در گفتگو با ایلنا مطرح شد:
اعتراض مستند سازان به تعداد زیاد داورها و فیلمها در جشنواره سینما حقیقت
نقاشی: جشنواره سینما حقیقت مانند لیگ برتر فوتبال برگزار میشود/محمدعلی هاشم زهی: اعضائ هیات انتخاب و داوری کارنامه روشنی در سینمای مستند ندارند/رضوی: فیلمهای خوب در جشنواره دیده نمیشوند.
ایلنا: روند برگزاری ششمین دوره جشنوراه سینما حقیقت از زمان انتخاب فیلمها تا داوری اعتراض مستند سازان را بدنیال داشت.
حسن نقاشی: جشنوراه سینما حقیقت مانند لیگر برتر فوتبال برگزار میشود
حسن نقاشی مستند ساز معتقد است که جشنواره سینما حقیقت از لحاظ اجرایی و برگزاری بیشتر به جای آنکه شبیه یک رویداد فرهنگی و هنری باشد شبیه یک رویداد ورزشی است.
حسن نقاشی که در ۶ دوره جشنواره سینما حقیقت فیلم داشته است؛ در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب افزود: مسولان سینما حقیقت امسال به دنبال آن بودند که همه را راضی نگهدارند به همین دلیل به شکل کاملا افراطی آمار فیلمهای پذیرفته شده و تعداد دواران را افزایش دادهاند البته این مشکل فقط برای جشنواره سینما حقیقت نیست بلکه جشنوارههای دیگر را نیز شامل میشود.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته مشکل اصلی این بود که بخشهای جنبی جشنواره هیچ بازدید کنندهای نداشت امسال هرچند این بخشها حذف شده است اما دواری و قضاوت در گونههای مختلف جای آن را گرفته است.
نقاشی افزود: در تمامی جشنوراههای دنیا گروه داوران از کارشناسان مختلف تشکیل شده است و هیات داوران مجموعهای از افرادی است که در زمینهای مرتبط با آن جشنوراه تخصص دارند و لذا همه فیلمها را یک گروه داوری میکنند.
وی ادامه داد: بخش بندی جشنواره فیلم حقیقت امسال، جشنواره رابه شکل لیگ برتر یا جام جهانی فوتبال در آورده است مسولان جشنوراه اگر میخواستند این کار ار بکنند بهتر بود که حداکثر فیلمها در ۴ بخش مورد داوری و ارزیابی قرار میدادند.
نقاشی با اشاره به جدول نمایش فیلمها افزود: آمار بالای فیلمها باعث شده تا زمان نمایش مناسبی برای فیلمها بوجود نیاید به طور مثال فیلم من در حالی در جشنوراه پذیرفته شده است که به من اعلام شده فیلمم ذخیره است یعنی اگر امکان نمایش وجود نداشته باشد به نمایش در نمیآید.
وی ادامه داد: جشنواره مانند حقیقت باید ۵۰ فیلم را در ۷ روز نمایش دهد اما وقتی این تعداد به ۲۰۰ فیلم میرسد طبیعتا زمان نمایش برای فیلمهای دیگر بوجود نمیآید و اینکه ما دو سینما را برای جشنواره فیلم سینما حقیقت انتخاب کنیم نیز کار درستی نیست.
وی تاکید کرد: فیلم مهر گیاه در جشنوراه دو نمایش دارد اما به نشانه اعتراض من خودم به جشنواره نمیروم و از همه نیز خواستهام تا به دیدن فیلم نروند.
محمد علی هاشم زهی: اعضائ هیات انتخاب و داوری کارنامه روشنی در سینمای مستند ندارند
محمد علی هاشم زهی معتقد است که هیات انتخاب و داوران ششمین دوره جشنواره سینما حقیقت امسال بسیار ضعیفتر از سالهای قبل است.
محمد علی هاشم زهی که در ششمین جشنوراه سینما حقیقت حضور دارد؛ در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب افزود: یکی از ملاکها و معیارهای بررسی هر جشنوراهای بخش دواری و هیات انتخاب است اما وقتی به داورها و تعداد آنها در جشنوراه فیلم حقیقت نگاه میکنیم میبینیم که امسال این بخش بسیار ضعیفتر از سالهای قبل است.
وی ادامه داد: وقتی داوران و اعضائ هیات انتخاب را نگاه میکنیم میبینیم که در هر بخش نهایت فقط یک نفر وجود دارد که مستند را میشناسد و سایر افراد کارنامه روشنی در مستند ندارند.
هاشم زهی افزود: اینکه هیان نتخاب و داوری یکی باشد؛ درست نیست و همین باعث میشود تا در بین فیلمسازان نارضایتی ایجاد شود و به نظر میرسد مدیران جشنوراه بیشتر بدنیال بالابودن آمار داوران بودهاند.
رضا رضوی: تعداد فیلمها و اعضائ هیات انتخاب و دواری فیلمها بسیار ضعیف هستند
رضا رضوی کار گردان فیلم ثانیههای سربی که با این فیلم در جشنوراه ایتفا نیز حاضر است نیز با انتقاد از بالا بودن اعضائ هیات انتخاب و داوری و همچنین تعداد فیلمهای جشنواره گفت: اساسا شانیت و اعتبار هر جشنوراهای از دو اصل مهم ریشه میگیرد اولین اصل نحوه ورود فیلمها و تعداد آنهاست و دومین مورد اعضائ هیات انتخاب و دواری فیلمهاست.
وی ادامه داد: فاکتور اصلی یک جشنواره هیات انتخاب و بعد دواری است وقتی شما در یک جشنواره ۷۰ نفر داور در بخشهای مختلف دارید طبیعتا این تعداد داور باید فیلمهای زیادی را نگاه کنند و بدنبال آن باید فیلمهای زیادی را برای بخشهای دیگر انتخاب کنند همین امر اتفاق خوبی نیست و باعث میشود شانیت جشنوراه افت کند و فیلمهای ضعیف وارد جشنواره شوند.
رضوی ادامه داد: در مراسم پایانی و اختتامیه نیز وقتی خروجی جشنواره را میبینیم هیات داوران تعداد زیادی فیلم را جایزه دادهاند زیرا مسولین جشنواره دنبال راضی نگهداشتن فیلمسازان هستند نه اینکه فیلم خوب معرفی کنند از طرف دیگر زمانی که فیلمهای زیاد در جشنوراه انتخاب میشود فرصت برای دیده شدن فیلمها از بین میرود و فیلمهای خوب کمتر دیده میشوند.
وی ادامه داد: جشنوراه سینما حقیقت باید به مرحلهای برسد که حتی حضور در آن نیز برای یک فیلمساز ارزشمند باشد و وقتی فیلمی وارد جشنوراه میشود خود یک امتیاز باشد مانند جشنواره فیلم ایتفا که وقتی فیلمی از بین ۱۵ هزار فیلم رسیده از سراسر جهان انتخاب میشود انگار که جایزه گرفته است.
وی ادامه داد: داوران جشنواره نیز باید افرادی قوی باشند که هیچ حرف و حدیثی درباره آنها نباشد کسانی که در حوره مستند تخصصی ندارند و یا اینکه فیلمهای که ساختهاند بسیار ضعیف است نمیتوانند درباره فیلمهای قویتر اظهار نظر و قضاوت کنند.
رضوی افزود: در بخش جدول بندی فیلمها نیز متاسفانه کار کارشناسی صورت نگرفته است به طور مثال فیلمی که در جشنوارههای جهانی حضور دارد و در ایران نیز نمایش دارد را در یک سالن کوچک ودر یک زمان نامناسب نمایش میدهند اما بعضی فیلمها که هیچ مخاطبی ندارند را در سالن اصلی نمایش میدهند.