سند راهبردی ساخت درحوزه صنایع دریایی تدوین شود
یک مقام مسئول در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواستار تدوین سند راهبردی صنایع دریایی و ساخت در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی شد.
یک مقام مسئول در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواستار تدوین سند راهبردی صنایع دریایی و ساخت در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی شد.
به گزارش ایلنا، قاسم نبی پور در دومین نشست خبری چهاردهمین همایش صنایع دریایی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای تعهدات خود و حمایت از صنایع دریایی در اواخر دهه 70 اقدام به سفارش ساخت شش فروند کشتی کانتینربر و 15 فروندکشتی فله بر به شرکت ایزوایکو کرد که دومین کشتی کانتینربر اقیانوس پیما هفته گذشته و به رغم شرایط تحریم و مشکلات حاکم برکشتی سازی به عنوان یک افتخار ملی تحویل شد.
وی ادامه داد: علاوه براین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای عمل به تعهدات خود و حمایت از شرکتهای داخلی با همکاری شرکت ایزوایکو یک شرکت تعمیرات کشتی های اقیانوس پیما تاسیس کرد که این شرکت تعمیراتی نیز موفق شد عملیات راه اندازی تجهیزات دومین کشتی اقیانس پیمای ساخت داخل را بدون نیاز به خارجی ها انجام دهد.
نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صنایع فراساحل به دلیل نیاز کشور بیش از کشتی سازی ها مورد حمایت دولت بوده است گفت: ما نیازمند یک سند راهبردی در حوزه ساخت کشتی و صنایع دریایی هستیم و الزام یک مجموعه ونهاد همچون سازمان یا وزارت دریایی که بتواند این زنجیره ناپیوسته از بخش های مختلف دریایی را به یکدیگر متصل کند اجتناب ناپذیر است.
نبی پور با اشاره به اجرا نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی گفت:حتی ابلاغیه هایی که در راستای اجرای مفاد این قانون توسط شورای عالی صنایع دریایی صادر می شود اجرا نمی شود.
وی سپس به حمایت بانکها و دولت از صنایع کشتی سازی در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: کشتی سازان و کشتی داران ما نیازمند حمایت دولت و بانکها هستند و باید با ارائه تسهیلات امکانات آنها را حمایت کرد.
این مقام مسئول در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاخیر کشتی سازی های داخلی در تحویل به موقع سفارشات گفت:مالکان کشتی با توجه به وضعیت بازار از زمان ارائه سفارش تا تحویل کشتی تنها می توانند برای دو سال آینده این کشتی برنامه ریزی کنند اگر زمان تحویل کشتی بیش از دو سال بطول بینجامد این کشتی دیگر کارآمدی زمان تحویل را نخواهد داشت.
نبی پور افزود:به عنوان مثال کشتی هایی که ما هم اینک از شرکتهای داخلی تحویل می گیریم زمانی ارزش بالایی در حمل و نقل دریایی داشتند اما اکنون و به دلیل تاخیری که در تحویل گیری این کشتی ها داشتیم مجبور هستیم از آنها به عنوان کشتی های فیدری استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه کشتیرانی ها نیازمند تعهد کشتی سازان به ساخت و تحویل به موقع سفارشات هستند خطاب به نائب رییس فراکسیون دریایی مجلس که دراین نشست حاضر بود خواستار پیگیری فراکسیون اقدام مجلس شورای اسلامی در تدوین این سند شد و گفت:اگر کشتی سازان ما دولتی هستند باید از شرایطی که بر آنها حاکم شده خارج شوند در غیر اینصورت باید با خصوصی سازی زمینه تحول و عمل به تعهدات را در این شرکتها ایجاد کنیم.
نبی پور با اشاره به اینکه صنعت ساخت کشتی،صنعت پیچیده ای نیست گفت: کشتی سازان ما نباید به دریافت سفارش از داخل و اهداف کوتاه مدت بسنده کنند.
وی با بیان اینکه نیاز حمل و نقل دریایی کشور مشخص است و این موضوع نیز بارها به کشتی سازان داخلی اعلام شده است گفت: الزما نباید به دنبال ساخت کشتی های با ساخت پیچیده ای چون LNG بود بلکه جهت تسریع در امر ساخت،کشتی سازان کشور می توانند با ساخت کشتی های کوچکتر و کشتی هایی چون فله برها که نیاز کشور است پاسخگوی این نیاز کشتیرانی ها بوده و مسیر را برای ساخت کشتی های با ظرفیت بالا و تخصصی تر هموار کنند.
این مقام مسئول در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: ساخت و تحویل گیری یک کشتی ظرف دو سال در داخل باعث افتخار ماست اما از آنجا که کشتی سازان ما نمی توانند به این تعهدات خود عمل کنند نهایتا وضعیت کشتیرانی همانند صنعت ساخت از تعهدات ملی خود باز خواهد ماندو ناچارا حمل بار بایستی توسط ناوگان های خارجی حمل شود و نباید فراموش کرد که کشتیرانی توانسته است با توسعه ناوگان خود با اقتدار بعنوان خط دوم جنگ در زمان جنگ تحمیلی و خط مقدم در زمان حال کشور را یاری کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم ها گفت:در شرایطی که ناوگان کشتیرانی کشوربه ناحق با تحریم و بحران اقتصادی و مشکلات ناشی از انتقال ارز مواجه است واردکنندگان و صاحبان کالا به جای حمایت از ناوگان ملی از ناوگان شرکتهای خارجی جهت حمل بار خود استفاده می کنند.