خبرگزاری کار ایران

در هفدهمین نشست صحنه کاغذی خانه تئاتر فردوس؛

«قلاده سگ شکاری‌ات را صبح زود ببند» بررسی شد

کد خبر : ۸۸۰۸۸

در نمایشنامه حسین مهکام مباحثی وجود دارد که موجب شده آن را نسبت به دیگر آثار نمایشی ایران نو ببیند از جمله در ساختار، زبان و دیالوگ و همچنین موقعیت‌های آدم‌های آن چنین نگاه نویی وجود دارد.

ایلنا: هفدهمین نشست صحنه کاغذی با معرفی، نقد و بررسی نمایشنامه «قلاده سگ شکاری‌ات را صبح زود ببند» نوشته حسین مهکام در سالن شماره یک فرهنگسرای فردوسی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر فردوس، در این نشست که با حضور حسین مهکام (نمایش‌نامه و فیلم‌نامه نویس) عزت الله مهرآوران (نمایش‌نامه نویس و بازیگر) علیرضا نراقی (منتقد) سلیم باشکوه (کارگردان) و بهزاد صدیقی (نمایش‌نامه نویس و کارشناس) برگزار شد ابتدا نمایش‌نامه قلاده سگ شکاری‌ات... که توسط انتشارات افراز منتشر شده با گروه نقش خوانان، خوانش و سپس مورد نقش و بررسی قرار گرفت.

در آغاز این نشست حسین مهکام با اشاره به اینکه این اثر را به سبک رئالیستی و به صورت استیلیزه نوشته است، گفت: با توجه به اینکه زمان نگارش اثر مربوط به سال 88 است، ناگزیر بودم مکان قصه را از شهر تهران به لواسان ببرم اما مسیر نگارش اثر هیچ ارتباطی به این سال ندارد. در بخش دیگری از این نشست بهزاد صدیقی ضمن بیان این مطلب که نمایشنامه قلاده سگ شکاری‌ات... از آثار متاخر حسین مهکام به شمار می رود و ابتدای سال جاری توسط انتشارات افراز منتشر شده است، گفت: این نمایش‌نامه دو ویژگی مهم دارد یکی اینکه در حیطه درام خانوادگی با حداقل دیالوگ‌ها نوشته شده و دیگر اینکه نویسنده به لحاظ تصویرسازی تلاش کرده فضاهای نمایش‌نامه‌اش را طوری طراحی کند که شخصیت‌ها با رفتار و عمل خود، قصد درام را پیش ببند و به همین دلیل ما در متن اثر با توضیح صحنه‌های متعدد رو به رو می‌شویم.

عزت‌الله مهرآوران در ادامه نیز عنوان کردک: نمایشنامه قلاده سگ شکاری‌ات... همچون نامش نو و تازه است.

وی در ادامه افزود: زبان، موقعیت‌ها و فضاهایی که نویسنده اندخاب کرده نشان می‌دهد که نگاه تازهای به موضوع اثرش دارد از سوی دیگر نویسنده تقطیع‌های خاصی رابرای صحنه‌ها و تابلوهای نمایش‌نامه‌‌اش به کار می‌گیرد.

علیرضا نراقی در بخش دیگری از این جلسه ابتدا با اشاره به مروری بر نمایش‌نامه‌های خانوادگی در ایران، گفت: در اغلب درام‌های خانوادگی ایرانی تصویر روشن و واقعی از شهر و جامعه را نمی‌بینیم اما تصور واقعی آن را در خانواده‌ها مشاهده می‌کنیم در نمایش‌نامه قلاده سگ شکاری‌ات... خانواده‌ای در آستانه فروپاشی تصویر شده و مخاطب از ابتدا شاهد وضعیت خوبی نیست ضمن اینکه شخصیت‌ها نیز آدم‌های عادی جامعه نیستند.

وی در ادامه گفت: معتقدم برخلاف نظر نویسنده، موقعیت و فضای نمایش‌نامه اتفاقا به سال 88 ربط دارد و مجموعه نشانه‌های آن این اثر را به یک دوره خاص تاریخی تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر اتفاقات داستانی آن که متعلق به طبقه متوسط جامعه است در درام خانوادگی در حال نقد شدن است و از این نظر اتفاق تازه‌ای در بین درام‌های خانوادگی محسوب می‌شود که قابل اعتناست.

سلیم باشکوه (کارگردان نمایشنامه خوانی) گفت: در نمایشنامه حسین مهکام مباحثی وجود دارد که موجب شده آن را نسبت به دیگر آثار نمایشی ایران نو ببیند از جمله در ساختار، زبان و دیالوگ و همچنین موقعیت‌های آدم‌های آن چنین نگاه نویی وجود دارد.

فروغ هجابگلی (بازیگر) نیز در پایان این نشست یادآور شد: از خوانش نمایشنامه قلاده سگ شکاری‌ات... لذت بردم، به نظرم آقای مهکام و فضا و موقعیت‌های اثرش را خوب تعریف کرده است و البته پس از خوانش چند باره‌ان متوجه شدم نمایشنامه نقاط مجهولی دارد که مخاطب می‌تواند پس از هر خوانش آنها را کشف کند. در این اثر آدم‌ها می‌خواهند پنهان کاری‌های خود را سرپوش بگذارند و از این نظر نویسنده توانسته به جذابیت بخشی متن خود اضافه کند.

در نمایش‌نامه خوانی قلاده سگ شکاری ات... عزت‌الله مهرآوران، فروغ قجابگلی، رضا معراجی، نسترن باقرزاده، درنا رهنمایی و فروغ مقصودی نقش‌خوانی کردند.

این نشست با اهدای لوح تقدیر مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 و فرهنگسرای فردوس به گروه نمایش‌نامه خوانی و میهمانان هفدهیمن جلسه صحنه کاغذی پایان یافت.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز