خبرگزاری کار ایران

حسین مسافرآستانه در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

سیاست خراب کردن به مدیران دیکته شده است

سیاست خراب کردن به مدیران دیکته شده است
کد خبر : ۹۱۵۹۹

مدیریت بعدی تئاتر کشور با انبوه توقعاتی که در جامعه هنری و مدیریتی به وجود آمده، مواجه می‌شود/ خراب کردن بسیار ساده و ساختن کار سختی است، این سیاست کلانی بود که از بالاتر به مدیران دیکته کردند و موجب هدایت تئاتر کشور به این سمت و نزول کیفیت آثار شد.

ایلنا: حسین مسافر آستانه معتقد است: تئاتر کشور طی سالیان اخیر به سمتی حرکت کرده که کاهش کیفیت و نارضایتی تماشاگران تنها یکی از نتایج برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی آن محسوب می‌شود.

او تاکید دارد: درصورتی‌که شرایط اجرا برای بزرگان تئاتر کشور فراهم نمی‌شود، حضور کمی هنرمندان جوان پاسخ موجهی به کاهش کیفیت نمایش‌ها نخواهد بود. از طرفی توقعاتی به وجود آمده که مدیران بعدی عرصه فرهنگ و هنر کشور را قطعا با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آستانه با بیان اینکه مدیر باید با برنامه‌ریزی درست انگیزه خلق آثار ارزشمند را برای هنرمندان ایجاد کند، گفت: یکی از دلایل کم رونق شدن استقبال تماشاگران از نمایش‌های مجموعه تئاترشهر هم به همین کاهش کیفیت آثار طی سال‌های اخیر بازمی‌گردد و این درحالی است که اعتقاد دارم اگر شرایط مهیا باشد هنرمندان پیشکسوت و جوان ما توانایی خلق آثار باکیفیت را دارا هستند اما تاکید می‌کنم ایجاد شرایط بسیار در این زمینه تاثیرگذار است و در غیر این‌ صورت اثر ارزشمندی تولید نخواهد شد.

وی با اشاره تغییرات مدیریتی ایجاد شده در مجموعه تئاترشهر و تاثیر حضور مدیر جدید برای رونق بخشیدن به مجموعه، افزود: یکی از دلایل موفقیت هر مجموعه البته مدیریت است و در این تردیدی نیست، اما با توجه به انگیزه بالایی که اتابک نادری دارد امیدوارم بتواند تئاترشهر را با موفقیت و سربلندی هدایت کند. یکی از شاخصه‌های کسب موفقیت در این زمینه نیز اجرای نمایش‌های با کیفیت است که اتابک نادری از این نظر با نمایش‌هایی مواجه می‌شود که برنامه اجرای آن‌ها از قبل بسته شده و دست او برای ایجاد تغییرات کلان بسته خواهد بود.

کارگردان نمایش "منظومه ملکوت" با انتقاد از کاهش کیفیت آثار طی سال‌های اخیر اظهار کرد: متاسفانه در این مدت آثار بی‌هدف زیادی برا رفع تکلیف و دریافت بودجه ساخته شد که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند و همین عامل موجب کاهش مخاطب مجموعه‌هایی مانند تئاترشهر شد. امیدوارم شرایط مادی و معنوی در آینده به گونه‌ای باشد که شاهد خلق نمایش‌های با کیفیتی باشیم، یکی از مسائل این روزهای تئاتر ما این است که وقتی هنرمند با مسائل انتقادی مواجه می‌شود، مدیر پشت او نمی‌ایستد و از هنرمند در برابر فشارها حمایت نمی‌کند، همین موجب می‌شود کارگردان یا نویسنده به خلق آثار نمایشی روبنایی، خنثی و بی دغدغه روی بیاورد که تماشاگر و منتقد را راضی نمی‌کند.

آستانه ضمن تاکید براینکه نگاه یک جانبه کمکی به خلق نمایش‌های حرفه‌ای نخواهد کرد در رابطه با نظر مسئولان در خصوص حضور گسترده هنرمندان جوان در عرصه تئاتر کشور و کاهش طبیعی کیفیت آثار، گفت: امکانات باید دراختیار تمام نیروهای فعال در تئاتر گذاشته شود، به این معنی گه هنرمندان پیشکسوت و جوان امکان بهره برداری از منابع را برای خلق نمایش داشته باشند. نباید اینطور باشد که شرایط را برای حضور بزرگان تئاتر کشور فراهم نگنیم و برای پاسخگویی به سوالات عنوان کنیم نسل جوان وارد کار شده است. تئاتر به صورت خودجوش و صرف استعداد شخصی افراد رشد نخواهد کرد، تمام این نیروها باید در کنار هنرمندان پیشکسوت قد بکشند و وقتی چنین امکانی فراهم نباشد استعدادها قطها پس از مدتی از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه بارها دیده شده استعدادهای جوان در تئاتر ظهور می‌کنند و پس از مدتی دیگر خبری از آن‌ها نیست، عنوان کرد: جوانان با استعداد زیادی در دوره‌ها گذشته داشتیم که اصلا معلوم نیست امروز چه می‌کنند. ادامه روند غیبت بزرگان تئاتر موجب می‌‌شود این سلسه همچنان ادامه پیدا کند و سیر تعالی را شاهد نباشیم. با رویکرد موجود وقتی جوانی چند نمایش روی صحنه می‌برد و به مرز پختگی می‌رسد باید کنار گذاشته شود جوان‌ترها جای او را بگیرند. در صورتیکه ما باید برای افراد با تجربه نیز برنامه داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه در ادامه به از میان رفتن تشخص سالن‌های نمایش اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه سالن‌های نمایش طی سال‌های اخیر تشخص و معنای خود را از دست داده‌اند که نشان می‌دهد برنامه هدفمندی در این رابطه وجود نداشته است. در این مدت تلاش زیادی صورت گرفت سالن‌ها به هر قیمتی فعال بماند و با اجرای نمایش به هر کیفیتی کار ادامه پیدا کند که نتیجه تماشاگرزدایی از سالن‌ها بود. در حالی که زمانی عده‌ای اعتقاد داشتند تئاتر تماشاگر خود را از دست داده؛ شاهد بودیم برخی سالن‌ها با مدیریت صحیح و به‌ر‌غم هزینه بالای بهای بلیت موجب رونق و استقبال تماشاگران از آثار نمایشی شدند که نشان داد اگر مردم اثر با کیفیت ببینند استقبال کرده و هزینه بلیت را هرچه باشد می‌پردازند.

مسافر آستانه ضمن پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد سالیان گذشته مدیران تئاتر، مسئولان بعدی با چه معضلاتی مواجه هستند،‌ عنوان کرد: با توجه به ادعاهای مطرح شده، مدیریت بعدی تئاتر کشور با انبوه توقعاتی که در جامعه هنری و مدیریتی به وجود آمده مواجه می‌شود. خراب کردن بسیار ساده و ساختن کار سختی است، این سیاست کلانی بود که از بالاتر به مدیران دیکته کردند و موجب هدایت تئاتر کشور به این سمت و نزول کیفیت آثار شد. چرا؟ چون هر فردی را به راحتی از هر حیطه‌ای برای مدیریت عرصه فرهنگ درنظر گرفتیم و نگاه کارشناسی به امور وجود نداشت. بنابراین اعتقاد دارم مدیر بعدی کار سختی در پیش خواهد داشت. البته به صورت سهل و ممتنع به مسئله نگاه می‌کنم، یعنی اگر مدیر بعدی از اندیشه‌های فرهنگی درستی برخوردار باشد و در مسیر خود از مشاوره درست بهره بگیرد قطعا می‌تواند سکوی سالم‌تری برای هدایت جریان هنری کشور به وجود بیاورد.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه عرصه فرهنگ همواره تحت تاثیر ساسیت بوده و مدیرانی که در سمت‌های فرهنگی فعالیت کردند همیشه هنر را برای خوشایند یک جریان یا فرد سیاسی قربانی کرده‌اند. هنر کشور ما جز یک دوره کوتاه امکان بهره بردن از مدیر فرهنگی را پیدا نکرده و نمی‌دانم اتخاذ رویکرد فرهنگی به این عرصه و دوری از سیاست برای مدیران کلان تا این حد سخت است. همواره شاهد بودیم یک جریان سیاسی سر کار می‌آید و با رفتن آن تمام برنامه‌ریزی‌ها در سطح کلان دستخوش تغییر می‌شود و عرصه فرهنگ و هنر لطمه جبران ناپذیری از این رویکرد می‌بیند. امیدوارم در دولت جدید افراد و مدیران تابع شرایط فرهنگی سرکار بیاید.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز