رهام مخدومی ضمن انتقاد از دبیرخانه جشنواره آیینی – سنتی عنوان کرد:
بعد از دوسال همچنان منتظر دریافت اجرای عموم هستیم
دبیرخانه جشنواره تئاتر آیینی – سنتی از عهده تعهدات خود به هنرمندان برنیامده و ادامه این روند موجب دلسردی جوانان علاقهمند به اجرای نمایشهای سنتی ایرانی خواهد شد.
ایلنا: رهام مخدومی کارگردان نمایش «فکر میکنی تو این خونه چه خبره؟» که دوسال است انتظار اجرای عمومی را میکشد؛ اعتقاد دارد دبیرخانه جشنواره تئاتر آیینی – سنتی از عهده تعهدات خود به هنرمندان برنیامده و هشدار داد: ادامه این روند موجب دلسردی جوانان علاقهمند به اجرای نمایشهای سنتی ایرانی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رهام مخدومی(نویسنده و کارگردان نمایش) در توضیح این مطلب گفت: نمایش «فکر میکنی تو این خونه چه خبره؟» را دوسال قبل در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه بردیم که از سوی هنرمندان تئاتر بسیار مورد توجه قرار گرفت چون همواره تلاش میکنم شیوه ارائه آثار سنتی ایرانی را مطابق با روز پیش ببرم. به سیاه بازی نگاه موزهای نداشته و ندارم، پیش از این هم سه نمایش دیگر به همین شیوه اجرا کرده بودم که با استقبال زیادی مواجه شد. اما تا به این لحظه موفق نشدم نمایشی که دوسال قبل در جشنواره آیینی – سنتی روی صحنه بردم را اجرای عمومی کنم.
این هنرمند با بیان اینکه این روزها دست و دلم اصلا به نوشتن نمیرود، در رابطه با خلق اثر جدید عنوان کرد: متاسفانه باید بگویم دیگر تصمیم گرفتم تا زمانیکه امکان اجرای عمومی نمایش «فکر میکنی تو این خونه چه خبره؟» برای گروه مهیا نشود دست به خلق نمایش جدید نزنم. عقیده دارم اگر تنها کورسوی امیدی برای پیشرفت و حیات تئاتر کشور وجود داشته باشد از طریق بها دادن به نمایشنامههای ملی اتفاق خواهد افتاد که متاسفانه دبیر جشنواره نتوانست به تعهدات خود عمل کند.
وی با اشاره به اینکه هنرمندان تحصیلکرده و کاربلدی مانند سیروس همتی در نمایش ایفای نقش کردند، عنوان کرد: دکتر صادقی پس از تماشای نمایش ما گفت، بعد از مدتها یک اجرای خوب سیاه بازی دیدم که خستگی را از تن من بیرون کرد. اما با این وجود تا امروز نتوانستیم نمایش را اجرا کنیم. اما پیگیری از مرکزهنرهای نمایشی ادامه دارد و صحبتهایی هم در همین ارتباط با آقای الوند انجام شده است.
مخدومی تصریح کرد: خوشبختانه آقای الوند توجه ویژهای به هنرمندان جوان دارد و پیگیر تعیین زمانی برای اجرای نمایش ما نیز بودند. از طرفی به شیوه اجرای سنتی ایرانی مانند سیهبازی و تخت حوضی هم علاقه دارد که امیدوار هستم پیگیری بیشتری در رابطه با اجرای عمومی آثار نمایشی سنتی ایرانی صورت بگیرد تا جوانان سرخورده نشوند.
وی با تاکید بر اینکه نمایش «فکر میکنی تو این خونه چه خبره؟» در بازبینی هم بالاترین رای را کسب کرد، اظهار داشت: اگر قرار باشد از اثر حمایتی نشود و به عنوان مثال در کارگاه نمایش اجرای عمومی داشته باشیم، کار برای ما بسیار سخت خواهد شد چراکه این سالن نمیتواند پذیرای جمع زیادی از مخاطبان باشد و در نتیجه از نظر مالی درفشار قرار میگیریم. من حاضر هستم بدون دریافت حمایت مالی از مرکزهنرهای نمایشی یک ماه در سالن چهارسو اجرای عموم داشته باشم. چون ظرفیت خوبی دارد و از طرفی به کیفیت بالای اثری که خلق کردم اعتقاد دارم و مطمئن هستم جواب خوبی از تماشاگر میگیرد.
این کارگردان در توضیح نمایش خود گفت: در این نمایش داستان پیرمردی را شاهد هستیم که چشم به ارث و میراث دیگران دارد درحالی که دیگرانی هم هستند که منتظر مرگ او و گرفتن ارث و میراثش هستند. در روایت اثر از شیوه خطی کلاسیک استفاده نشده بلکه سعی کردم با میزانسنها و شیوه روایت مدرن اثر را پیش ببرم. موسیقی کار هم تلفیقی از موسیقی سنتی، بلوز و جز است چون اعتقاد دارم مخاطب امروز نمیتواند با زاویه دید چهل سال قبل با اثر مواجه شود.
مخدومی در پایان با تاکید بر اینکه نمایش سنتی ایرانی برای بقا باید امکان اجرا در طول سال را داشته باشد، اظهار کرد: این درست نیست که تصور کنیم با برگزاری صرف یک جشنواره تئاتر آیینی – سنتی میتوانیم شیوه اجرای نمایش ایرانی را زنده نگهداریم. هنرمند جوان باید در طول سال اثر خود را اجرا کند تا بتواند ضعفها را برطرف کرده و به زبان مورد نظر خود دست پیدا کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد دلسرد شده و این عامل موجب میشود از تئاتر فاصله گرفته و به تلویزیون و سینما گرایش پیدا کند. احساس میکنم گذشته از هنرمندان این حوزه، با توجه به شرایط امروز کشور مردم هم نیاز بیشتری به شادی و خنده دارند و با توجه به تواناییهای سیاه بازی یا دیگر اشکال اجرای نمایش ایرانی میتوانیم کمک شایانی به آنها داشته باشیم. البته آنچه گفتم بسیار با تئاتر آزاد تفاوت میکند.
روز گذشته(20 خرداد) نیز تینو صالحی یکی دیگر از هنرمندانی که اثر خود را دوسال قبل در قالب جشنواره تئاتر آیینی - سنتی روی صحنه اجرا کرده بود، از عمل نکردن دبیرخانه جشنواره به تعهد خود مبنی بر فراهم شدن امکان اجرای عمومی آثار انتقاد کرد.