واكنش بهروز غریبپور به توقف فعالیت قلب تئاتر دانشگاهی؛
تصمیم برای از كار انداختن مولوی خیانتكارانه است
باید از افرادی كه تصمیم به تعطیلی تالار مولوی گرفتهاند؛ سوال كنیم اگر جمعی از مدیران تصمیم بگیرند یكی از آزمایشگاههای دانشكده فنی یا دانشكده پزشكی را حذف كنند چه اتفاقی میافتد؟ از دست دادن تالار مولوی به مثابه از دست محلی ریشهدار برای تئاتر محسوب میشود كه دانشگاه تهران مسئول آن است.
ایلنا: بهروز غریبپور معتقد است تالار مولوی آزمایشگاه دانشجویان جوان تئاتر محسوب میشود و باید در برابر از كار انداختن این محل ایستادگی كرد. او همچنین تاكید دارد آن دسته از اساتیدی كه دربرابر چنین اتفاقی سكوت میكنند درحال خیانت به نسل آینده تئاتر كشور هستند.
غریبپور در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: باید از افرادی كه به این شكل تصمیمگیری و رفتار میكنند سوال كنیم اگر مدیری یا جمعی از مدیران تصمیم بگیرند یكی از آزمایشگاههای دانشكده فنی یا دانشكده پزشكی را حذف كنند چه اتفاقی میافتد؟ در این شرایط قطعا اولین گروهی كه نسبت به این تصمیم اعتراض خواهد كرد پزشكان و دانشجویان هستند. با قاطعیت میگویم اگر چنین تصمیمی از سوی مدیران گرفته شده باشد بسیار خیانتكارانه است.
وی ادامه داد: در صورت تعطیلی و یا از كار افتادن تالار مولوی میتوان گفت آزمایشگاه دانشجویان جوان رشته تئاتر كه قرار است در آینده نزدیك وارد عرصه شوند؛ تعطیل شده است. سالن مولوی محلی برای آزمون و خطای جوانان و تمرین طراحی صحنه و دیگر بخشهای آفرینش تئاتر محسوب میشود كه فعالیت آن نباید متوقف شود.
این هنرمند پیشكسوت و با سابقه تئاتر عروسكی كشور؛ با تاكید بر اینكه تالار مولوی باید فعال باشد، اظهار كرد: آن دسته از مدیران و اساتیدی كه در قبال مسائل پیش آمده برای این تالار كوتاه آمده و سكوت كردهاند در حال خیانت هستند. متاسفانه امروز گاهی شاهد هستیم اساتیدی در دانشكدههای تئاتر ما حضور دارند كه اصلا تاریخچه و دلیل پدید آمدن مولوی را نمیدانند، باید ازاین افراد سوال كرد چرا دربرابر اتفاقهایی كه برای تالار مولوی میافتد سكوت كردهاند؟ من به عنوان یك عاشق تئاتر میگویم تالار مولوی باید فعال باشد.
غریبپور همچنین تصریح كرد: از دست دادن تالار مولوی به مثابه از دست یك سالن و محلی ریشهدار تئاتر محسوب میشود كه دانشگاه تهران مسئول آن است؛ البته قطعا هستند افراد خردمند و دلسوزی كه اصرار نداشته باشند مولوی از كار بیفتد، مدیران یا اساتیدی كه عاقلانه رفتار كنند و مقابل تعطیل شدن این سالن ریشهدار تئاتر بایستند.
این هنرمند همچنین در پاسخ به این سوال كه چرا تئاتر عروسكی از جشنوار تئاتر دانشگاهی كشور غایب است، گفت: من و عدهای از همكاران جزو نخستین افرادی بودیم كه در جشنواره تئاتر عروسكی دانشجویان فعال بودند اما متاسفانه همان دوران بودند استادانی كه جشنواره را به میدان یاركشی تبدیل كردند و من چند مرتبه در جلسات مختلف با مدیران ارشد گفتم باید مقابل این رفتارها ایستاد اما كار به جایی رسید كه پس از برگزاری چند دوره آن عده از اساتید مقابل ادامه كار ایستادند.
وی ضمن اشاره به اینكه یك مدت با اساتید دعوا داشتیم چون به دانشجویان میگفتند هركس در جشنواره تئاتر دانشگاهی شركت كند در كلاس نمره نخواهد گرفت، افزود: متاسفانه نمیدانم با خود چه فكری كردند و این چه رفتاری بود كه از خود نشان دادند و دیگران هم كه سكوت كردند. باید پرسید آیا اگر زمین و مسكن میدادند همینگونه سكوت میكردید كه دربرابر تصمیمی متناقض با سرنوشت جوانان و امیدهای آینده تئاتر كشور سكوت كردید؟
كارگردان اپرای عروسكی «رستم و سهراب» در پایان اظهار داشت: متاسفانه امروز استادان آگاه و دلسوز نه در دانشكده تئاتر عروسكی و نه در دیگر دانشگاههای تئاتری كشور بسیار كم داریم حتی میتوان گفت نداریم؛ حال اگر من این جمله را بگویم حتما عدهای اخم میكنند اما اصلا برایم اهمیتی ندارد. آنها از دانشگاه حقوق دریافت میكنند و خیالشان راحت است، احتمالا دغدغهای هم جز این ندارند و قرار است ساكت بیدردسر باشند.