معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با ایلنا:
تشكیل 34میز كالایی كشوری در 9ماهه سال جاری
وی همچنین از حمل و نقل و یا تجارت کالا، سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی، افزایش ظرفیتهای تولیدی- تجاری از طریق تحلیل وضعیت صادرات کشور در دوره مورد نظر و تهیه و ارایه گزارشات تحقیقاتی درحوزههای مرتبط به عنوان دیگر مولفهها و اهداف برگزاری این میزها یاد کرد.
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری 34 میز کالایی در 9 ماهه اول سالجاری گفت: این آمار 50 درصد رشد نسبت به برنامه پیش بینی شده را نشان میدهد.
محمد مهدی نهاوندی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تشریح عملكرد میزهای كالایی سال 90 و نه ماهه سالجاری اظهار داشت: عارضه یابی و تدوین استراتژی صادراتی در گروههای کالایی، پیش بینی اهداف کمی صادرات کالا، پیشنهاد مصوبات لازم به نهادها و مراجع تصمیم گیرنده و ارائه پیشنهادات لازم جهت پروژه های زیرساختی مرتبط با مراحل تولید، صادرات، بسته بندی، نگهداری و ذخیره سازی را از جمله اهداف و اولویت ها در برگزاری میز های كالایی مطرح شده است.
وی همچنین از حمل و نقل و یا تجارت کالا، سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی، افزایش ظرفیتهای تولیدی- تجاری از طریق تحلیل وضعیت صادرات کشور در دوره مورد نظر و تهیه و ارائه گزارشات تحقیقاتی درحوزه های مرتبط به عنوان دیگر مولفه ها و اهداف برگزاری این میزها یاد کرد.
نهاوندی با اشاره به تحولات اقتصادی اخیر حاكم بر كشور افزود: علیرغم اینکه تعداد 17 میز کالایی در سطح ملی برای سال جاری پیش بینی شده بود ولی بدلیل تحولات اقتصادی اخیر و لزوم سیاستگذاری و تصمیم سازی به موقع در زمینه تقویت و توسعه صادرات غیر نفتی،در 9 ماهه اول سالجاری تعداد 34 میز کالایی یعنی 50 درصد بیشتر از برنامه پیش بینی شده برگزار شده است.
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این میزها شامل میز زعفران، کشمش، سیب زمینی، شیرینی و شکلات، لبنیات، ماکارونی، گل و گیاه، سنگهای تزئینی،کاشی و سرامیک، طلا و جواهر، سیمان، سرب و روی، لوله و پروفیل،شیشه، قیر، فرآورده های پتروشیمی، صنعت برق و لوازم خانگی، ماشین آلات صنایع غذایی،تایر، صنایع دستی و نساجی و سالامبور گوسفندی و چرم بوده است.
وی ضمن تاكید بر ضرورت برگزاری جلسات میز كالایی در سراسر كشور به عملكرد سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در استانها پرداخته و افزود تعداد میزهای کالایی در سطح استان های کشور طی مدت مذکور 46 فقره تحت عناوین صنایع غذایی،کشاورزی، سیب زمینی، تخم مرغ، کشمش، خرما، خشکبار، پسته و مغز پسته،شیرین بیان، نان برنجی، محصولات باغی، عسل، مرکبات، سبزی و صیفی جات،، فرش دستباف، مواد کانی و معدنی، سنگهای تزئینی، صنعت و معدن، صنایع دستی و گردشگری، کفش، بسته بندی کالا و منابع طبیعی، دانش بنیان، سیمان، صنایع شیمیایی و گچ بوده و با برنامهریزیهای انجام گرفته از سوی استانها این جلسات تا پایان سالجاری بطور مرتب تدوام خواهد داشت.
نهاوندی با تشریح عملكرد سال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران اضافه كرد:در سال 1390، مجموعاً 89 میز کالایی در گرایشهای مختلف برگزار شد.
وی افزود: میزهای بخش کشاورزی شامل میز میوه و تره بار، خشکبار، محصولات باغی، محصولات دامی، گیاهان دارویی و عرقیات، پسته، زعفران، خرما، انجیر، شیلات و آبزیان، گوشت سفید (مرغ)، گل و گیاه، سبزی و صیفی جات و...بوده است.
نهاوندی همچنین از میزهای آب معدنی، فرآورده های لبنی، عسل و...بعنوان میزهای بخش صنایع غذایی نام برد.
وی افزود: در بخش صنعت و محصولات معدنی میزهای مواد کانی و معدنی، سنگ،کاشی و سرامیک، در بخش نساجی و صنایع دستی میزهای فرش دستباف، چرم و کفش، صنایع دستی، برگزار شده است.
معاون كمكهای تجاری سازمان اظهار امیدواری كرد كه با توجه به ظرفیت های بالفعل هریک از استانهای کشور در زمینه تولید و صادرات کالاهای اولویت دار دیگری همچون شیشه، سنگهای تزیینی، سیمان، گچ و سایر مصالح ساختمانی، انواع کنسانتره و آبمیوه، سایر محصولات کشاورزی و باغی مانند انگور، انار و کیوی، انواع مرکبات، چای، کشمش، برنج و...، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، رنگ و رزین، موادشوینده، سایر ماشین آلات و ادوات کشاورزی، انواع نرم افزارها و.... تعداد این میزها از سوی استانهای ذیربط طی سال جاری، افزایش یابد.