فعال صنفی رانندگان وسائط نقلیه سنگین استهبان:
تسهیلات تعویض کامیونهای فرسوده ناکافی است
چکیده: «اکثر رانندگان برای شرکت در طرح اسقاط کامیونهای فرسوده اقدام نمیکنند زیرا تسهیلاتی که در اختیار شان قرار میگیرد ناچیز است و آنها ترجیح میدهند با همان کامیونهای فرسوده کار کنند.»
دبیر انجمن صنفی رانندگان وسائط نقلیه سنگین استهبان از سهمیه اندک سوخت رانندگان کامیون که به تشکیل صفهای طولانی در جایگاههای سوخت این شهرستان منجر شده است انتقاد کرد.
«رضا عرضنژاد» در این باره به ایلنا گفت: رانندگان کامیون به دلیل سهمیه سوخت اندکی که در اختیارشان قرار میگیرد برای سوخت گیری مجدد، تعداد دفعات بیشتری به جایگاههای سوخت مراجعه میکنند که به تشکیل صفهای طولانی در مقابل این جایگاهها منجر میشود.
وی با بیان اینکه در این صفهای طولانی بیش از ۲۰ کامیون همیشه منتظر سوخت گیری هستند افزود: رانندگان کامیونی که برای سوخت گیری به یکی از دوجایگاه سوخت شهرستان استهبان مراجعه میکنند همواره بیش از یک ساعت معطل میشوند.
این فعال صنفی در ادامه با انتقاد از ناکارامدی طرح اسقاط کامیونهای فرسوده افزود: بر اساس این طرح، فردی که کامیون فرسودهاش را اسقاط کند میتواند با ارائهٔ گواهی اسقاط به بخش نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، برای خرید کامیون جایگزین تسهیلات دریافت کند.
وی تصریح کرد: اکثر رانندگان برای شرکت در این طرح اقدام نمیکنند زیرا تسهیلاتی که در اخیار رانندگان کامیونهای فرسوده قرار میگیرد ناچیز است و آنها ترجیح میدهند با همان کامیونهای فرسوده کار کنند.
گفتنی است دارندگان گواهی اسقاط، ۸۰ درصد قیمت خودروی اسقاط شده تا سقف حداکثر ۶۰۰ میلیون ریال متناسب با نوع خودروی جایگزین را به عنوان تسهیلات دریافت میکنند. این تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت ۷ ساله از طریق بانکهای ملی، تجارت، ملت، سپه و صادرات تسهیلات پرداخت میشود.
دبیر انجمن صنفی رانندگان وسائط نقلیه سنگین استهبان در پایان با انتقاد از پیچیدگیهای اداری دستگاه قضایی برای برخورد با آن دسته از شرکتهای باربری که مزد جابه جایی بار را به رانندگان کامیون پرداخت نمیکنند یا کمتر از میزان توافق شده پرداخت میکنند اظهار داشت: رانندگان کامیون در مواردی که شرکتهای باربری، حقوقشان را پایمال میکنند به دادگاه شکایت نمیکنند زیرا به هزینه و دوندگیاش نمیارزد.