خبرگزاری کار ایران

در نشست پرسش و پاسخ نمایش «چاله» با حضور عوامل مطرح شد؛

جامعه در همه‌ی عرصه‌ها دچار ضعف است

جامعه در همه‌ی عرصه‌ها دچار ضعف است
کد خبر : ۲۷۵۹۷

برای این انقلاب كردیم و هشت سال جنگیدیم كه بتوانیم آزادانه مشكلات اجتماعی و آسیب‌ها را نشان بدهیم، هشت سال با جهان جنگیدیم تا بتوانیم در داخل كنار یكدیگر بنشینیم و با هم گفتگو كنیم، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است كه نمی‌توانیم با یكدیگر حرف بزنیم.

ایلنا: نشست پرسش و پاسخ میان خبرنگاران با كارگردان و عوامل نمایش «چاله» صبح امروز(21آذرماه) در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیل بیرقی(کارگردان نمایش) در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب شد سالن موزه زمان را برای اجرا انتخاب کنند، گفت: تنها گزینه‌ای که برای ما وجود داشت تماشاخانه پارین بود. به دلیل اینکه یک سال مداوم درخواست خود را به مسئولان تئاتر شهر و ایرانشهر ارائه کردیم که سرانجام بی‌پاسخ ماند.

وی ضمن اشاره به ویژگی سالن پارین‏؛ ادامه داد: پس از اینکه سالن را بررسی کردیم متوجه شدیم دقیقا برای این نمایشنامه ساخته شده است و همه نکته‌هایی که شاید برای اجرای دیگر آثار عیب محسوب شود برای کار ما به نوعی حسن محسوب می‌شد.

این کارگردان جوان همچنین درخصوص شکل گرفتن نمایشنامه اثر، توضیح داد: نسخه اصلی متن مربوط به 6 سال قبل است که برای پایان‌نامه نوشته شده بود. این متن به‌خاطر ادبیات و ممیزی‌های مختلف دچار تغییر شد تا اینکه در جریان کار كارگاهی به فراخور نقش هر بازیگر دچار تغییراتی شد و سرانجام روی صحنه آمد.

وی ادامه داد: اما طی این روند، متن اولیه و گره افکنی‌ها، محوریت داستان و روابط میان کاراکترها همچنان حفظ شده‌اند.

بیرقی همچنین، اضافه كرد: باید بگویم اصلی‌ترین دلیل نوشتن و انجام کار این بود که دوست داشتم نمایشی کار کنم که شبیه دیگر آثار نباشد. حمل بر خودستایی نباشد، اما خیلی علاقه داشتم کار شبیه خودم باشد، چون واقعیت و زندگی روزمره را بسیار دوست دارم و به همین دلیل سعی کردم در بیان دیالوگ‌ها به محاوره افراد در خیابان نزدیک شوم.

بیرقی درخصوص انتخاب بازیگران سینما و تئاتر برای نمایش خود، بیان کرد: گذشته از تجربه این دوستان در سینما، تلویزیون یا تئاتر مهم‌ترین عامل انتخاب آنها این بود که هر سه با من یار بودند. فارغ از فضای تکراری شده‌ای که این روزها شاهد آن هستیم این افراد انرژی بسیار زیادی برای انجام کار داشتند و فقط به خود کار فکر می‌کردند.

این هنرمند همچنین، اضافه کرد: به نظر من بازیگر خوب، خوب است فرقی نمی‌کند در سینما ایفای نقش کند یا تئاتر، تنها بخشی که از ابتدا نسبت به خوب بودن آن اعتماد کامل داشتم بازیگران نمایش بود.

کارگردان نمایش همچنین درخصوص میزان حمایت‌های مرکز از نمایش، بیان کرد: این تئاتر کاملا خصوصی و با هزینه شخصی تولید شده كه جا دارد اشاره کنم اگر کمک برادرم نبود اصلا نمایشی اجرا نمی‌شد. تنها کمک مرکز در بحث نظارت بر متن و معرفی به سالن بوده است.

عمار تفتی یكی از بازیگران این نمایش درباره دلایل انتخاب خود برای همکاری با گروه، گفت: من به عنوان بازیگر مدیوم خاصی را ترجیح نمی‌دهم. اما عامل انتخاب این متن گذشته از قصه و شناختی که من از سهیل بیرقی و همکاران داشتم، فضای خیلی بدی است که در آثار تلویزیونی حاکم شده و من را طی یک سال گذشته به شدت افسرده کرده بود.

وی ادامه داد: دنبال راهی بودم تا بتوانم قدری از این فضا فاصله بگیرم و چیزهایی به خودم اضافه کنم تا با توشه‌ای بهتر به کار برگردم، به همین دلیل پس از پیشنهاد بازی در این نمایش در قبول آن تردید نکردم.

وی تصریح كرد: کار تصویر به مرور موجب خالی شدن بازیگر می‌شود و به قول دوستان نیاز است هرازگاهی به تئاتر برگردیم و آچارکشی شویم.

عاطفه نوری دیگر بازیگر این اثر همچنین در خصوص تجربه ایفای نقش در این نمایش و ویژگی آن، پاسخ داد: من بازیگر کم کاری هستم و فیلمنامه‌هایی كه به دستم می‌رسد را به سادگی قبول نمی‌كنم. عاملی که موجب شد متن را قبول کنم فضای نمایشنامه و تلاشی بود که آقای بیرقی برای نشان دادن برشی ساده از زندگی همانگونه که هست داشتند.

وی ادامه داد: این نمایش بدون هرگونه کار عجیب و قریب سعی دارد نکته‌ای را با مخاطب خود در میان بگذارد. مخاطبی که در شرایط کنونی و تحت تاثیر رسانه‌های گروهی بسیار به هم نزدیک شده و ارتباط درگیرانه‌ای پیدا كرده است.

این هنرمند، اضافه كرد: به نظرم اینكه تماشاچی در این نمایش همراه سه بازیگر در چاله می‌نشیند و همان موقعیت را همراه با بازیگران تجربه می‌کند بهترین تجربه‌ای بود که از این کار نصیب ما شد.

این بازیگر جوان درخصوص نکته‌ای که اثر بامخاطب خود در میان می‌گذارد، بیان کرد: ما در این نمایش خواستیم به مخاطب بگوییم پس از اتمام نمایش و خروج از چاله آیا می‌توانید اعمال خود را روی یک سینی بگذارید و در سطح شهر به همه نشان دهید؟

اندیشه فولادوند یکی دیگر از بازیگران نمایش «چاله» ضمن اشاره به اینکه پیش از آغاز کار در سینما تجربه اجرای نمایش داشته است، گفت: بعد از شروع کار در سینما فکر نمی‌کردم هیچ وقت جرات تکرار تجربه بازی در تئاتر را پیدا کنم چون به نظر من اجرای تئاتر به كفایت نیاز دارد.

این بازیگر ادامه داد: اما پس از همکاری با گروه باید بگویم بسیار خوشحال هستم که این اتفاق افتاد.  وقتی متن توسط آقای بیرقی به من داده شد می‌دانستم با کارگردانی او اتفاق خوبی می‌افتد.

فولادوند ضمن اشاره به اینکه همه اعضای گروه جز عمار تفتی به نوعی کار را تازه شروع کردند، اظهار کرد: این عامل موجب شد تصور کنم که ما همه در صفر پیدایش هستیم و همین عامل که همه ازیک نقطه مشترک شروع می‌کنیم و نگاه به افق داریم برای من بسیار نوستالژیک بود و موجب شد اعتماد به نفس همکاری و اجرای تئاتر را پیدا کنیم.

وی همچنین به مکان اجرای نمایش اشاره كرد و افزود: از زمانی که وارد موزه زمان شدم معماری دوره قاجار تاثیر بسیار زیادی روی من گذاشت و افسوس خوردم از اینکه در این مدت همسایه این محل بودم اما شناخت زیادی درباره آن نداشتیم. یكی دیگر از عواملی كه موجب شد این محل را انتخاب كنیم معرفی موزه زمان به شهروندان تهرانی بود.

این بازیگر همچنین همراه دیگر بازیگران نمایش چاله در پاسخ به این سوال كه آیا در سه حوزه سینما، تلویزیون و تئاتر با متن‌های ضعیف روبرو هستیم، گفت: به نظر من این یك ضعف عمومی است كه در حال حاضر جامعه ما در تمامی عرصه‌ها دچار آن شده كه نتیجه آن‌ را می‌توانید در همه گروه‌های اجتماعی ببینید.

وی افزود: ما در زمینه اقتصاد، سیاست و فضای اجتماعی خود بحران‌هایی را تجربه می‌كنیم و تنها در حوزه سینما مسئله نداریم. اینكه آیا بحران گذار است یا ماندگار، باید منتظرباشیم تا گذر زمان نتیجه را مشخص كند. ما این روزها شاهد ساخته شدن فیلم‌هایی هستیم كه آسیب‌های اجتماعی ما را طرح می‌كنند اما نوع برخورد با آثار به نوعی شده است كه افرادی مثل من و بسیاری از دوستان ما ترجیح می‌دهند اصلا كار نكنند.

فولادوند تصریح كرد:‌ ما برای این انقلاب كردیم و هشت سال جنگیدیم كه بتوانیم آزادانه مشكلات اجتماعی و آسیب‌ها را نشان بدهیم، هشت سال با جهان جنگیدیم تا بتوانیم در داخل كنار یكدیگر بنشینیم و با هم گفتگو كنیم، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است كه نمی‌توانیم با یكدیگر حرف بزنیم.

نمایش چاله با بازی عاطفه نوری، اندیشه فولادوند و عمار تفتی در تمامی روزهای هفته ساعت 20 در تماشاخانه پارین واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از چهار راه پارك وی، خیابان شهید فلاحی، نبش كوچه بغدادی، موزه تماشاگه زمان میزبان علاقمندان تئاتر است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز