسان حوزه تئاتر، این هنر را به خوبی نمیشناسند.
ایلنا: ناصر عرفانیان با بیان اینکه عکاسی در حوزه تئاتر داشت راه خود را پیدا میکرد ولی آرام آرام به بیراهه رفت، گفت: در داوری آثار این دوره به این نتیجه رسیدم، ۹۰درصد عکسها توسط عکاسان تازه کار گرفته شده است که تئاتر را به خوبی نمیشناسند.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشنواره، این هنرمند با این توضیح که در دورهای که حسین فرخی، دبیری جشنواره تئاتر فجر را به عهده داشت مسابقه عکس و چاپ کتاب باب شد، افزود: در دورههای بعد، از مسابقه عکس و چاپ کتاب خبری نبود. اگر هم مسابقه برگزار میشد کتابی از آن منتشر نشده است. این وقفه پس از گذشت چند دوره برطرف شد و خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد برپایی مسابقه عکس و چاپ کتاب هستیم که به عنوان منبع تاریخی میتوان به آن رجوع کرد.
وی ادامه داد: عکاسی تئاتر در سالهای گذشته خیلی رونق نداشت و تعداد کمی از علاقهمندان به عنوان عکاس و در اختیار داشتن دوربین آنالوگ با نگاتیو عکاسی میکردند. نگاتیو گران بود و مراحل چاپ عکس خسته کننده وهزینهبر بود. بنابراین عکاس مجبور بود از هر نمایش تعداد محدودی عکس بگیرد
این عکاس با بیان اینکه در حال حاضر عکاسی به شیوه دیجیتال انجام میشود و به هیچ وجه مشکلات گذشته وجود ندارد، اظهار داشت: این دیجیتالی شدن دوربین موجب شده که برخی از عکاسان بدون تفکر و توجه به صحنه و نور فقط عکس بگیرند. گاهی آنقدر عکس گرفته میشود طوری که صدای شاتر، در سالن برای مخاطب، ایجاد مزاحمت میکند. عکاسی با نگاتیو، عکاس را باسواد میکند. در حال حاضر عکاسی، راحت الحلقوم شده است.
وی استفاده از دوربین دیجیتال را زمانی کارآمد دانست که فرد سواد عکاسی تئاتر داشته باشد و افزود: عکاس حوزه تئاتر باید آرام، با فکر و اندیشه عکس بگیرد. تئاتر را بشناسد که شناخت آن در عکاسی بسیار مهم است. نباید فقط نمایشی که کارگردان روی صحنه آورده ثبت شود بلکه مهم مهندسی عکس است.
عرفانیان با این توضیح که عکاس تئاتر باید لحظات حساس، فوران احساس، چینش میزانس و نور را ثبت کند، گفت: یک عکس خوب مشخص میکند که عکاس با ذهنیت و خلاقیت دید بصری این لحظه را به ثبت رسانده است یا نه. برخی عکاسها حوصله و تامل ندارند که این امر، بسیار خطرناک است. حتی وقتی عکس خوبی هم میگیرند و شما توضیح میخواهید، نمیداند چرا عکس، خوب شده است!
این هنرمند یادآور شد: عکس باید به شیوهای گرفته شود که مخاطب نمایش را به تفکر وادار کند و او را به دیدن نمایش سوق دهد.