خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

برای اتمام پروژه‌‌های شهری شهرفروشی نكردیم / رشد۴۰ درصدی درآمدهای پایدار

برای اتمام پروژه‌‌های شهری شهرفروشی نكردیم / رشد۴۰ درصدی درآمدهای پایدار
کد خبر : ۴۸۰۰۰

فاینانس پروژه امام علی (ع) با وجود تغییر نرخ ارز انجام شده و در سال آینده در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد/همایش مالیه شهرداری با رویکرد اقتصاد مقاومتی ۷ اسفند برگزار می‌شود.

ایلنا:‌ معاون مالی و اداری شهرداری تهران، گفت:‌ برای تحقق پروژه‌های عمرانی شهر تهران نه شهر فروشی کرده‌ایم و نه تراکم فروشی. در واقع ما از شرایط اقتصادی کشور و شهر تهران به نحو احسند استفاده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، حسین محمد پورزرندی در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری پنجمین همایش مالیه شهرداری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در ۷ اسفند ماه امسال اظهار کرد: در این همایش به اقتصاد مقاومتی و مدیریت شهری بررسی استقلال مالی شهرداری‌ها در نظام حقوقی کشور بررسی تجارب و انتقال دست آوردهای مثبت شهرداری‌های ایران و غیره پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: هر سال همایش مالیه در مورد توسعه درآمد پایدار داریم و امسال نیز این همایش با مجوز شورای شهر باحضور نخبگان و اندیشمندان برگزار می‌شود و از آنجا که تاکید رهبری به اقتصاد مقاومتی بوده است سعی داریم رویکرد همایش را با این مساله تطبیق دهیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه توسعه شهر در تمامی ابعاد نیازمند مدیریت هزینه‌ها را در کنار توجه به اصلاح الگوی مصرف و چابک سازی و ساده سازی مقررات را نیاز دارد گفت: بودجه سال ۹۲ که به تصویب شورای شهر رسید ۱۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن به صورت نقدی است و ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن نیز غیر نقد در واقع ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران در سال آینده به صورت غیر نقدی است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه درآمدهای غیرنقد از محل شفاف سازی مالی به دست آمده است تاکید کرد: رشد بودجه شهرداری تهران در مقایسه با ۷ سال گدشته در بجث نقدی ۵ برابر و در بحث غیر نقدی ۱۰ برابر شده است.

پورزرندی با بیان اینکه در پایان سال جاری به درآمد پایدار ۴۰ درصدی دست می‌یابیم، تصریح کرد: این درآمد از دغدغه‌های مدیریت شهری است تا بتواند فعالیت‌های خود را با دغدغه کمتری انجام دهد.

وی با اشاره به بودجه شهر تهران در بخش‌های مختلف در سال آینده گفت: زمانی بودجه شهرداری ۹۵۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۵۰ درصد آن هزینه جاری و نگهداست شهر بود و امروز که ۱۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان برای بودجه سال آینده شهرداری تصویب شده است کمتر از ۱۱ درصد در بخش جاری و کمتر از ۱۷ درصد در بخش نگهداشت شهر تخصیص یافته است و این در حالی است که همه توسعه شهررا می‌بینند هرچند که هنوز تا حد ایده آل فاصله داریم.

پورزرندی ادامه داد:  پروژه امام علی (ع) با تمامی مسائلی که آن را تحت شعاع قرار داد از جمله مساله تغییر نرخ ارز در سال ۹۲ افتتاح می‌شود این درحالی است که ما برای تحقق پروژه‌های عمرانی شهر تهران نه شهر فروشی کرده‌ایم و نه تراکم فروشی. در واقع ما از شرایط اقتصادی کشور و شهر تهران به نحو احسند استفاده کرده‌ایم.

وی تاكید كرد:‌ شهرداری تهران هم اکنون موفق به تامین فاینانس شده که این اعتبار در تونل صدر –نیایش، جذب شده و برای پروژه امام علی (ع) با وجود همه موضوعات تغییر نرخ ارز، این کار انجام شده و همه فاینانس مربوط به این پروژه سال آینده در اختیار آن قرار می گیرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ارائه صورت مالی تلفیقی امری بسیار پیچیده در حوزه مالی است گفت: این موضوع نیز از سال جاری باب شده است و باید بگویم که کار کاملا تخصصی است اما خوشحالیم که شهرداری تهران در راستای شفاف سازی درآمدهای خود به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و حتی باید بگویم که در تفریغ بودجه سال ۸۷ کمتر از ۲ دهم درصد مغایرت مالی داشتیم.

پورزرندی با بیان اینکه توسعه مترو اولویت مدیریت شهری بوده و هست، گفت: در سال ۹۲ به ساخت مترو نه تنها به عنوان موضوعی که شورای شهر به آن تاکید دارد بلکه در راستای کاهش آلودگی هوای تهران و توسعه حمل و نقل ریلی توجه ویژه خواهیم داشت باید مشکلات مترو را با تعامل با مجلس و سایر ارگان‌های مرتبط حل کنیم چراکه شهرداری در سال جاری به تنهایی بخشی اعظم هزینه‌های مترو را پرداخت کرده است.

به گفته معاون مالی شهرداری تهران، یک سوم هزینه‌های یارانه بلیط مترو و اتوبوس باید توسط دولت پرداخت شود که این میزان ۱۲۰ میلیارد تومان است اما هر ساله تنها ۱۰ تا ۲۰ میلیارد آن محقق می‌شود و شهرداری مابقی آن را تامین می‌کند تا مشکلات شهروندان کاهش یابد.

وی درباره اتوبوس‌های شهر تهران نیز گفت: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین شهر تهران به گمرک رسیده است و ما به دلیل مسائل مالی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه شدیم به طوری که بانک عامل ۵۰ درصد نقدینگی فاینانس اتوبوس‌ها را بلوکه کرده است.

معاون شهردار تهران درباره پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز افزود: خوشبختانه دغدغه پرداخت مطالبات پیمانکاران به جاهای خوبی رسیده است و به زودی خبر خوشی از این موضوع ارائه می‌شود.

پورزندی با بیان اینکه مسئولیت مالی و مدیریت تامین منابع بسیار سخت از هزینه کردن است، گفت: اگر امروز در شهرداری پروژه‌ای افتتاح می‌شود به ویژه در شرایط کنونی، حتما کارگردانانی داشته است، به طوری که هم اکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه در حال انجام است و هیچ پروژه‌ای نیز متوقف نشده و این در حالی است که هیچ کمک دولتی نیز وجود نداشته است و به عنوان نمونه در بخش یارانه بلیط اتوبوس که در سال ۲۸۰ میلیارد تومان است، فقط ماهی ۱۷ میلیارد تومان حقوق و بیمه اتوبوسرانان می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های شهری با اولویت حمل و نقل عمومی، معابر عمومی فرامنطقه‌ای مانند تونل نیایش، نگهداشت شهر و هزینه‌های جاری است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز