عضو هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:
واردات ۱۴ دکل حفاری چینی، تولیدکنندگان داخلی را ناامید میكند
«ساخت دکلهای حفاری توسط سازندگان داخلی میتواند انقلاب عظیمی در لایههای مختلف صنعت نفت ایجاد کند که با ورود دکلهای چینی هیچگاه این امر محقق نمیشود.»
عضو هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: ساخت دکلهای حفاری توسط سازندگان داخلی میتواند انقلاب عظیمی در لایههای مختلف صنعت نفت ایجاد کند که با ورود دکلهای چینی هیچگاه این امر محقق نمیشود.
«سیروس تالاری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به واردات ۱۴ دکل حفاری چینی اظهار داشت: در نشستی که حدود هشت ماه پیش با حضور وزیر نفت و کنسرسیوم ساخت دکل و دیگر روئسای صنعت نفت برگزار شد پیش قراردادی با موضوع ساخت دکلهای حفاری توسط سازندگان داخلی رسما به امضا رسید.
وی افزود: طبق این قرار داد بنا بود وزارت نفت با تامین بودجه، ساخت ۱۴ دکل حفاری را به سازندگان داخلی واگذار کند که متاسفانه بودجهای برای شروع کار داده نشد و قرارداد در حد امضا باقی ماند.
تالاری با اشاره به صدور مجوز از سوی وزارت نفت برای وارد کردن ۱۴ دکل حفاری از چین ادامه داد: اگر وزارت نفت برای پیش پرداخت به سازندگان داخلی با مشکل مالی مواجه است چگونه و با چه بودجهای مبادرت به وارد کردن دکلهای چینی و تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی میکند و اگر مشکل مالی وجود ندارد چرا علی رغم امضای قرارداد ساخت با سازندگان داخلی از پرداخت بودجه به آنها برای شروع کار امتناع میکند و برای واردات مجوز صادر میکند.
این عضو هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات نفت تصریح کرد: مشکلی از سوی سازندگان وجود ندارد و انجمن ۱۵۰ شرکت را به کنسرسیوم ساخت دکل به عنوان زنجیره تامین و ساخت اجزای دکلهای حفاری معرفی کرده است اما علی رغم تلاشهای انجمن برای فعال سازی قرارداد منعقد شده، متاسفانه تا کنون از پتانسیلهای داخلی استفادهای نشده است.
تالاری استفاده از نیروی داخلی را در ساخت ۱۴ دکل حفاری یک انقلاب مطرح کرد و اظهار داشت: با درگیر کردن سازندگان داخلی میتوانیم فعالیت عظیمی در لایههای مختلف صنعت نفت ایجاد کنیم.
وی در پایان از واردات ۱۴ دکل حفاری از چین ابراز تاسف کرد و افزود: با همه دستاوردهای عظیم و نتایج مثبتی که ساخت دکلهای حفاری در داخل میتوانست داشته باشد این طرح معلق ماند و سودش به جیب چینیها سرازیر شد.