خبرگزاری کار ایران

تجربه کارگردان نمایش «تیم شنا» از حضور در جشنواره اسکنا آپ کزوو؛

سال آینده «ادوراد دست معمولی» را تولید می‌کنیم

سال آینده «ادوراد دست معمولی» را تولید می‌کنیم
کد خبر : ۳۰۰۷۶

رمضانی: اگر مسئولان به ضرورت و اهمیت تئاتر دانشجویی واقف هستند باید از آْن حمایت كنند، عدم حمایت موجب می‌شود این پتانسیل‌ها و هنرمندان از عرصه تئاتر خارج شوند.

ایلنا: نمایش «تیم شنا» به کارگردانی جابر رمضانی مدتی قبل موفق به دریافت جایزه بهترین گروه بازیگری از جشنواره دانشجویی اسکنا آپ شد. رمضانی پس از بازگشت به کشور از تجربه اجرا در این جشنواره و ضرورت حمایت از تئاتر دانشگاهی ایران گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمضانی درخصوص تجربه‌ی اجرا در این جشنواره، بیان کرد: نمایش «تم شنا» که سال گذشته در تهران اجرا شده بود را در دهمین فستیوال تئاتر دانشجویی «آکسنا آپ» کزوو روی صحنه بردیم که با استقبال خوبی در این جشنواره مواجه شد. در جلسه نقد وبررسی بعد از اجرا هم متوجه شدیم نمایش توانسته ارتباط خوبی با مخاطبان براقرار کند و باید بگویم تجربه بسیار خوبی برای ما بود.

وی با تاکید بر اینکه واکنش تماشاچیان با مخاطب در تهران یکی بود، ادامه داد: دلیل این اتفاق هم به نظرم موضوع نمایش است که بیشتر انسانی و درباره تخیل است و نیاز زیادی به زبان مشترک ندارد.

این هنرمند همچنین به نکته جالبی که در جلسه نقدوبررسی نمایش مطرح شده است اشاره کرد و اظهار داشت: برای مخاطبان خیلی جالب بود که بازیگران نمایش ما با حجاب کامل روی صحنه حاضر شدند و این اتفاقی بود که همه خیلی زیاد درباره آن صحبت می‌کردند و معتقد بودند حجاب اتفاقا خیلی موجب بالاتر رفتن تخیل تماشاگر شده است.

وی با اشاره به اینکه نمایش‌هایی بسیار خوبی از کشورهای آلمان، بلژیک و اسپانیا در جشنواره حضور داشت، افزود: اما در میان این آثار خوب گروه بازیگران نمایش تیم شنا موفق شد جایزه بزرگ بهترین گروه بازیگران را از داوران جشنواره دریافت کند.

رمضانی همچنین به این نکته که نمایش تیم شنا از سوی چند کمپانی برای حضور در جشنواره و اجرای عمومی در چند کشور دعوت شده است، تصریح کرد: مدیران جشنواره‌های مختلف برای تماشای آثار به جشنواره آمده بودند که فعلا درحال گفتگو هستیم تا بهترین گزینه را از میان گزینه‌های دیگر انتخاب کنیم. چون تعدادی از این جشنواره‌ها به صورت هم زمان برگزار می‌شوند ما ناچار هستیم دست به انتخاب بزنیم چون هزینه‌های رفت و برگشت را نیز خودمان باید تامین کنیم، از مرکز و حوزه هنری هم درخواست کمک کردیم که متاسفانه هیچ کمکی نکردند.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که اجرای نمایش تیم شنا در کزوو چقدر نسبت به اجرای تهران تغییر داشت، گفت: طی تمرین‌هایی که برای جشنواره داشتیم، می‌دانستیم باید در راستای هرچه بیشتر تصویری‌تر شدن کار گام برداریم، به همین دلیل تغییراتی برای نزدیک‌تر شدن به این ایده داشتیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل شروع به پیدا کردن ایده‌هایی کردیم که کلام در نمایش ما هرچه بیشتر به تصویر نزدیکتر شود. یکی دیگر از تغییرات اضافه شدن ترجمه انگلیسی نریشن کار به صورت زیرنویس در نمایش بود که بر فهم بهتر اثر توسط مخاطب تاثیر زیادی گذاشت، تماشاگران از این کار استقبال کردند چون گنگی‌های کار کمتر می‌شد.

کارگردان نمایش اسکیس درباره برنامه بعدی گروه برای تولید اثر جدید، بیان کرد: قرار بود تابستان نمایشی تولید کنیم که به خاطر اجرای عمومی اسکیس در تالار مولوی متوقف شد. اما به احتمال زیاد تولید نمایش «ادوارد دست معمولی» را که نوشته خودم و برداشتی از فیلم ادوراد دست قیچی اثر تیم برتون است را مدتی دیگر شروع می کنیم که به احتمال زیاد اوایل سال آینده به کارگردانی مشترک من و مریم نورمحمدی در تالارهنر روی صحنه خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایش اسکیس را برای اجرا در کشورهای دیگر معرفی خواهد کرد، تصریح کرد: بله اتفاقا به نظر من شاید نمایش اسکیس خیلی کارآمدتر از تیم شنا هم باشد، دنبال اجرا در فستیوال خاصی نیستم اما دنبال اجرای عمومی آن هستم و با چند کمپانی هم وارد صحبت شده‌ام، این پیشنهاد را هم مطرح کرده‌ایم که بازیگر شخصیت مرد کار می‌تواند به فراخور اجرا در هر کشور از همان کشور انتخاب شود.

رمضانی ضمن اشاره به اینکه این پیشنهاد برای کمپانی‌ها هم جالب بوده است از اجرای نمایش اسکیس در بخش مرور جشنواره سی و یکم فجر خبر داد و افزود: امیدوارهستیم اجرای نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دلیل حضور مدیران و گروه‌های خارجی دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد.

این هنرمند همچنین درخصوص حمایت‌های مرکزهنرهای نمایشی از آثار، گفت: وقتی برگردیم و به آمار فروش تئاتر ایران را طی یک سال اخیر دقت کنیم خواهیم دید نمایش‌های سفید برفی و هفت کوتوله و دیگر آثاری که توسط حلقه دانشجویی تئاتر کشور مثل سمانه زندی نژاد، مهدی کوشکی و اشکان خیل نژاد تولید شده است، بسیار پرفروش بوده و مخاطب خود را به تالارها کشیده که همه می‌توانند این توانایی و ظرفیت را در عرصه تئاتر دانشجویی مشاهده کنند، اما متاسفانه حمایت‌ها متناسب با این توانایی‌ها نیست.

وی اضافه کرد: نمایش اسکیس ما بعد از نمایش به صدای زمین گوش کن جلال تهرانی که سه هزارنفر تماشاچی داشت در رتبه دوم فروش تالار اصلی مولوی قرار گرفت، اما پولی که از محل فروش گیشه در نهایت برای گروه باقی ماند 12میلیون تومان بود که پس از کم شدن مواد تولید کار مثل دکور و طراحی صحنه و لباس و... شش میلیون تومان برای من باقی ماند که باید میان گروهی که هفت ماه عمر خود را روی کار گذاشته است تقسیم کنم و واقعا نمی‌دانم باید چطور این کار را انجام بدهم.

این هنرمند با اشاره به اینکه درحال نگارش متنی برای سریال تلویزیونی است، اظهار کرد: دلیل روی آوردن من و دوستانم به بیرون از فضای تئاتر همین عدم حمایت مالی است، چون یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد تئاتر به این شیوه نمی‌تواند تامین کننده هزینه‌های گروه نمایشی و معیشت آنها باشد. البته در این میان آقای اسدی مدیر تالار مولوی تلاش زیادی برای دریافت بودجه کرده است و بارها از مسئولان مرکزهنرهای نمایشی درخواست کرده اجرای آثار دانشجویی بودجه مشخص سالیانه داشته باشد که بتوان برنامه‌ریزی بهتری برای حفظ نیروهای جوان دانشجو انجام داد اما متاسفانه به نتیجه نرسیده است.

وی درپایان تصریح کرد: ضرورت تئاتر دانشجویی در ایران به اندازه‌ای زیاد است که توضیح درباره آن کار بیهوده‌ای است. پس اگر این ضرورت وجود دارد و مسئولان هم به اهمیت آن واقف هستند باید مورد حمایت قرار بگیرد، عدم حمایت موجب می‌شود این پتانسیل‌ها و هنرمندان از عرصه تئاتر خارج شوند.

ارسال نظر