هشتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی/۲
ساروخانی: آیندهٔ روابط عمومی در ایران با استانداردسازی همراه خواهد بود

روابط عمومیها سازمانهای خاص را در همه امور به یکدیگر پیوند میدهند، بنابراین موجب وحدت جمعی هستند. آیندهٔ روابط عمومی در ایران با استانداردسازی همراه خواهد بود.
ایلنا: در ادامهٔ هشتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که صبح امروز (دوشنبه ۱ آبان ماه) در در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، باقر ساروخانی؛ دبیر کمیتهٔ علمی سمپوزیوم به سخنرانی پرداخت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ساروخانی گفت: علمی بودن روابط عمومی موجب میشود ما به هزارهٔ سوم متصل شویم. شما مسئولان روابط عمومی کلیدداران دروازهٔ ارتباط ما با هزارهٔ سوم هستید. مشاغل همه معتبر و خوب هستند، اما آن شغلی که با آن اندیشه و اطلاعات انسانها سر و کار دارد حرفهٔ فاخری است. شما مسئول آن روابط عمومی حرفهٔ فاخری را انتخاب کردهاید و به همین دلیل است که روابط عمومی نیازمند استانداردسازی و حرفهای شدن است. روابط عمومی نمیتواند آماتور باشد، یعنی صرفاً بر اساس میل و علاقهٔ شخصی انسانها پیش برود، بلکه باید در حوزهٔ تخصص جا بگیرد و چیزی فراتر از دانش داشته باشد. دادن فرصت دانستن به همهٔ مردم، یکی از فواید علم روابط عمومی و در نتیجه یک عدالت توزیعی است.
دبیر کمیتهٔ علمی سمپوزیوم ادامه داد: روابط عمومیها سازمانهای خاص را در همه امور به یکدیگر پیوند میدهند، بنابراین موجب وحدت جمعی هستند؛ یعنی با وجود فعالیت روابط عمومیها هیچ سازمانی در لاک خود فرو نخواهد رفت و در نتیجه مقایسهپذیری و ردهبندی که یک اصل تطبیقی است، فعال خواهد شد و به اصطلاح مشخص میشود که دوغ و دوشاب یکی نیست. آیندهٔ روابط عمومی در ایران با استانداردسازی همراه خواهد بود. سال ۴۷ که من به ایران آمده بودم، کاری که به ما سپرده شد، ردهبندی مشاغل بود. اگر ردهبندی تولید یقین نکند، خطرناک است. استانداردسازی هم باید به صورت حقیقی و قابل باور باشد. اگر استانداردسازی را به صورت انتزاعی انجام بدهیم مقبول نخواهد بود و من نام استانداردسازی نابینا را روی آن میگذاریم. آنچه ما به آن نیاز داریم استانداردسازی کیفی و هوشمند است.
او ادامه داد: انگلیسیها ضربالمثلی دارند که میگوید یا انتشار بده یا بمیر. این یک دید کاملاً کمی گرایی است. ما نیازمند آن گونه روابط عمومی هستیم که در عین کار کمی هوشمند و با کیفیت هم باشد. این را هم فراموش نکنیم که استانداردسازی اصول خاصی دارد. اصل صحت، اصل سلامت، اصل فراگیری، اصل شفافیت، اصل فهم و درک و... همه از اصولی هستند که در استانداردسازی باید رعایت شود.
دبیر هشتمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی در پایان سخنانش گفت: ما باید به جایی برسیم که ایده روابط عمومی را طراحی کنیم و بعد در جامعه واکنشهای مربوط به آن را بررسی کنیم که در این زمینه راهی بلند و در عین حال استوار پیش روی ماست.
در ادامه پیام «جوانا مک دوئل»؛ دبیر انجمن بینالمللی روابط عمومی به این سمپوزیوم به زبان انگلیسی خوانده شد که برای خبرنگان، ترجمهای به زبان فارسی انجام نشد.
در ادامهٔ این مراسم شعری در مورد روابط عمومی توسط «احمد دولتخواه» خوانده شد و از برگزیدگان روابط عمومی تقدیر به عمل آمد.