خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

آثار مثبت مركز مبادلات ارزی بتدریج پدیدار می شود

آثار مثبت مركز مبادلات ارزی بتدریج پدیدار می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری كرد تا با تداوم فعالیت مركز مبادلات ارزی بتدریج فعالان اقتصادی شناخت بیشتری از آن پیدا كنند تا این مركز بتواند نقش خود را به عنوان محلی برای مبادله ارز صادر كنندگان و نیاز وارد كنندگان ایفا كند.

تخصیص ارز مورد نیاز اولویت های 3 تا 5 با 2 درصد پایین تر از نرخ بازار می تواند به كاهش قیمت تمام شده تولید كمك كند و در عین حال این بازار قادر خواهد بود تا نقش رهبری قیمت را برعهده گیرد زیرا كه اگر حجم فروش بالا رود، معنی اش این است كه عرضه ارز به این اولویت ها بر روی قیمت كلی بازار ارز تاثیر مثبتی گذاشته است.

به گزارش ایلنا، مهدی غضنفری در حاشیه نشست مشترك با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان بانك مركزی و برخی دستگاه های ذیربط در خصوص مركز مبادلات ارزی، گفت: چشم انداز كلی این است كه انشاءالله بتدریج آثار مثبت این حركت در بازار ارز پدیدار شود.
یادآور می شود:نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از حضور دراین نشست مشترك با بازدید از مركز مبادلات ارزی و توضیحات معاون ارزی بانك مركزی و رییس كل سازمان تجارت از نزدیك با شیوه كار دراین مكان و نقش هر كدام از دستگاه های ذیربط و مستقر در محل آشنا شدند.
غضنفری در سخنانی با بیان اینكه راه اندازی مركز مبادلات ارزی كار جدیدی است كه نیازمند مراقبت ویژه است، افزود: البته راهكار مناسبی است كه شفعالیت معامله در آن مشاهده شود.
وی در باره نحوه تعامل بانك مركزی نیز تاكید كرد: خوشبختانه این بانك تاكنون وظیفه خود را بسیار خوب انجام داده و همكاران من در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر اعضای كارگروه اقتصادی نهایت تلاش خود را برای انجام كارها به نحو احسن انجام دادند.
از نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، وجه ممیزه مركز مبادلات ارزی عدم اختصاص داشتن آن به یك گروه خاص است، همه صادر كنندگان می توانند در این مكان ارز خود را عرضه كنند و بتدریج نیز سایر اولویت های كالایی دیگر اضافه خواهد شد.
وی با تصریح براینكه حتی در اینده تامین بخشی از ارز مورد نیاز خدمات در فرایند فعالیت مركز مبادلات ارزی پیش بینی شده، گفت: در باره نتایج مثبت این طرح باید صبور بود و به اجرای بهتر آن كمك كرد.
غضنفری سپس گفت: پیش از این هم از اصحاب رسانه خواهش كرده بودم تا ضمن آشنایی بیشتر از روند كار، به اجرای طرح كمك كنند تا بتدریج ابهامات آن بر طرف شود.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تخصیص ارز مورد نیاز اولویت های 3 تا 5 با 2 درصد پایین تر از نرخ بازار می تواند به كاهش قیمت تمام شده تولید كمك كند و در عین حال این بازار قادر خواهد بود تا نقش رهبری قیمت را برعهده گیرد زیرا كه اگر حجم فروش بالا رود، معنی اش این است كه عرضه ارز به این اولویت ها بر روی قیمت كلی بازار ارز تاثیر مثبتی گذاشته است.
وی افزود: همچنین از آنجایی كه مركز مبادلات ارزی می تواند بخشی از نیاز متقاضیان ارز را در بازار آزاد به سمت خود جذب كند فشار در بازار كمتر خواهد شد و طبیعتا باعث كاهش تقاضا در بازار آزاد می شود كه به طور غیر مستقیم آثار كاهش قیمت ارز را خواهد داشت و در كل اگر تعداد عرضه كنندگان ارز بیشتر شود، دسترسی به ارز راحت تر خواهد بود و آثار طبیعی آن بهبود قیمت در بازار خواهد بود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز